Vraag

Ik wil wel praten maar hoe?

  • 16 May 2019
  • 1 reactie
  • 75 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi,

De laatste tijd gaat het niet goed met mij. Er is vanalles en nogwat aan de hand. Overdag ben ik wel okay maar vaak ook chagie door school. S'avonds gaat het veel minder goed. Dan voel ik me gewoon leeg.

Ik wil heel graag praten met iemand over wat er aan de hand is. Maar niet met mijn ouders (bij hun beginnen de meeste problemen (hou wel van ze)) ik wil ook niet naar mijn mentor stappen. Ik vertel altijd wel ongeveer wat er aan de hand is aan mijn vrienden. Maar ik heb het gevoel dat ze het niet helemaal snappen. Of ik vertel het ze niet goed of iets. Ik heb het gevoel dat ze me maar een beetje dramatisch vinden doen.

Zelf vraag ik me dat ook af. Maak ik er altijd maar weer een drama van of ks het echt heel veel wat er in mijn leven gebeurd.

Help?!

1 reactie

Hey!

Wat er precies in jouw leven gebeurt hebben wij hier uiteraard geen zicht op, maar ik ben wel heel zeker dat gelijk wat het ook mag zijn het de moeite waard is om over te kunnen praten en om serieus genoemen te moeten worden. Als jij ergens mee zit, dan heb je het recht om je hart er over te luchten, gelijk van de omvang van je probleem, en hier kan je dus ook niet zomaar in "overdrijven".

Je zegt dat je soms al over gevoelens praat met je vrienden. Het is super dat het je al is gelukt om jezelf een beetje open te stellen! Zou je er vooral meer met hen over willen spreken, of eerder met iemand anders (een professional bv.) naast hen? Het zou super zijn als jij je gevoelens voldoende kunt delen met jouw vrienden.
Veronderstellend dat je echt goede vrienden hebt, gaan ze jou niet persé lastig vinden om de dingen die je vertelt, wel is het nu eenmaal zo dat jouw vrienden niet de kennis e.d. hebben die een professional heeft.
Ik zou jou dus echt aanraden om naast het praten met je vrienden ook af en toe gesprekken te hebben met bv. een leerlingenbegeleid(st)er.

Je zou voor jezelf alles eens in kernwoorden kunnen opschrijven, waardoor je het misschien duidelijker zou kunnen verwoorden. Je zou ook kunnen zorgen dat het meer bij hen binnenkomrt door er een (als je dat kan) informatief filmpje o.i.d. over te maken. Het 'creatief verwerken' van de dingen waar je mee zit kan ook jouzelf helpen om er beter mee om te gaan.


Groetjes
Lot

Reageer