Skip to main content
Vraag

is dit zelfpijniging?

• April 13, 2025
  • 1 reactie
  • 29 Bekeken

Sasha1
Forum|alt.badge.img

Hi, dit is zo droog, maar om met stress en angstige gevoelens om te gaan ‘kras’? Ik mezelf. Het is niet diep, maar het laat wel een schaafwond (en heel soms like een microdruppel van bloed) achter en is bijna geheel genezen na drie dagen. Ik doe het vaak en dan ook veel krassen in een keer (rond de tien tot dertig denk ik). Is dit zelfpijniging en doen andere het ook zo op deze manier? Het voelt namelijk zo niets voorstellend vergeleken met echte snijwonden. Ik durf het niet echt met mijn vrienden te bespreken, dus ik hoor graag wat jullie denken:) 

Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 6: plaats op het forum geen triggerende content.

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hoi ​@Sasha1! Wat je beschrijft, valt inderdaad onder zelfpijniging, ook al is het minder diep dan snijwonden. Veel mensen die worstelen met stress of angst gebruiken verschillende manieren om met hun emoties om te gaan, en zelfpijniging is helaas een veelvoorkomende uitlaatklep. Het kan voelen als een manier om spanning te ontladen of even controle te hebben. Dat het "niets voorstelt" betekent niet dat het niet serieus is, het laat wel sporen achter en zegt iets over hoe zwaar je het hebt.

Je bent zeker niet de enige die dit doet, maar het is belangrijk om manieren te vinden om beter voor jezelf te zorgen zonder jezelf te beschadigen. Misschien kun je het eens proberen met andere, minder schadelijke technieken, zoals tekenen, schrijven, sporten, of ademhalingsoefeningen. En als je je er klaar voor voelt, kan het heel fijn zijn om er met een vertrouwenspersoon over te praten, bijvoorbeeld een mentor, schoolpsycholoog of een andere volwassene die je vertrouwt. Je hoeft hier niet alleen mee te blijven worstelen.

xx liefs Wolf 🐺