Skip to main content
Vraag

ik wil misschien een boek schrijven

• June 13, 2025
  • 23 reacties
  • 183 Bekeken

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1

hey iedereen!

Ik wil misschien een boek schrijven, maar ik ben heel bang voor wat anderen gaan denken dan. Want ik weet al dat ik hier reacties ga krijgen dat ik daar niet bang voor moet zijn en dat mensen me niet raar zouden vinden, maar zou je hetzelfde reageren als een vriend/vriendin van je opeens zegt dat ie een boek wil schrijven? Als je met andere mensen erbij was, zou je dan hetzelfde zeggen? 

Ik ben 12, en sommige mensen in mn klas (de meesten eigenlijk) zeggen dat lezen vreselijk saai is , enz. Dus volgend jaar ga ik naar het middelbaar, en ja… Ik heb een beetje schrik dat mensen mij dan vreemd vinden. 

23 reacties

• June 14, 2025

Hallo,

Ach joh, laat ze maar kletsen. Ze weten niet hoe leuk het is een boek te schrijven. Gewoon niks van aantrekken.

Waarover ga je een boek schrijven?

Groetjes!

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 16, 2025

Anders houd je het misschien eerst voor jezelf, een boek schrijven kost namelijk heel erg veel tijd.

• June 16, 2025

Heyy ​@Lientje13,

ik zou er gewoon normaal op reageren hoor, het is juist leuk dat je dat doet ! 😊 Iemand uit mijn klas schreef ook een boek en daar reageerde niemand raar op :)

Veel liefs  ❤

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 16, 2025

Waarover ga je een boek schrijven?

Ik weet het niet goed maar iets in de stijl van de grijze jager ofzo

• June 16, 2025

Hoi ​@clownsvisje 

Als jij lol haalt uit een boek schrijven doe je dat toch. 

In de stijl van de grijze jager hmmmm. 

Wat gebeurt er allemaal in het boek ? 

Groetjes badeend 

LucaPlatypus
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • June 16, 2025

Hoi lieve ​@clownsvisje 

Maakt niet uit wat iedereen zegt, wees je eigen creatieve zelf en schrijf er maar op los! Het is fantastisch dat je een boek gaat schrijven. Heel graag zou ik een stukje willen lezen. Het hoeft niet af te zijn ofzo hoor, ik ben gewoon heel benieuwd! Ik wens je alvast veel inspiratie toe en hou ons op de hoogte!

Liefs, Luca

Forum|alt.badge.img+1

als je zin hebt om een boek te schrijven moet je dat zeker doen. Je hoeft het met niemand te delen zolang je dat niet comfortabel vindt. Een boek schrijven zal veel tijd kosten en gaande weg zul je vast op nieuwe inzichten komen. 

En je zult vast mensen in je omgeving hebben die het leuk vinden en trots op je zullen zijn. bijvoorbeeld je ouders, of het mensen hier op het forum. en misschien krijg je tijdens het schrijven wel mensen in je omgeving met die gelijke interesse. 

Misschien kan je ook online mensen vinden die het leuk vinden om te schrijven.

heel veel succes met het schrijven iig!

koetje.123
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 18, 2025

Hi ​@clownsvisje 

wat maakt het uit dat ze het misschien raar vinden. ik schrijf ook een boek terwijl ik 12 ben, er is niks raars aan. 

er zijn ook echt mensen die lezen leuk vinden.  

Wat is de stijl?

-Koetje.123-

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • June 18, 2025

Ik ben een fanatieke lezer, ik vind het dus alleen maar leuk dat er boeken bij komen.  Zeker doen, dus.

De lezers hier kunnen je misschien tips geven over inhoud en stijl en zo.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • June 18, 2025

Hey! Ik ben het eens met de anderen, gewoon doen! Jij vind het leuk en je schrijft vast mooie verhalen, en er zijn genoeg mensen die lezen leuk vinden (ik ook) dus go for it! 

Liefs Tover xxx

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 19, 2025

Ik zou jullie graag op de hoogte houden, maar ik ben een topic tegengekomen waarin dat gebeurde en ze hebben uiteindelijk moeten zeggen om te stoppen. 

Maar ik ben ondertussen inderdaad begonnen, heb hoofdstuk 1 af. 

Het gaat over een prinses die ontsnapt uit haar kasteel en dan zijn er rebbellen en co…  een beetje cliché misschien, maar ja. Die verhalen moeten er ook zijn!

bedankt iedereen

De tekst is aangepast door De Kindertelefoon i.v.m. forumregel 3 (plaats geen persoonsgegevens)

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • July 1, 2025

Gewoon niks van aantrekken. Wat ander vinden als jij dat leuk vind om een boek te schrijven moet je dat gewoon doen .

En waar gaat het boek over ? 

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • July 4, 2025

Hey iedereen 

Ik heb ondertussen de volledige verhaallijn gemaakt en omdat zo ongeveer iedereen vraagt waar het over gaat, is die samenvatting hier. Het is ook met het einde dus als je dat niet wilt lezen, moet je het niet lezen. Nogal logisch. 

Alexa Bastard is de kroonprinses, dus moet ze zich goed gedragen. Maar zij wil dat ze hetzelfde behandelt wordt als wanneer ze een jongen was geweest. Terwijl haar vader dat niet wil. Hij sluit haar op in het kasteel en doet alles om van haar een “goede” prinses te maken. Maar als hij Alexa op haar 14de wil laten daten met een prins gaat hij te ver. 

Alexa rent weg van het kasteel, naar het dorp in de buurt. Als ze daar aankomt heeft ze echt eten nodig en een goede plek om te slapen, maar die vind ze niet zo snel. Als ze wordt ontdekt door Kai, een jongen uit het dorp, besluit ze niet meteen te vertellen wie ze is. Die beslissing blijkt uiteindelijk goed, want Kai heeft een haat tegenover het koningshuis. Dat komt omdat zijn vader meegenomen was door de koning. 

Maar Alexa kiest een slecht moment uit om te ontsnappen, want er is net een opstand bijna gereed. Terwijl zij buiten het kasteel is begint de opstand echt. Maximilaan Domunics wil de macht grijpen en door zijn toespraken steunen heel veel dorpelingen hem. Maar de koning geeft niet toe. Dus Maximilaan beweert dat hij Alexa in zijn macht heeft en dat hij haar enkel terugkrijgt als hij de troon in vrede afstaat. Maar koning Rowald gelooft hem niet en vraagt om bewijs. Hij wil haar zien. Dus alle rebellen zitten achter Alexa aan. 

Ondertussen komt Alexa te weten dat Kai Maximilaan steunt (hij is een trouwe volgeling en kan als bewaker optreden (Kai denkt dat Maximilaan een goed persoon is)). Maar Maximilaan heeft aan al zijn volgelingen een beschrijving van haar verteld en iedereen is nu op zoek naar haar. Ook Kai. Dus zo komt het dat Kai Alexa in een vlaag van woede aangeeft, na een harde ruzie. Maar Maximilaan moet nog een dag wachten voor zijn onderhandeling van start kan gaan en vanuit haar cel bedenkt Alexa een plan.

Door jaren oefenen kan ze makkelijk sloten openbreken en zo dus ontsnappen uit haar cel. Maar wat dan? Ze moet heel het kamp nog door. Dus ze bedenkt een plan. De beste manier om weg te gaan is in het volle zicht. Maar dan moet ze wel begeleid worden door iemand van de rebellen zelf. Als ze zich dan zo veel mogenlijk maakt tot een slaaf kan ze misschien ontsnappen. 

Kai heeft ondertussen spijt van zijn beslissing en hij zorgt ervoor dat hij Alexa kan bewaken. Zo kan Alexa’s plan werken. Dus als Alexa het kamp uit is gaan ze samen zo snel mogenlijk naar de koning. Maar hun vertrouwen in elkaar is erg geslonken en ze wantrouwen elkaar een beetje. 

Als ze eenmaal bij het kasteel zijn moet Alexa Kai ook nog overtuigen om naar binnen te gaan. Eenmaal bij de koning kunnen ze last-minute vertellen dat Maximilaan een bedrieger is, tijdens de toespraak van Maximilaan. Hij krijgt een woedeaanval en begint de mensen rond hem te slaan en schoppen. 

Dat zorgde ervoor dat de mensen niet meer geloofden in Maximilaan. Alexa en Kai lossen alles op tussen hen twee en ze vertellen aan de koning wat er gebeurde, waarna dat ook aan de dorpelingen verteld werd en iedereen Alexa respecteerde.

Zo dat was het. Misschien is het niet helemaal duidelijk, maar het is normaal ook een omschrijving voor mij. 

Groetjes,

Clownsvisje

Forum|alt.badge.img+1

@clownsvisje klinkt als een mooi verhaal. Ben benieuwd hoe het schrijven zal gaan. ik ben zelf ook begonnen met het schrijven van een verhaal. heb eigenlijk nooit echt benoemd aan iemand dat ik er mee bezig ben. Behalve aan mijn vader een keer benoemd. Maar niet veel over gezegd. 

Ik gebruik het programma reedsy om het verhaal in te schrijven. Wat voor programma gebruik jij? of doe je het gewoon in word?

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • July 5, 2025

Nee in Google Docs.. Das gratis…

Ik deed dat ook al voor ik deze video zag, maar dit maakte het wel makkelijker. Ik heb wel niets gekocht enzo…

https://www.youtube.com/watch?v=rCG6Gdj_fWE&t=1460s

Misschien heb je er iets aan

Maar ik heb zonet Reedsy even bekeken en het is honderd keer leuker!

groetjes clownsvisje

( reacties samengevoegd door De Kindertelefoon )

Forum|alt.badge.img+1

@clownsvisje ja vind reedsy ook heel fijn. Ik zou later nog kijken naar het filmpje dat je gestuurd hebt. Dankjewel! mocht je nog meer tips hebben voor het schrijven dan hoor ik graag. Zo helpen we elkaar een beetje 😁

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • July 6, 2025

onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

@anoniempje77778888 Alle tips die ik heb komen zowat van Abbie Emmons. Het filmpje is ook van haar youtubekanaal. Het is in het engels en soms heeft ze dingen die je moet betalen, maar ik vind het echt handige video’s. Ze heeft ook echt enorm veel video’s, dus als je engels verstaat zou ik zeker eens verderkijken daar! 

Nog een vraagje aan jou: outline jij je boek? Als je niet weet wat outlinen betekent: dat is een soort van verhaallijn, maar dan veel gedetaileerder. Soms staat er gewoon een hele scene in

• July 6, 2025

Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

Hoi ​@clownsvisje 

Ik ben zelf geen lees fan, maar als dit boek te koop stond zou ik hem wel kopen. ( anders me moeder wel 😅) 

Het lijkt me een leuke verhaal lijn waar je ook veder op kan bouwen. 

Ik ben benieuwd naar het hele boek 😉 

Groetjes badeend 

• July 8, 2025

Hé ​@clownsvisje ik heb zelf ook een boek geschreven en ben 12. Het heeft 85 bladzijden.

Je moet zeker een boek schrijven als je wilt want leze is echt niet saai!

Groetjes Ducklover27 

Forum|alt.badge.img+1

@clownsvisje oeps, beetje late reactie.

Ik heb globaal van te voren een beetje opgeschreven waar het over ging. Zoals; Alle namen van de personages op geschreven, hun rol in het verhaal. En wat kleine dingetjes die ze gaan zeggen of doen in het verhaal. Ik heb een paar gebeurtenissen en gedachtes uitgeschreven. Ik heb bedacht hoe het begin, midden en einde van het boek er uit gaat zien en ben toen toch maar begonnen met de eerste hoofdstukken. Na elk hoofdstuk kreeg ik eigenlijk al meteen ideeën voor de volgende. 

Denk dat het ook anders is, omdat ik een totaal andersoortig verhaal schrijf dan jij. Mijn verhaal gaat over een 16 jarig meisje dat op achtjarige leeftijd haar moeder verloor en de vader is toen hertrouwd met iemand die zij helemaal niet mag.  er ontstaan veel ruzies thuis en ook op haar turnvereniging gaan dingen fout. haar turnleraar doet (na de training) dingen met haar die niet oké zijn. 

Het is een Engelstalig verhaal. Elk hoofdstuk bestaat uit een brief naar haar dode moeder. 

Het verhaal bestaat ook veelal uit gedachtes die ze omschrijft. Bijvoorbeeld over wat dood nou in houdt. Of haar moeder haar nog ergens van boven bekijken kan. Dat mensen na de dood van haar moeder zeiden dat ze haar vanuit de hemel nog steeds bekijkt. Maar dat ze dat eigenlijk alleen maar een eng idee vond. En raar want toen ze nog leefde was haar moeder maar een deel van de tijd bij haar en na haar dood ziet ze zogezegd alles. ze vraagt zich af of mensen het idee van dat ze altijd meekijkt bedacht hebben, omdat ze niet kunnen accepteren dat iemand helemaal weg kan zijn. 

Dat is dus zo'n voorbeeld van een gedachte die in het boek voor komt. En die hebben vaak niet een specifieke plek in het verhaal dat ze voorkomen. Maar dan heeft bijvoorbeeld iemand iets gezegd waardoor ze over een bepaalde dingen na gaat denken. 

Ik wou het verhaal aan het beginnen eigenlijk wel outlinen, maar kwam er gaande weg dus achter dat het schrijven eigenlijk al wel ging.

Ik zit nu over de 8000 woorden. Ben benieuwd hoever jij al bent. Ookal ben je nog niet zoveel verder gegaan is ook oké. vraag het me gewoon af:)  

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 1, 2025

Wat leuk dat je een boek wilt schrijven en laat andere maar lekker kletsen :) 
Hoe ver ben je nu met je boek?

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • August 2, 2025

Gewoon doen dat boek schrijven .

Vind het zelfs heel knap als je zo iets kan.

Het is niet niks als je zo boek kan schrijven .

En als ze er niks aan vinden aan je boek moeten ze het maar niet lezen er zijn er genoeg die het wel willen lezen iedereen heeft een ander interesse in boeken daarom zijn er zoveel verschillende boeken uit gebracht .

Dus veel.succes met je boek hopelijk breng je hem uit  dat hij voor veel mensen te lezen is 

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • August 28, 2025

Hey hey heyyyyy

Ik zit ondertussen aan 3000 woorden en 1 volledig hoofdstuk. ​@anoniempje77778888 Ik heb ook de verhaallijn gedaan en een soort oefening waarbij je de scenes in het verhaal indeeld bij een bepaald stuk in het boek. ( ingewikkeld… het duurde een tijdje voor ik het snapte) Je verhaal klinkt superleuk! Goed idee om het op te schrijven als brieven aan haar moeder, dat geeft je inderdaad de kans om meer gedachten te omschrijven.

xxx clownsvisje