Skip to main content
Vraag

ik wil weer sh gaan doen

• August 30, 2025
  • 2 reacties
  • 54 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy,

Ik ben een meisje van 16 jaar en ben begonnen met sh op mijn 14de. Ik ben nu al 2 maanden clean bijna 3 maanden. Op 4 september ben ik 4 maanden clean. Maar ik krijg de laatste tijd weer de neiging om het te gaan doen. In totaal heb ik 5 keer sh gedaan waarvan mijn ouders er maar 1 keer vanaf weten. Maar ik ben bang dat ik het weer ga doen en dat mijn ouders er dan achter gaan komen.

Ik heb de laatste tijd weer heel veel stress en angsten, daardoor wordt het getriggerd denk ik. Ik weet nu even niet goed wat ik allemaal moet doen en ga gewoon door met het normale leven. Maar ik ben kapot en heb rust nodig die ik niet krijg. En ook niet zal krijgen. En ooit wordt het mij te veel en is dat de druppel om weer sh te gaan doen zodat ik ook wat anders voel…

Heeft iemand tips hoe ik sh kan gaan voorkomen of een peptalk, zodat ik gewoon verder ga met alles?

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • August 30, 2025

Hoi Star,

Heb je al geprobeerd om weer hulp te zoeken? En misschien heb je een hobby of iets dat je leuk vind om te doen als afleiding? Dat je het al  3 maanden clean bent betekent ook al vooruitgang, toch? Weet je al waar de stress en angst vandaan komt? Volgens mij is het nu het beste om het er met iemand over te hebben, want je doet het nu al heel goed. Zoek de hulp die je nodig hebt (113.nl, een psycholoog, etc.) en hopelijk komt het goed!

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • August 30, 2025

Hoi ​@Star ,

wat goed dat je zelf aanvoelt dat je hulp nodig hebt, en hier bent gekomen voor tips! Praten is belangrijk en een hele goede eerste stap.

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Je zou ook eens kunnen kijken op www.sameninmijnschoenen.nl voor eerlijke info en tips hoe om te gaan met zelfbeschadiging.

Veel sterkte ermee,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon