Skip to main content

is dit waar als ik niet naar een psycholoog ga en geen pillen pak dat ik geen depressie heb ???

• January 3, 2025
  • 4 reacties
  • 59 Bekeken

Nevadatjee
Forum|alt.badge.img+4

hi

ik weet dat ik in een depressie zit maar ik had dit overlaatst aan mn vriendin dat ik alles tegen vertel ze zit ook in een depressie maar we hebben een kleine ruzie gehad dus ik vertelde dat ik een depressie had en zij zei dat ik niet eens weet wat een depressie was en dat als ik echt een depressie had ik dit aan mn ouders moet vertellen en dat ik naar een psycholoog moet gaan en pillen pakken en dat ik anders niet weet wat een depressie is 

hier naast wilt ze achter de vakantie dit tegen een opvoeder op school gaan zegge dat ze met mij moeten praten dit wil ik helemaal niet en ze doet de laatste tijd heel veel dingen tegen mijn zin ik vindt dit niet fijn ik weet dat ze het soms moeilijker heeft dan mij maar ik heb het soms ook heel moeilijk 

eum effen terug naar dat rode zinnetje ze weet hoe mn ouders zijn en ik kan dit hun echt niet vertellen

is dit waar als ik niet naar een psycholoog ga en geen pillen pak dat ik geen depressie heb ???

4 reacties

LampenKap
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • January 4, 2025

Ik kan je vertellen, ik zit momenteel in een diepe depressie. Dat is al zo voor maanden en ik zag dinsdag pas de huisarts die me aankeek en vroeg "hoe heb je het zo lang volgehouden". Ik kreeg toen meteen anti psychotica naar m'n kop geslingerd. Maar die pilletjes betekende niet dat ik pas dinsdag een depressie had en maandag niet. 

Ik heb nog geen psycholoog gesproken. Maar ik ga er wel naar eentje toe. 

Het ding is: je moet eerst een probleem hebben voordat je die kan oplossen. Eerst de depressie en dan de pillen en psycholoog. 

Het is gewoon zo dat een depressie heel naar is en heel snel fout kan gaan. Dus ik denk dat je vriendin daarom naar die opvoeder gaat want dat is het veiligste om te doen voor iemand met een depressie. Want als je er echt eentje hebt (en ik betwijfel je niet) moet je haast wel met iemand die volwassen is en evt zou kunnen helpen praten. Want dan zou je een diagnose kunnen krijgen en wanneer nodig pillen en een psycholoog. En misschien zijn die dus niet nodig en zou alleen al met iemand kunnen praten helpen. Maar je kan niet altijd bij vrienden terecht. 

Nanoniem2011
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • January 4, 2025

Ik heb in een depressie gezeten toen ik 7 was en mijn vader gestorven was. Gelukkig kreeg ik (en ook mijn mamma en zusje) meteen therapie.

Ik heb toen alleen iets gekregen om beter te kunnen slapen (werd ik wel soort van high van, weet niet hoe dat pilletje heet) en verder had ik gesprekken met een psychologe. 

We kregen ook therapie met ons drietjes en het heeft ons echt geholpen, we hebben het nu een plekje kunnen geven en zijn best close met elkaar.

Ga gewoon eens naar de huisarts en vraag een gesprek aan met een praktijkondersteuner (geloof dat dat zo heet), die kunnen je dan verder sturen als dat nodig is.

Knuffel en veel succes! x

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 4, 2025

Hoi, goede reacties! Ik zou de tip van ​@Nanoniem2011  en ​@LampenKap  graag willen steunen.  Ga ermee naar de praktijkondersteuner GGZ en vertel heel eerlijk wat jij voelt. Dan kun je op een goede manier geholpen worden. Niet opkroppen of wegstoppen. Dat is niet goed voor je. En het antwoord op je vraag; "is dit waar als ik niet naar een psycholoog ga en geen pillen pak dat ik geen depressie heb ???"  is nee! Een depressie sluipt er soms langzaam in maar kan ook onverwacht snel komen. En de psycholoog bezoeken komt dan eerst, medicatie kan later nog. Die moet door een psychiater worden voorgeschreven, een psycholoog schrijft geen medicatie voor. Maar dat alles is pas als je er al last van hebt natuurlijk 😊 ik sluit me dus graag aan bij de anderen. Bespreek dit met je huisarts en de praktijkondersteuner.  Sterkte!

Groetjes liefs Tartan X 

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 4, 2025

Niet perse, wel is het ook zo, en daar zit misschien het standpunt van je vriendin, dat mensen soms snel zeggen dat ze een depressie hebben, maar ik betwijfel jou niet hoor. Je hebt alleen geen (officiële) diagnose, maakt het niet minder erg.  Met medicatie vind ik zelf niet, je kan ook een depressie nemen zonder medicatie, wordt alleen maar gegeven bij ernstige depressie en als je echt al wel even in therapie bent. Een depressie duurt minstens 2 weken, is dit zo? Twijfel niet om contact op te nemen met de ggz.

Ik hoop dat de band tussen jullie beter wordt x

Liefs

Anoniem789