Vraag

is depressie eigen schuld?

  • 7 January 2023
  • 11 reacties
  • 140 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hey

Ik ben al een paar jaar depressief en heb dit een paar maanden geleden aan mijn ouders durven te vertellen. Ook zit ik nu bij een psycholoog. Maar ze zeggen dat het m'n eigen schuld is dat ik me niet goed voel! Is een depressie echt je eigen schuld? Want ik weet niet goed wat ik verkeerd doe. I know ik ben gewoon niet goed voor de wereld maarja. 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Nee dat is zeker niet je eigen schuld!  Je hebt niet een depressie omdat je iets verkeerd doet. Het is een aandoening die gelukkig vaak wel goed te behandelen is. Het is ook heel goed dat je het hebt verteld en nu hulp krijgt.

 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi,

Nee, het is absoluut niet je eigen schuld. Ga eens na, waarom zou je voor de lol een depressie ‘nemen’? Inderdaad, dat doe je niet. 

Er is niet één speciale oorzaak voor het ontstaan van een depressie. Het is bijna altijd het gevolg van een combinatie van biologische, sociale en psychische factoren. Erfelijkheid is de belangrijkste natuurlijke (biologische) factor. In sommige families komen depressies vaker voor dan in andere.

Bron: www.hersenstichting.nl 

Reputatie 7
Badge +15

Ja idd @jaivy , het zijn toch ook vaak je genen, sommige mensen heffen meer aanlef * aanleg voor bijv een depressie, of anorezia,* anorexia, 

 

en het is NIET je ueigen * eigen *** schuld, als jou paygoloog dat zecgt….. dat kan gwn niet! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Lotte0302,

 

ik vind het knap van je dat je het aan je ouders hebt verteld. Dat heb je goed gedaan.

Zoals het voor jou een moeilijke stap was om erover te beginnen praten is het voor jouw omgeving (jouw ouders en vrienden) vaak ook moeilijk om te begrijpen wat er allemaal speelt en hoe ze daarmee om moeten gaan. 

Misschien kun je het bespreken met de psycholoog hoe je het beste met je ouders om kunt gaan.

Ik heb ook wel eens gehoord dat een psycholoog ook met de ouders praat. Je kunt het gerust vragen of dat kan/handig is.

 

Je kunt meer over depressies lezen op:

https://www.thuisarts.nl/depressie/ik-heb-depressie-informatie-voor-jongeren

 

Verder heeft @tim16 gelijk dat die depressie niet jouw schuld is. Het overkomt je gewoon, zoals je ook terug kunt lezen bij de faq op deze pagina:

https://depressiehulp.be/depressie-faq

scroll gewoon iets naar beneden  en dan zie je letterlijk jouw vraag staan met antwoord. Niet jouw schuld.

Je doet niks verkeerd, je hebt juist iets goeds gedaan door erover te beginnen praten en naar een psycholoog te gaan. Dat zijn hele belangrijke stappen en nu kun je met hulp van de psycholoog en hopelijk ook van je ouders (als ze het beter begrijpen)  beginnen aan je herstel.

Jij bent wel goed voor de wereld. Je hebt alleen een beetje hulp nodig en wat tijd om te herstellen.

Sterkte en heb vertrouwen in jezelf. Je kunt het.

 

Gr. MickeyMouse

 

PS terwijl ik mijn reactie aan het typen was zie ik dat er nog meer goede reacties gepost zijn en is mijne misschien een beetje dubbelop, maar ok

 

Badge

Hey lotte.  Ik wou als eerst even beginnen ermee dat een depressie niet jou eigen schuld is. 

Ik wou je even mededelen dat er genoeg mensen in jou omgeving zijn die van jou houden zoals je familie etc. 

Ik geef je een paar tips .

Ga iets doen waar je je goed bij voelt. 

 

Iets wat je vroeger deed gewoon hobby's 

 

Ik spreek uit ervaring dat praten niets oplost. Het maakt je problemen alleen maar erger omdat je steeds er aan terug denkt en je brein die onthoud dat dan beter. 

 

Bij een depressie kan je beter negatieve informatie onthouden dan positieve 

 

Zoek iets op waar jij gelukkig van word en als het niet lukt.  Dan zeg je gewoon tegen jezelf ik kan het .

 

En als het echt niet lukt kan je altijd met mij praten ik sta voor iedereen klaar 🙂

 

 

 

Jij kan het geloof in je zelf😉

Reputatie 2
Badge

Dat hangt er wel degelijk vanaf. Ik ken iemand die zelf de oorzaak is van de reden dat die persoon depressief is alleen die persoon realiseert zich dat niet. 

Reputatie 7
Badge +19

@JoeyhammerBammer Ik denk niet dat dat echt kan. I mean why zou iemand dat expres doen? je zegt zelf ook dat diegene het niet realiseert dus is dan zeker niet zijn/haar eigen schuld. Maar tis maar net hoe je het bekijkt

Reputatie 7
Badge +17

Je mag het bij depressie idd nooit over ‘schuld’ hebben. Het kan natuurlijk dat bij die persoon bepaalde omstandigheden in zijn/haar leven meespelen maar de oorzaak van een depressie kun je als buitenstaander nooit echt weten.

Reputatie 1
Badge

Bedankt iedereen! Nu heb ik weer iets meer zelfvertrouwen ;)

 

Hey Lotte,

wou net zoals de anderen nog even wat zeggen. Super knap dat je naar je ouders bent om het ze te vertellen. Wat nogal vaak gebeurd is dat ouders de ernst niet willen inzien en ik denk omdat het ze zelf pijn doet dat hun kind depressief is. Nou is dat natuurlijk helemaal geen goeie reden om zo te reageren maar ik kijk graag naar waarom mensen zo tegen me doen. Of het nou jou schuld is of niet maakt niks uit. Jij voelt je zo en daarom ben je naar ze toe gegaan. Als je het durft en wil zou ik voor een tweede keer naar ze toe gaan en misschien het gesprek aanpakken vanuit de hoek dat je het dus heel moeilijk hebt en je graag hun steun daarbij wil. 
 

veel succes :)

 

Reputatie 7
Badge +15

Of hwt je eigelschild * eigen schuld ** is , nee, maar je omgeving, sociale wereld, je ouders, jeschool, sport/niet sport. Het Kán wél meespelem met hou j́ij je voelt, maar je eigen schulld , nee dat is het nooit! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Reageer