Skip to main content

Hallo daar, ik heb een probleem.

Sinds mijn jongere kinderjaren ben ik op intellectueel oppervlak superieur geweest tegenover mijn leeftijdsgenoten.

Ik heb in het verleden al meerdere IQ-testen afgelegd, waarop ik bij ze allemaal hoog scoorde.

Nu, met 14 jaar oud, wilt mijn school dat ik er weer een ga doen, maar ik ben extreem nerveus. Het enige dat me draaiende houdt is het idee van superioriteit.  Het idee van boven iedereen staan. Maar nu ben ik ontzettend bang dat ik gemiddeld scoor op de test, aangezien ik het idee heb dat ik niet meer veel groei en zelfs daal op intellectueel niveau. Als ik een gemiddelde uitslag krijg weet ik niet wat ik zou moeten doen en de kans is behoorlijk groot dat ik dat emotioneel niet zou aankunnen. Iemand advies?

Dit is niet de goede mentaliteit. Herdenk anders even je prioriteiten, en waar je je echt bevindt in de samenleving.

 

Dat idee dat je jezelf beter dan anderen voelt, gaat je vroeg of laat inhalen.


nou ik snap deze vaal angst wel. ik zou de test nemen, een iq test kijkt hoe goed jij bent in een oplossing voor een probleem zoeken en dat linken ze aan intelligentie. grote kans dus dat deze hetzelfde is.


Ik snap wat je bedoelt, ik heb in ongeveer dezelfde situatie gezeten maar dan net wat anders.

Ik ben altijd een van de betere geweest tot ik in gymnasium 3 een burnout kreeg en terug naar havo 4 moest wat voelde alsof ik gefaald had. Uiteindelijk wist ik dit te accepteren met de gedachte dat ik nogsteeds even slim ben. Je bent nogsteeds jezelf, je blijft even slim als je nu bent. Ookal plakt iemand anders er een ander label op, je verandert niet door dat label. Dit duurde bij mij ook lang om te accepteren.

Wees ook niet bang om een moment voor jezelf te nemen als de uitslag zou tegenvallen. Meer als je best kan je niet doen. Zorg goed voor jezelf en besef dat je altijd bent zoals je bent; welk label ze er ook op plakken.

Heel veel succes en ik hoop dat alles goed eindigd!


hooiii,

Wat maakt dat je bang bent om gemiddeld te scoren? Wat is daar mis mee? Een IQ boven de 130 betekend hoogbegaafdheid, dit brengt ook zeker veel ellende met zich mee. Je geeft aan in het verleden al meerdere IQ tests te hebben gedaan waarin je  hoog scoorde. Hoezo vindt jouw school het nodig nog een IQ test te doen als dit al in het verleden gedaan is? Jouw IQ zal niet veel veranderd zijn, dit staat vast. Wel kan het zo zijn dat je belemmerd wordt door je faalangst tijdens de test. Maar dan hebben ze nog de hoge scores van je vorige IQ tests die er dus niet voor niks zijn. Maak je dus geen zorgen. Bespreek met school waarom zij een IQ test willen doen en geef aan of jij dat wil of niet. Ook lijkt het mij verstandig om met je huisarts of een psycholoog te gaan praten aangezien je aangeeft last te hebben van faalangst en je idee van superioriteit. 

 

Joeeeeeeee


Ik ben het volledig eens met ItzzJustme, je moet echt eens even je eigen mindset reflecteren. Het klinkt een beetje apart als je het mij vraagt: Doordat je hoog scoorde op IQ-test voelde je je superieur en zonder dat gevoel van superioriteit denk je dat je het emotioneel niet zou trekken…

Je beter voelen dan anderen, vind ik persoonlijk een hele vervelende eigenschap. Waarom maakt een (vermoedelijk) hoger IQ jou beter dan iemand met een gemiddeld IQ. Als je dat gevoel nodig hebt voor je mentale welzijn, moet je daar echt aan gaan werken. ‘Slimmer’ zijn dan iemand anders betekent niet dat je superieur bent hem.

Als de uitslag straks tegenvalt, ben je toch nog steeds dezelfde persoon. Er verandert helemaal niks. Het klinkt een beetje overdreven dat je het emotioneel niet zou redden omdat je IQ opeens vergelijkbaar is met je gemiddelde klasgenoten.


Reageer