Vraag

is dit een depressie?

  • 6 November 2021
  • 1 reactie
  • 76 Bekeken

Badge

Hoi

Ik ben een meisje van 12 en ik voel me de laatste tijd niet zo gelukkig, ik moet veel huilen en ik maak vaak ruzie. Ik denk namelijk dat ik een depressie heb, ik eet weinig, heb heel veel stress, en kan elke minuut gaan huilen. Ik word er een beetje bang van. Ik heb het nog tegen niemand verteld omdat ik daar echt heel bang voor ben, want ik ben bang dat ze me dan raar gaan vinden. Als ik video’s online zie en als ik opzoek wat simptonen  zijn van een depressie heb ik ze allemaal. Ik voel me hier niet fijn bij en weet niet wat ik moet doen ik doe nu gewoon alsof er niks aan de hand is.

Heeft iemand tips??


1 reactie

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Aapje1234 

Je vraagt je af of je een depressie hebt of niet omdat je het idee dat je depressief bent niet fijn vind , klopt dat?

Is het niet sowieso al onprettig om een van die punten los van de rest te hebben? Een depressie is een depressie omdat we dan zonder al te veel woorden de situatie van de ander kunnen begrijpen, maar bij de behandelingen die ik gehad heb tenminste behandelden we alle punten gewoon apart.

Je hebt het niet over een oorzaak van deze punten en als je ze niet wil vertellen is dat niet erg, maar dat maakt je situatie iets overzichtelijker. Ivm de quarantaine kan het wat minder duidelijk zijn wat de oorzaak is, maar een rivier (van tranen) kun je alleen droogleggen bij de bron.

Niet eten is trouwens niet alleen slecht voor je organen, maar ook voor je geest en zin. Trouwens nog even terug op hoe je je depressie onderzocht hebt, internet geeft altijd een vertekent beeld en de symptomen van vooral mentale kwaaltjes (depressie is eigenlijk een ziekte) kunnen heel erg verschillen met de werkelijkheid. Als je ergens zeker van wilt zijn, raadpleeg je huisarts of probeer zonder bronnen een inschatting te maken of wat je doet nog gezond is. Als je er in je eentje niet uit zou komen, heb je dan iemand om op terug te vallen/die je genoeg vertrouwd om je verhaal bij te doen?

 

Groetjes, De Dichtende Puber 

Reageer