Skip to main content

ik zie geen toekomst meer.

• June 14, 2026
  • 7 reacties
  • 68 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hoi, 

het is heel lang geleden dat ik iets heb gepost! Maar ik voel me best slecht, na 20 maanden ben ik helaas weer begonnen met sh maar dat is nu weer ietsjes verminderd. School loopt slecht, ik sta 8,6 tekorten terwijl je mag er maar 2 staan. Ik ga dus afzakken naar mavo (van havo naar mavo) en ik vind dat aan de ene kant fijn maar ook stom, ik hoop dat er aardige kinderen in m’n klas komen want anders word het echt vreselijk. Maar ik weet nu al dat ik heel waarschijnlijk de mavo weer ga verkloten omdat ik gewoon geen motivatie heb voor het leren en alles eromheen. Ik voel me zo vreselijk dom tegenover mijn vrienden die wel tot leren komen. Waarschijnlijk gaat het dus helemaal mis volgend jaar. Ik zie mezelf niet in de toekomst. Ik vind geen werk leuk behalve in de melkveehouderij maar in de toekomst is dat waarschijnlijk helemaal niet bereikbaar omdat ik niet van een boerenfamilie kom. Steeds als ik terugval in dat gat wanneer ik er juist een beetje uitben gekomen merk ik dat het steeds erger word. Hoe kan ik hier later überhaupt mee dealen als m’n hele kamer een bende is? Hoe kan ik kinderen krijgen als ik niet eens voor mezelf kan zorgen? Hoe kan ik m’n vakkenpakket op school volhouden als ik nooit iets snap? Ik zit hier wel een beetje mee. Mijn enige motivatie om nog verder te gaan zijn eigenlijk m’n vrienden. Heeft iemand tips of iets wat ik kan doen en verbeteren ik weet het echt niet meer. 
liefs! 

7 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • June 14, 2026

Hey Vinera,

Ten eerste: je bent niet alleen wij zijn bij en denken met je mee.

Maar even over zakken naar mavo, het is niet erg ij had dat vorig jaar ook en op mavo is alles nu heel makelijk voor mij in vergelijk. Sowieso ga met je vrienden leuke dingen doen in de avond of 's middags na school anders hou je je leven niet onder controle je vrienden zijn je alles vooral in de zware tijden. Let op mijn woorden alles komt goed. Ik geloof in je. 

Mvg Ferdinand 

Yusa
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 15, 2026

Hi,

Wat vervelend dat je je zo voelt 😓  Qua leren en motivatie kan misschien plannen wel helpen. Schrijf bijv duidelijk op  wat je wanneer gaat doen. Als motivatie kan je zeg maar doen dat je jezelf beloont als je hebt gedaan wat je wilt😊 trakteer dan jezelf op iets lekkers of iets leuks. Bijv afspreken met vrienden. Misschien kun je ook nog aan je vrienden/ ouders/ verzorgers vragen of ze je willen helpen... 

Ook is het belangrijk om af een toe een pauze te nemen. Uren achterelkaar  leren kan namelijk niet goed voor je zijn denk ik. Ik word al gek na langer dan 1 uurtje.. dan kap ik er gwn mee dus ik snap wat je bedoelt met geen motivatie, ik heb daar zelf dus ook last van bij het leren. 

Ik hoop dat je er wat aan hebt :/ 

Liefs 🫂

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 15, 2026

Guys ik ben nog meer gekookt, 9.4 tekorten… ik moet zorgen dat ik onder de tien blijf, dat is best mogelijk denk ik. Ik heb deze week 5 toetsen. Dus dat is iets minder. Voor wiskunde heb ik 2 openboektoetsen dus die ga ik proberen zo goed mogelijk te maken!

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 16, 2026

Hey ​@Vinera !  Ik leef met je mee, en wens je veel succes!! Je kunt het ! En de wereld vergaat er niet van hoor 😉😘 er is helemaal niets mis met mavo of wat voor niveau dan ook. Het komt goed met jou ! 🫂

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 16, 2026

@Tover01 

Dankjewel! Echt heel aardig en lief!! 
liefs terug! 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 16, 2026

@Yusa 

Dankjewel voor de tips! Nu weet ik wel dat er andere zijn met minder motivatie 🥲 

liefs! 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 16, 2026

@Frederik 

Bedankt! Ik hoop echt dat het goed komt net zoals bij jou! 
liefs!