Skip to main content

Hoi, ik ben 16 jaar en ben net op 6 vwo begonnen. Mijn examenjaar dus. Het afgelopen jaar is er van alles gebeurd, waardoor ik enorm veel stress ervaar en ook vaak paniekaanvallen heb. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik aan het eind van vorig schooljaar bijna met een burn-out thuis zat. Omdat ik het vorig jaar al bijna niet vol heb gehouden (mijn coach en intern leerlingbegeleider hebben me er echt doorheen moeten slepen) maak ik me enorm veel zorgen over mijn examenjaar, maar ook heel erg over een vervolgopleiding. 

Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik niks kan en ben heel bang dat ik alles fout doe, wat er nu in combinatie met alle stress en paniek voor zorgt dat ik eigenlijk niks meer durf op te pakken. Ik stel dingen liever uit omdat ik het dan ook niet fout kan doen. Ik krijg hier ook vaker vervelende gedachten over. 

Ik ben niet alleen bang voor een vervolgopleiding, maar eigenlijk alles wat het leven nog naar me toe gaat gooien. Ik ben bang dat ik het allemaal niet kan en dat ik ook nergens plezier in ga vinden. Dat ik me de komende 60 jaar zo rot blijf voelen als nu of zelfs nog veel slechter. Als ik daarover denk, weet ik niet of ik het allemaal nog wel zie zitten. Ik weet niet of ik de uitdagingen van het leven wel wil trotseren. Eigenlijk ben ik gewoon heel erg bang voor wat er nog komt. Ik zou het liever niet mee willen maken.

(Die laatste gedachte laat me weer heel erg schrikken, omdat ik eigenlijk nooit zulke gedachten heb gehad. Ze zijn redelijk nieuw voor mij en ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan.)

Geen reactie

Reageer