Vraag

Ik wil gewoon "dood", weg, oid..........

  • 8 July 2023
  • 14 reacties
  • 245 Bekeken

Reputatie 6

Ja. Gewoon wat er in de titel van dit topic staat.

Ik voel me alleen, niet fijn, onbegrepen en hierbij krijg ik ook nog eens geen antwoorden op vragen die ik stel over bepaalde dingen die ik over mezelf zou willen weten of als het onderzoeken naar mezelf zijn (IQ-test die als 'foutief' wordt gezien).

 

En nu word ik ook al nergens meer toegelaten op scholen, ik ga ondertussen al een heel jaar niet naar huis.

Alles stapelt zich op, en daarbij ben ik heel menswantrouwend geworden door de school waar ik naartoe moest en de situaties die zich daarvoor deden.

En nu voel ik me klote, doe ik praktisch gezien niks op een dag, en loop ik de hele dagen rond met heel veel vragen, wat nu als "normaal" wordt gezien.

 

Het liefst zou ik gewoon ophouden met te willen bestaan. Dan is alles klaar. Want niemand begrijpt mij. Toen net zat ik weer eens bijna te huilen, toen ik dacht aan alles wat er gaande is.

Ik ben vast iets vergeten op te noemen, maar dat benoem ik dan later in een rwactie hier, onder dit topic, dan wel weer.

 

Maar mijn vraag: Hoe kan dit allemaal stoppen, en hoe krijg ik duidelijkheid? (de stappen richting duidelijkheid) Want ik zie het ondertussen niet meer zitten. Langzaam aan vervaagt mijn hele toekomstperspectief door al dit gebeuren. Ik kan niet meer.

 

 


14 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou tenminste met de 113 zelfmoordlijn bellen. Want er is altijd iets beters dan zelfmoord plegen.

Maar ik lees dat jij nu ook al 17 bent. Dus heeft bij een school aansluiten nu nog wel zin? En wij zijn helaas geen psychologen dus wij kunnen je niet helpen met die IQ - tests en autisme. Dat is helaas voor iedereen anders en daar moet je speciale hulp voor hebben. Wat bedoel je trouwens met "Ik ga al een jaar niet meer naar huis."?

ik wens je tenminste heel veel sterkte.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @VragenVragen,

 

eigenlijk wil je ‘you want to break free',  maar alles wat er gebeurt zorgt ervoor dat je steeds in een kleiner wordende wereld, die niet jouw wereld is terecht komt.

Het lijkt me echt kut, dat als je zelf wilt, dat je dan toch niet verder komt en ik kan me voorstellen dat dat demotiverend werkt.

Een jaar lang al niet naar school...geen klasgenoten ontmoeten...geen sociale contacten hebben….dat lijkt me echt niet fijn.

Uhm, ik zit ff aan iets heel anders te denken:

is er iets dat jij leuk vindt om te doen, als hobby ofzo….ik denk daarbij aan iets wat ik een keertje op tv heb gezien...ik weet het niet meer precies, maar het ging volgens over een jongen die niet echt aansluiting had met de samenleving, maar die wel heel creatief was...hij maakte allerlei 'kunst’ van oud ijzer dat hij uit de grachten viste en na zijn ‘optreden’ in een aflevering van Beau van Erven Dorens werd hij 'bekend’ en kon hij er van leven. Zoiets was het. Hij deed dat al in het klein in zijn vrije tijd en omdat ie een podium had gekregen op tv, kreeg hij meer en meer opdrachten. Zoiets was het geloof ik. Het komt weer een beetje terug.

Ik heb ook een linkje naar een krantenartikel hierover: https://www.parool.nl/kunst-media/remon-baan-held-uit-beau-in-floradorp-zo-mooi-die-vos-van-sloopmetaal~b13e0ce7/

 

Ik bedoel, als jij iets leuk vindt om te doen kan jouw leven weer kleur krijgen. kun je waardering krijgen en daardoor weer meer van jezelf houden enzo.

 

Het klinkt een beetje zweverig, maar  eigenlijk zou jij iemand tegen moeten komen waar jij aan de slag kunt in een omgeving die jou stimuleert jouw passie te volgen. Wat zou je daar van vinden.

 

Niet per se naar school, maar leren en ervaring opdoen in de praktijk.

 In het begin zal het misschien een aantal uren gewoon werk zijn om in je levensonderhoud te kunnen voorzien voor zover jouw ouders dat niet al doen, maar dan kun je misschien van het extra geld dingen kopen waar jij nog leukere dingen mee kunt doen en daardoor meer geld kan maken.

Het hoeft niet per se kunst te zijn, kan ook zijn dat heel goed kunt programmeren, maar niet een standaard opleiding kan volgen, maar wel jezelf dingen kunt leren of van anderen in de praktijk leren.

 

Ik weet niet precies waar je van die bedrijven kunt vinden...maar ze zijn er wel.

 

Ik kwam dit tegen:

https://breens.nl/themas/gepersonaliseerd-leren/passend-onderwijs-in-de-praktijk-plan-vs-realiteit/

 

Ik las ergens dat je pas goed kunt presteren als je het er ook naar je zin hebt. Volgens mij worden er onterecht mensen niet goed genoeg gevonden voor een bepaalde opleiding en dan wijten ze dat aan hun kwaliteiten of het gebrek eraan, maar als je je omgeving niet uitdagend vindt dan komen je kwaliteiten niet eens aan bod en wordt je onterecht genoemd als niet geschikt voor die opleiding.

Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar begrijp jij wat ik bedoel of misschien herken je dingen uit de praktijk, dus waar jij tegenaan gelopen ben?

 

Pfoe, ik kan niet echt helder denken, terwijl ik wel iets zinnigs aan jou wil meegeven…

 

Misschien eerst dit maar eens posten en dan verder zien of jij er überhaupt iets aan hebt.

 

Ik zie het wel en als ik nog een ingeving heb, zal ik die posten.

 

Jouw leven moet weer leuk zijn voor jou. Dat verdien je en ik denk ook dat jij daarvoor capaciteiten genoeg hebt.

 

Zoek je graag dingen uit? Hoe iets werkt en leer je dat dan jezelf door dingen uit elkaar te halen en de werking te snappen?

 

Zijn dat tastbare dingen, zoals bijvoorbeeld een motor of meer abstractere dingen zoals 'hoe mensen op elkaar reageren’, ik brainstorm hier maar wat en er schiet door mijn hoofd 'zou iets met kunstmatige intelligentie’ iets zijn voor jou….processen bedenken en van alles uitvogelen. Je hoeft niet alles van a tot z zelf te kunnen, maar je zou een belangrijke schakel in het geheel kunnen zijn of ben je meer iemand die iets van a tot z zelf zou willen doen?

 

Wat kan jou blij maken?

Haal jij je voldoening uit andere mensen, als die jou een complimentje geven of kun je voldoening krijgen gewoon uit het feit dat je zelf iets uitgezocht hebt en dus niet per se die schouderklop nodig hebt van een ander.

 

Wow, nu wordt het echt vaag, denk ik.

 

Anyway, ik hoop dat je er iets aan hebt en laat maar weten ajb.

 

Gr. MickeyMouse 😉

@MickeyMouse 

 

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @VragenVragen , 

Wat rot dat je met deze gevoelens zit. Dapper van je dat je ze hier op het forum deelt en op zoek bent naar tips en adviezen. Hieronder staan al mooie reacties van @benebird en @MickeyMouse. Aanvullend op de gegeven tips kan je ook De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen. 

Groetjes, JanneB van De Kindertelefoon

 

Reputatie 6

Ik zou tenminste met de 113 zelfmoordlijn bellen. Want er is altijd iets beters dan zelfmoord plegen.

Maar ik lees dat jij nu ook al 17 bent. Dus heeft bij een school aansluiten nu nog wel zin? En wij zijn helaas geen psychologen dus wij kunnen je niet helpen met die IQ - tests en autisme. Dat is helaas voor iedereen anders en daar moet je speciale hulp voor hebben. Wat bedoel je trouwens met "Ik ga al een jaar niet meer naar huis."?

ik wens je tenminste heel veel sterkte.

Ik bedoelde naar school, verkeerd getypt😅. Sorryy, maar wat ik daarmee bedoelde is dat ik eerst van school ben gestuurd met de reden ‘overprikkeling’, wat blijkbaar iemand op school zag, waar ik zelf niks over mocht zeggen, en daarbij dat ik niet kon samenwerken en geen vriendschappen kon sluiten, terwijl ik dat beide deed, in de klas. Ik werkte juist actief mee. En daarbij vind ik het moeilijk om te presenteren, maar 1tje daarvan klopt maar, en dat is dat ik niet goed kan presenteren, ik heb daarvan een trauma opgelopen op de basisschool, en sindsdien ook niet meer gedaan. Maargoed, daarvan werd ik dus weer naar een andere school gestuurd, 3 maanden nadat ik werd weggestuurd, die school gaf nogal wat problemen met zich mee, waaronder: liegen, bedriegen en kinderen uitschelden. En mij niet laten uitspreken, uitpraten en gewoon totaal niet luisteren naar wat ik vind, terwijl dit alles wat ik had meegemaakt alleen nog in de 1e week was. En sowieso liepen de docenten daar uit de klas, midden in de les. En ook nog: ik moest de docent laten zien hoe hij een toets moest inleveren (dat hoort een docent te weten?)


En ja het klopt dat jullie daar niet veel mee kunnen. Maar ik heb zelf nu dat er gewoon een ‘sticker’ op mij wordt geplakt, van: ‘je hebt dit, ondanks dat we het niet zeker weten’, en dat is gewoon niet fijn. Ze laten de rest aan mij over, ook de GGZ, ondanks dat ze aanboden om ‘met kinderen die ook autisme hebben’, in één of andere therapieklas te gaan zitten. Ik vond het nogal vaag, en zei al vrij snel “nee”. Maar later wel ‘ja’ gezegd, want misschien gebeurt er wel iets daar.

Reputatie 6

Hoi @VragenVragen,

 

eigenlijk wil je ‘you want to break free',  maar alles wat er gebeurt zorgt ervoor dat je steeds in een kleiner wordende wereld, die niet jouw wereld is terecht komt.

Het lijkt me echt kut, dat als je zelf wilt, dat je dan toch niet verder komt en ik kan me voorstellen dat dat demotiverend werkt.

Ja. Ze behandelen mij als een kleuter, met wat dat ze ook zeggen. Voor mijn gevoel proberen ze amper te helpen, en om dat in gang te zetten, moet ik bepaalde ‘plannen’/ideeën voorleggen, zodat hun daarmee aan de gang kunnen gaan. Terwijl hun juist degenen zijn die mij moeten helpen, ik als het goed is niet hun, dacht ik?

Een jaar lang al niet naar school...geen klasgenoten ontmoeten...geen sociale contacten hebben….dat lijkt me echt niet fijn.

Uhm, ik zit ff aan iets heel anders te denken:

is er iets dat jij leuk vindt om te doen, als hobby ofzo….ik denk daarbij aan iets wat ik een keertje op tv heb gezien...ik weet het niet meer precies, maar het ging volgens over een jongen die niet echt aansluiting had met de samenleving, maar die wel heel creatief was...hij maakte allerlei 'kunst’ van oud ijzer dat hij uit de grachten viste en na zijn ‘optreden’ in een aflevering van Beau van Erven Dorens werd hij 'bekend’ en kon hij er van leven. Zoiets was het. Hij deed dat al in het klein in zijn vrije tijd en omdat ie een podium had gekregen op tv, kreeg hij meer en meer opdrachten. Zoiets was het geloof ik. Het komt weer een beetje terug.

Ik heb ook een linkje naar een krantenartikel hierover: https://www.parool.nl/kunst-media/remon-baan-held-uit-beau-in-floradorp-zo-mooi-die-vos-van-sloopmetaal~b13e0ce7/

 

Ik bedoel, als jij iets leuk vindt om te doen kan jouw leven weer kleur krijgen. kun je waardering krijgen en daardoor weer meer van jezelf houden enzo.

Klopt, ik moet even iets zien te vinden wat ik interessant vind, dat zegt mijn moeder ook al vaker, maar ik weet wel wat, maar dan moet ik een HBO studie afgerond hebben, ik weet al precies welke, alleen mag ik schijnbaar mijn havo niet op een school afronden, mijn plan is om mezelf gewoon in te schrijven voor de staatsexamens van 2024, en ondanks dat ik 1.5 jaar lang dan geen school heb gehad, dan gewoon examens te doen, en hopelijk haal ik het dan, dan kan ik naar het HBO.
 

Het klinkt een beetje zweverig, maar  eigenlijk zou jij iemand tegen moeten komen waar jij aan de slag kunt in een omgeving die jou stimuleert jouw passie te volgen. Wat zou je daar van vinden.

 

Niet per se naar school, maar leren en ervaring opdoen in de praktijk.

 In het begin zal het misschien een aantal uren gewoon werk zijn om in je levensonderhoud te kunnen voorzien voor zover jouw ouders dat niet al doen, maar dan kun je misschien van het extra geld dingen kopen waar jij nog leukere dingen mee kunt doen en daardoor meer geld kan maken.

Het hoeft niet per se kunst te zijn, kan ook zijn dat heel goed kunt programmeren, maar niet een standaard opleiding kan volgen, maar wel jezelf dingen kunt leren of van anderen in de praktijk leren.

 

Ik weet niet precies waar je van die bedrijven kunt vinden...maar ze zijn er wel.

Ja, volgens mij leer-werkbedrijven, dacht ik, of ten minste, die bestaan ook, maar er zijn ook scholen die voor ‘uitvallers van het reguliere onderwijs’ zijn als het ware, maar die zijn extreem duur, en mijn moeder zou dat dan niet kunnen betalen, en zulke scholen worden ook niet (deels) vergoed o.i.d.

Ik kwam dit tegen:

https://breens.nl/themas/gepersonaliseerd-leren/passend-onderwijs-in-de-praktijk-plan-vs-realiteit/

 

Ik las ergens dat je pas goed kunt presteren als je het er ook naar je zin hebt. Volgens mij worden er onterecht mensen niet goed genoeg gevonden voor een bepaalde opleiding en dan wijten ze dat aan hun kwaliteiten of het gebrek eraan, maar als je je omgeving niet uitdagend vindt dan komen je kwaliteiten niet eens aan bod en wordt je onterecht genoemd als niet geschikt voor die opleiding.

Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar begrijp jij wat ik bedoel of misschien herken je dingen uit de praktijk, dus waar jij tegenaan gelopen ben?

Ja, dit herken ik ten zeerste, ik heb dus het probleem dat bijna alles, behalve 2 vakken van school, gewoon te makkelijk zijn, ik hoef letterlijk niks te doen, of ik nou op kader of nu op havo zit, ik haal gewoon 7ens/8en op elk niveau. En dat irriteert me licht, omdat ik dan niks hoef te doen, en gewoon lui op mijn stoel kan zitten niks doen, terwijl ik al weinig te doen heb, als je begrijpt wat ik bedoel. Dit is ongeveer de richting die je zocht? Ik wil zelf iets met de natuur doen, maar dat is lastig te vinden, vooral als je nergens wordt toegelaten, terwijl ik dan al ideeën heb over het oplossen van bepaalde problemen..

Pfoe, ik kan niet echt helder denken, terwijl ik wel iets zinnigs aan jou wil meegeven…

 

Misschien eerst dit maar eens posten en dan verder zien of jij er überhaupt iets aan hebt.

 

Ik zie het wel en als ik nog een ingeving heb, zal ik die posten.

 

Jouw leven moet weer leuk zijn voor jou. Dat verdien je en ik denk ook dat jij daarvoor capaciteiten genoeg hebt.

 

Zoek je graag dingen uit? Hoe iets werkt en leer je dat dan jezelf door dingen uit elkaar te halen en de werking te snappen?

Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken, maar dan moet het wel interessant zijn, waaronder natuur en dingen die daarmee te maken hebben. Maar dat is wel lastig, vooral omdat ik me 3 jaar lang, praktisch gezien, heb ‘buitengesloten’ van de wereld. En dus niet veel ervaring in bijvoorbeeld werken heb, maar ook niet in de interesses die ik werkelijk leuk zou vinden, maar goed, dat leer je ook niet zo op school.

Zijn dat tastbare dingen, zoals bijvoorbeeld een motor of meer abstractere dingen zoals 'hoe mensen op elkaar reageren’, ik brainstorm hier maar wat en er schiet door mijn hoofd 'zou iets met kunstmatige intelligentie’ iets zijn voor jou….processen bedenken en van alles uitvogelen. Je hoeft niet alles van a tot z zelf te kunnen, maar je zou een belangrijke schakel in het geheel kunnen zijn of ben je meer iemand die iets van a tot z zelf zou willen doen?

 

Wat kan jou blij maken?

Haal jij je voldoening uit andere mensen, als die jou een complimentje geven of kun je voldoening krijgen gewoon uit het feit dat je zelf iets uitgezocht hebt en dus niet per se die schouderklop nodig hebt van een ander.

Het is meer, als ik dan juist mijn ‘hele plan’ van wat dan ook heb voltooid, dat er dan wordt gezegd van: “Wow! kijk wat je hebt bereikt en gedaan”, bijvoorbeeld. Maar je kan niet echt mensen, die niet weten dat je precies dat je dát antwoord zou willen, dwingen om dat antwoord te geven.

 

Wow, nu wordt het echt vaag, denk ik.

 

Anyway, ik hoop dat je er iets aan hebt en laat maar weten ajb.

 

Gr. MickeyMouse 😉

@MickeyMouse

 

Echt wat wou ik graag dat de mensen die mij hielpen, hetzelfde dachten als de mensen die op dit forum zaten: “gewoon helpen waar ik kan, of  anders (proberen) tips (te) geven.”

@VragenVragen, ik zou je best willen helpen met advies en zo, maar dat vind ik best lastig omdat ik ook je andere topics heb gelezen en daarin staan heel andere dingen als in dit topic? Het is daarom voor mij best lastig om te geloven wat er nu precies waar is.… Je geeft hier aan dat je al langere tijd niet meer naar school gaat, maar in je eerdere topics staat dat je advies wilt over het inhalen van mega veel toetsen en zo?  Het is daardoor voor mij niet duidelijk meer wat er nu precies aan de hand is… 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @VragenVragen,

 

misschien is het handig om ‘alles’ wat jij de laatste jaren meegemaakt hebt eens op een rijtje te zetten. Om goed te begrijpen wat er nu ‘aan de hand is’.

Daarom ga ik een soort samenvatting schrijven en dan moet, nou ja, je moet niks, maar dan kun jij dat lezen en aanvullen of verduidelijken als ik het niet goed opgeschreven heb.

Ik zal proberen om het in grote lijnen op te schrijven. Het kan natuurlijk dat de details anders zijn, maar je kunt dat natuurlijk zelf aanvullen.

Ik denk dat  ‘iedereen’ op het forum jou dan ook beter kan begrijpen en helpen.

Op een gegeven moment ben jij van de basisschool naar het middelbaar gegaan.

In eerste instantie heb je op het VMBO gezeten. Je kon goed meekomen, hoefde niet heel veel te leren om je toetsen te halen en je bent steeds over gegaan.

Toch had jij en ook school twijfels of je wel op de goede plek zat.

Jij en school vroegen zich af of je misschien autisme of kenmerken van autisme had, waardoor sommige dingen op school misschien lastig voor jou waren.

Verder vroeg jij (en je familie en school ook?)  je af of je niet ook hoogbegaafd kon zijn.

Dat zijn 2 belangrijke vragen en kort door de bocht heb je pas geleden de diagnose autisme gekregen. Op zich heb je daar geen probleem mee, want als dat zo is, zouden ze ook weten op welke manier ze jou beter zouden kunnen helpen op school. Je had voor sommige vakken al wat extra hulp en dat vond je fijn.

Ik schrijf het misschien allemaal een beetje te 'simpel’ op, maar het belangrijkste is dat we de grote lijnen eerst begrijpen, snap je. Je kunt later nog dingen aanvullen of beter uitleggen als je dat belangrijk vindt.

Het onderzoek naar jouw mogelijke hoogbegaafdheid is nog niet helemaal gedaan of wel?, maar er is nog geen conclusie over of je dat bent of niet. Als ik het goed begrepen heb, maar dat hoor ik dan wel van jou.

Door die onderzoeken/vragen over autisme en hoogbegaafdheid ben je kennelijk van het VMBO naar de HAVO over gestapt omdat iemand het idee had dat je meer aankon dan dat ze eerst hadden aangenomen.

Door de overstap naar een hoger niveau had je een achterstand in lesstof opgelopen, die je nog in zou moeten halen om over te kunnen gaan naar 5 HAVO.

 

Even een tussenstand:

er is vastgesteld door de GGZ dat je autisme hebt, maar zelf zet je vraagtekens bij die conclusie, maar er is niemand die jou een duidelijk antwoord geeft. Misschien kun je een 'second opinion’ aanvragen dat iemand anders er ook nog eens naar kijkt.

ik denk dat je door het vermoeden dat je wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn je naar een hoger niveau school en dat is de HAVO bent gegaan, maar een echte uitslag van een onderzoek naar hoogbegaafdheid is er volgens mij niet.

Wat ik dus denk, is dat er de laatste tijd (misschien wel het grootste gedeelte van het afgelopen schooljaar)   zoveel 'gedoe’ was rond die onderzoeken en met name dan die naar mogelijk autisme is geweest dat je niet 'normaal’ meer naar school bent kunnen gaan en thuis kwam te zitten. Achterstanden in lesstof/huiswerk en toetsen waren het gevolg. Daarom sprak je over iets van in de 80 toetsen die je nog in moest halen voor december, want als je die niet zou halen zou je blijven zitten in 4 HAVO en niet over gaan naar 5 HAVO.

Maar, door de diagnose ‘autisme’ is nu alles helemaal anders. Jouw school vindt dat jij geen onderwijs meer bij hen mag/kan volgen, terwijl jij dacht met wat hulp voor met name een paar vakken, dat je het wel zou kunnen halen...maar ja, als ze je van hun school afsturen dan kan dat niet meer.

 

Voor jezelf heb je een duidelijk plan wat je later wil gaan doen. Je dacht de HAVO af te maken en dan een HBO opleiding te gaan volgen. Een richting/iets met natuur. Sorry, dat klinkt een beetje oneerbiedig, maar zo bedoel ik het niet.

 

School (waar je tot voor kort op de HAVO zat) stuurt je weg en ze helpen je ook niet echt verder. Iig niet op een manier die jij zou willen.

Ze willen een bepaald formulier niet onderteken, waardoor het voor jou bijna onmogelijk is om jouw droom te kunnen verwezenlijken. Het zou gaan om een ‘uitbestedingsformulier’. Zelf ken ik dat niet, maar anderen misschien wel, dus is het wel belangrijk om het in dit topic ook even te noemen. Ik had het in een ander topic van jou gelezen.

School zegt dat je maar een MBO opleiding moet gaan doen, maar jij zegt dat je daar niks aan hebt om een opleiding te kunnen volgen in de richting die jij graag wilt (iets met natuur).

Zelf heb je samen met jouw moeder (en misschien ook nog wel met hulp van anderen)  gezocht naar een mogelijkheid om later wel te kunnen beginnen aan die HBO opleiding die je graag wilt gaan volgen. Een mogelijkheid zou zijn om volgend jaar staatsexamen HAVO te gaan doen.

Dan zou het wel handig zijn als je daar wat hulp bij zou krijgen om je voor te bereiden op de lesstof, maar kennelijk is er 'niemand’ (zoals VAVO of andere dingen die je noemde) die jou toelaten…..

 

Als je het mij vraagt is het door de conclusie dat je autisme hebt niet juist makkelijker geworden om plannen voor de toekomst te maken, maar eerder bijna onmogelijk geworden en dat kan toch niet de bedoeling zijn, lijkt mij, maar ja, als iedereen zijn handen er niet aan durft te branden, dan ben jij de grote verliezer en dat is natuurlijk niet de bedoeling van al die onderzoeken.

Wat denk je:  heb ik het enigszins goed uitgelegd...de grote lijnen dan?

 

Dus een ultra korte samenvatting:

na de basisschool ben je naar het VMBO gegaan. De lesstof leek onder jouw niveau en je bent doorgestroomd naar de HAVO. Ondertussen waren er vragen over of je misschien autisme kon hebben en of je hoogbegaafd zou kunnen zijn. Het GGZ heeft geconcludeerd dat je autisme hebt, maar die conclusie trek jij in twijfel. Hoogbegaafdheid is (nog)  niet vastgesteld of misschien zelfs nog niet (goed) onderzocht.

Door het label ‘autisme’ wil jouw school je niet meer en weet je niet waar je terecht kan.

 

 

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft en ik ben sws van plan nog een reactie te geven op jouw laatste reactie aan mij, maar die moet ik nog schrijven, dus die hoop ik ergens vandaag nog te kunnen schrijven en misschien heb jij dan ook wel tijd en gelegenheid gehad om iets te schrijven over deze reactie. Als je het druk hebt of lekker aan het genieten ben van je vrije dag, mag je natuurlijk ook later een keertje antwoorden.

Als je vandaag van plan was om iets leuks te gaan doen: gewoon lekker doen. Ga lekker zwemmen of fietsen of luieren en de rest komt dan wel.

 

Ik wens je sws een fijne dag 🙂

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

die hoopt dat ie geen check krijgt op deze reactie, want @VragenVragen  heeft al genoeg oponthoud en tegenslag gehad, dus als er geen check komt of een hele snelle dan zou dat wel fijn zijn…..

 

 

Reputatie 6

@VragenVragen, ik zou je best willen helpen met advies en zo, maar dat vind ik best lastig omdat ik ook je andere topics heb gelezen en daarin staan heel andere dingen als in dit topic? Het is daarom voor mij best lastig om te geloven wat er nu precies waar is.… Je geeft hier aan dat je al langere tijd niet meer naar school gaat, maar in je eerdere topics staat dat je advies wilt over het inhalen van mega veel toetsen en zo?  Het is daardoor voor mij niet duidelijk meer wat er nu precies aan de hand is… 

Die toetsen komen doordat die school waar ik ingeschreven stond, wou dat ik dat ging doen, zodat ik alsnog over kon gaan naar 5 havo (zit nu 4 havo). Uiteindelijk was ik na de eerste dag gewoon 'gecrashed' door gebeurtenissen op die school. Ik ben in al die maanden een paar keer naar die school gegaan, volgensmij in totaal, alle dagen bij elkaar geplakt, ongeveer 7x, alleen voor toetsen én boeken ophalen.

 

Sorry als ik alles slecht verwoord, het verhaal van die school klinkt ook 'nep', maar dat is niet zo. Maar ik moet nu toch blijven zitten in 4 havo, ja, of ik moet mezelf aanmelden voor mn staatsexamens, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

 

 

(Ik ga later reageren op de reacties hierboven, ik zit nu wat te doen waar iemand bij is, die niet weet dat ik hierop zit en dit allemaal nu typ)

Reputatie 6

Hoi @VragenVragen,

 

misschien is het handig om ‘alles’ wat jij de laatste jaren meegemaakt hebt eens op een rijtje te zetten. Om goed te begrijpen wat er nu ‘aan de hand is’.

Daarom ga ik een soort samenvatting schrijven en dan moet, nou ja, je moet niks, maar dan kun jij dat lezen en aanvullen of verduidelijken als ik het niet goed opgeschreven heb.

Ik zal proberen om het in grote lijnen op te schrijven. Het kan natuurlijk dat de details anders zijn, maar je kunt dat natuurlijk zelf aanvullen.

Ik denk dat  ‘iedereen’ op het forum jou dan ook beter kan begrijpen en helpen.

Op een gegeven moment ben jij van de basisschool naar het middelbaar gegaan.

In eerste instantie heb je op het VMBO gezeten. Je kon goed meekomen, hoefde niet heel veel te leren om je toetsen te halen en je bent steeds over gegaan.

Toch had jij en ook school twijfels of je wel op de goede plek zat.

Ja, opzich wel ja, ik verveelde me nogal, maar corona kwam er doorheen, en dus was de 1e en 2e klas heel erg 'verkapt' en werd ik dus depressief rond die periode, kwam met boulimia in aanraking (eetstoornis), en ook nog eens gameverslaafd.

Jij en school vroegen zich af of je misschien autisme of kenmerken van autisme had, waardoor sommige dingen op school misschien lastig voor jou waren.

Ik ging op zelfonderzoek uit, rond het jaar 2020, en kwam erachter dat zowel autisme als hoogbegaafdheid best erg overeenkomen met mijn gedragingen, doen en laten e.d. ik heb dit nooit verteld tot ergens in februari 2022.

Verder vroeg jij (en je familie en school ook?)  je af of je niet ook hoogbegaafd kon zijn.

Mijn moeder vroeg zich dat uiteindelijk ook af, nadat ze ook een paar uur zelfonderzoek erop had zitten.

Dat zijn 2 belangrijke vragen en kort door de bocht heb je pas geleden de diagnose autisme gekregen. Op zich heb je daar geen probleem mee, want als dat zo is, zouden ze ook weten op welke manier ze jou beter zouden kunnen helpen op school. Je had voor sommige vakken al wat extra hulp en dat vond je fijn.

Ja, als ik hulp nodig zou hebben, dan zou het fijn zijn om dat te kunnen krijgen. Want het presenteren gaat me namelijk moeilijk af, dus om daar hulp bij te krijgen zou best fijn zijn, alleen de school waar ik schooljaar 2022-2023 naartoe werd gestuurd zou dat 'kunnen bieden', alleen heeft dat nooit gedaan (ben daar maar een paar keer geweest).

Ik schrijf het misschien allemaal een beetje te 'simpel’ op, maar het belangrijkste is dat we de grote lijnen eerst begrijpen, snap je. Je kunt later nog dingen aanvullen of beter uitleggen als je dat belangrijk vindt.

Het onderzoek naar jouw mogelijke hoogbegaafdheid is nog niet helemaal gedaan of wel?, maar er is nog geen conclusie over of je dat bent of niet. Als ik het goed begrepen heb, maar dat hoor ik dan wel van jou.

Het was 1 IQ test, in de tijd dat ik extreme stress had, en ook gewoon extreme stress had voor mijn test, en toen ik bedacht dat ik die test voor die school deed praktisch gezien, dacht ik: "boeie", en 

Door die onderzoeken/vragen over autisme en hoogbegaafdheid ben je kennelijk van het VMBO naar de HAVO over gestapt omdat iemand het idee had dat je meer aankon dan dat ze eerst hadden aangenomen.

Nee, ik had mijn mavo gehaald, na hele saai jaren(voor mij dan), en wou naar de havo; heb het nodig, en het leek mij wel lastiger dan het VMBO. 

Door de overstap naar een hoger niveau had je een achterstand in lesstof opgelopen, die je nog in zou moeten halen om over te kunnen gaan naar 5 HAVO.

Ja, doordat ik dus door de school waar ik naartoe zou overstappen naar de HAVO werd weggestuurd, na de periode waar ik in mocht 'wennen', maar volgens hun 'heel overprikkeld was na school', wat tevens niet waar is. En uiteindelijk ging ik niet naar de school waar ik naartoe werd gestuurd, ook om verschillende redenen.

Even een tussenstand:

er is vastgesteld door de GGZ dat je autisme hebt, maar zelf zet je vraagtekens bij die conclusie, maar er is niemand die jou een duidelijk antwoord geeft. Misschien kun je een 'second opinion’ aanvragen dat iemand anders er ook nog eens naar kijkt.

ik denk dat je door het vermoeden dat je wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn je naar een hoger niveau school en dat is de HAVO bent gegaan, maar een echte uitslag van een onderzoek naar hoogbegaafdheid is er volgens mij niet.

Klopt, die is er ook niet echt, maar ze zeiden tegen mij: "Doe maar over 2 jaar overnieuw", niet per se meelevend of zo, vond ik dan.

Wat ik dus denk, is dat er de laatste tijd (misschien wel het grootste gedeelte van het afgelopen schooljaar)   zoveel 'gedoe’ was rond die onderzoeken en met name dan die naar mogelijk autisme is geweest dat je niet 'normaal’ meer naar school bent kunnen gaan en thuis kwam te zitten. Achterstanden in lesstof/huiswerk en toetsen waren het gevolg. Daarom sprak je over iets van in de 80 toetsen die je nog in moest halen voor december, want als je die niet zou halen zou je blijven zitten in 4 HAVO en niet over gaan naar 5 HAVO.

ja, want ik moest eigenlijk meer voor die school ipv voor mezelf die testen maken, en ik ging ondertussen niet naar die school, om meerdere redenen, zo eerder verteld.

Maar, door de diagnose ‘autisme’ is nu alles helemaal anders. Jouw school vindt dat jij geen onderwijs meer bij hen mag/kan volgen, terwijl jij dacht met wat hulp voor met name een paar vakken, dat je het wel zou kunnen halen...maar ja, als ze je van hun school afsturen dan kan dat niet meer.

Ja.. ik word nergens toegelaten, omdat ik eerder, voordat ik, naar de school moest, waar ik als eerst naartoe ging (2022-2023), gesprekken had op andere scholen, voordat er nóg een andere school werd gevonden.

Voor jezelf heb je een duidelijk plan wat je later wil gaan doen. Je dacht de HAVO af te maken en dan een HBO opleiding te gaan volgen. Een richting/iets met natuur. Sorry, dat klinkt een beetje oneerbiedig, maar zo bedoel ik het niet.

ja, dat is praktisch gezien wel wat ik wou gaan doen idd.

School (waar je tot voor kort op de HAVO zat) stuurt je weg en ze helpen je ook niet echt verder. Iig niet op een manier die jij zou willen.

Ja, en dus wil ik naar een andere school enedus ergens anders worden ingeschreven, wat dus niet lukt.

Ze willen een bepaald formulier niet onderteken, waardoor het voor jou bijna onmogelijk is om jouw droom te kunnen verwezenlijken. Het zou gaan om een ‘uitbestedingsformulier’. Zelf ken ik dat niet, maar anderen misschien wel, dus is het wel belangrijk om het in dit topic ook even te noemen. Ik had het in een ander topic van jou gelezen.

ja, de school waar ik werd weggestuurd, wilt het forumilier niet ondertekenen, wat volgens mijn moeder en ook volgens mij, best l*llig is, aangezien ik praktisch gezien doordat ik daar ben weggestuurd, naar die school.moest, anders was dit hele probleem (gok ik) waarschijnlijk niet ontstaan.

School zegt dat je maar een MBO opleiding moet gaan doen, maar jij zegt dat je daar niks aan hebt om een opleiding te kunnen volgen in de richting die jij graag wilt (iets met natuur).

ja, dat zei de VAVO waar ik werd afgewezen, best naar.

Zelf heb je samen met jouw moeder (en misschien ook nog wel met hulp van anderen)  gezocht naar een mogelijkheid om later wel te kunnen beginnen aan die HBO opleiding die je graag wilt gaan volgen. Een mogelijkheid zou zijn om volgend jaar staatsexamen HAVO te gaan doen.

ja, idd, door mezelf in te schrijven.

Dan zou het wel handig zijn als je daar wat hulp bij zou krijgen om je voor te bereiden op de lesstof, maar kennelijk is er 'niemand’ (zoals VAVO of andere dingen die je noemde) die jou toelaten…..

ja, idd, ik word nergens toegelaten.

Als je het mij vraagt is het door de conclusie dat je autisme hebt niet juist makkelijker geworden om plannen voor de toekomst te maken, maar eerder bijna onmogelijk geworden en dat kan toch niet de bedoeling zijn, lijkt mij, maar ja, als iedereen zijn handen er niet aan durft te branden, dan ben jij de grote verliezer en dat is natuurlijk niet de bedoeling van al die onderzoeken.

ja.. het is gewoon naar.

Wat denk je:  heb ik het enigszins goed uitgelegd...de grote lijnen dan?

ja, ik heb alleen paar dingen toegevoegd/veranderd, zoals jij al zei dat ik mocht/kon doen.

Dus een ultra korte samenvatting:

na de basisschool ben je naar het VMBO gegaan. De lesstof leek onder jouw niveau en je bent doorgestroomd naar de HAVO. Ondertussen waren er vragen over of je misschien autisme kon hebben en of je hoogbegaafd zou kunnen zijn. Het GGZ heeft geconcludeerd dat je autisme hebt, maar die conclusie trek jij in twijfel. Hoogbegaafdheid is (nog)  niet vastgesteld of misschien zelfs nog niet (goed) onderzocht.

Door het label ‘autisme’ wil jouw school je niet meer en weet je niet waar je terecht kan.

 

 

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft en ik ben sws van plan nog een reactie te geven op jouw laatste reactie aan mij, maar die moet ik nog schrijven, dus die hoop ik ergens vandaag nog te kunnen schrijven en misschien heb jij dan ook wel tijd en gelegenheid gehad om iets te schrijven over deze reactie. Als je het druk hebt of lekker aan het genieten ben van je vrije dag, mag je natuurlijk ook later een keertje antwoorden.

Als je vandaag van plan was om iets leuks te gaan doen: gewoon lekker doen. Ga lekker zwemmen of fietsen of luieren en de rest komt dan wel.

ik zwom in de regen😅

Ik wens je sws een fijne dag 🙂

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse

die hoopt dat ie geen check krijgt op deze reactie, want @VragenVragen  heeft al genoeg oponthoud en tegenslag gehad, dus als er geen check komt of een hele snelle dan zou dat wel fijn zijn…..

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @VragenVragen,

 

ik zie net jouw reactie, ik had eerder geen tijd...

Dankjewel voor alle aanvullingen en verbeteringen en ik ga 'm straks nog wel even lezen.

Of het dan nog lukt om 'm gelijk te beantwoorden moet ik nog even zien, maar anders morgen ofzo.

Hopelijk hebben anderen nu ook nog tips, nu het verhaal voor iedereen nog duidelijker is geworden.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 6

Hoi @VragenVragen,

 

ik zie net jouw reactie, ik had eerder geen tijd...

Dankjewel voor alle aanvullingen en verbeteringen en ik ga 'm straks nog wel even lezen.

Of het dan nog lukt om 'm gelijk te beantwoorden moet ik nog even zien, maar anders morgen ofzo.

Hopelijk hebben anderen nu ook nog tips, nu het verhaal voor iedereen nog duidelijker is geworden.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse

 

Isgoed,

 

wat ik wel nog wou toevoegen aan de reactie die ik stuurde (wat wellicht belangrijk kan zijn?), is; ik krijg door al dat gezeur met de school waar ik naartoe werd gestuurd, omdat ik 'te overprikkeld' was zogenaamd, allemaal epileptische aanvallen, maar hiervoor kreeg ik die onderzoeken niet (die onderzoeken, iq test e.d. zijn niet de aanleiding van die epileptische testen).

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @VragenVragen ,

 

ok, het was even wat uitzoekwerk, maar ik heb hopelijk toch wat tips voor jou….

 

Als ik het goed heb is nu het grootste probleem dat je nergens ingeschreven bent of kan worden. Zonder inschrijving kun je geen onderwijs volgen.

Onderwijs is wel handig om de lesstof voor het HAVO examen onder de knie te krijgen, want zonder HAVO diploma kun jij niet beginnen aan de HBO opleiding die jij zou willen volgen.

 

Je hebt dus een droom en in je hoofd ook een (lange termijn) plan, maar nog geen school die mee wil werken om jou onderwijs te geven voor de HAVO vakken waar jij examen in wil gaan doen.

 

De school waar je 2022-2023 bent gestart op HAVO niveau, die heeft jou 'weggestuurd’ na een periode waarin er van alles gebeurde (o.a. niet lekker in je vel zitten en onderzoeken naar autisme (wel een conclusie door het GGZ) en hoogbegaafdheid (niet volledig afgerond).  Je hebt hierdoor niet echt de mogelijkheid gehad om onderwijs te volgen. Om van 4 HAVO waar je (als laatste) in zat over te kunnen gaan naar 5 HAVO vindt school dat je nog allerlei lesstof en toetsen in zou moeten halen. Dat is bijna niet te doen, vooral ook omdat die school jou 'weggestuurd’ heeft.

Jij bent dus op zoek gegaan naar een andere school, om op die manier toch zo snel als mogelijk examen te kunnen doen voor de HAVO. Het liefste voor de zomer van 2024, want dan zou je na de zomervakantie kunnen beginnen aan jouw HBO opleiding.

 

Kennelijk bestaat er zoiets als de VAVO, maar niet iedereen kan daar zomaar naartoe, zeker niet als je nog geen 18 jaar bent. Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb,

Er is wel een manier om toch naar die VAVO te gaan, maar dan heb je een ‘uitbestedingsformulier’ nodig. Dan blijf je bij je ‘originele’ school ingeschreven en die leent jou dan uit aan de VAVO. Ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg, maar zoiets. Het zal wel met allerlei regeltjes te maken hebben,

Probleem is dat 'niemand’ jou in wil schrijven en er dus ook niemand een ‘uitbestedingsformulier’ in kan vullen.

Het zou logisch lijken als jouw ‘originele’ HAVO school gewoon dat formulier invult en dan kun jij naar de VAVO om les te krijgen in de HAVO vakken waar jij examen in wil gaan doen.

Hoe kun je nou een school zo ver krijgen dat die jou inschrijft en een ‘uitbestedingsformulier’ invult.

Ik weet niet welke instanties daar over gaan, maar ik heb wel wat opgezocht en hopelijk heb jij daar iets aan.

Zelf dacht ik aan:

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/themas/klachten

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/klachten

https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/contactformulier

https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/school-organisatie/klachten/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wie-houdt-toezicht-op-de-leerplicht

maar ik ken de regels niet precies, maar ik mag hopen dat één van deze instanties jou toch verder zou moeten kunnen helpen…

 

Ik heb ook nog gekeken of er andere mogelijkheden waren:

als ik het allemaal goed begrepen heb (geen idee of dat zo is) kun je als je 18 bent je 'gewoon’ inschrijven bij een VAVO, dus zonder ‘uitbestedingsformulier’. Als je snel 18 zou worden en er verder niks voor nodig is zou je daar voor kunnen kiezen. Ik weet niet hoeveel je zou moeten betalen voor die school en of dat een beetje een 'normaal’ bedrag is.

Verder zou je volgend jaar (als dat haalbaar is) staatsexamen HAVO kunnen doen en daarvoor een schriftelijke ‘cursus staatsexamens HAVO’ (google dat maar eens) kunnen volgen bij verschillende onderwijsinstellingen in Nederland (NHA, LOI, NTI enzo). Je krijgt dan ook schriftelijke huiswerk begeleiding volgens mij, maar ja, het is niet zoals op een normale school. Ik weet ook niet precies wat dat allemaal kost.

Tenslotte zijn er nog privè scholen die die opleiding geven, maar die zijn heel duur, schreef jij zelf al een keertje.

Dat is wat ik bedacht had voor school.

 

Ik zat ook nog te denken wat je in je vrije tijd zou kunnen doen, zolang je nog geen school/opleiding hebt gevonden. Iets wat leuk en nuttig is en wat aansluit bij wat jij later wilt gaan studeren.

Je had het over natuur en dat is heel breed, maar waarschijnlijk weet je zelf wel wat preciezer welke richting dan.

Ik dacht dat je bijvoorbeeld zou kunnen vragen of staatsbosbeheer https://www.staatsbosbeheer.nl misschien iets van stageplekken heeft ofzo. Ik zag wel dat er heel veel vrijwilligers bij staatsbos beheer werken https://www.staatsbosbeheer.nl/doe-mee/vrijwilligers.

Ik weet niet of dat iets voor jou zou zijn. Dan ben je toch al een beetje met natuur bezig en leer je ook nog iets en misschien zijn er wel boswachters waar je een keertje mee mag lopen ofzo.

Het kan ook dat jouw interesses ergens anders liggen: bijvoorbeeld bij waterzuivering en dan kun je misschien bij de waterzuivering vragen of ze stage plekken hebben. Misschien mag je op een gegeven moment zelf wel rondleidingen doen als ze open dagen hebben.

Van die dingen zat ik aan te denken. Of misschien zitten er wel interessante milieutechnische bedrijven bij jou in de buurt en hebben die open dagen of stageplekken.

Dan kun je al een beetje mee maken hoe het in de praktijk werkt.

Je zou het altijd kunnen vragen aan zo'n bedrijf Je vertelt iets over jezelf en je interesses en of zij dan iets over hun bedrijf kunnen laten zien.

 

Nou, dat is ongeveer wat ik bedacht heb en ik weet natuurlijk niet of je daar echt mee geholpen bent, maar misschien heb je er zelf wel ineens een goed idee door gekregen.

Oh, nou denk ik nog ergens aan. Op tv volg ik zo'n serie en die heet 'Bij ons op de boerderij’ op RTL5 en sinds gisteren wordt ie helemaal herhaald op RTL4 volgens mij, gisteren was aflevering 1. Daar kun je allerlei boeren bedrijven zien die zich ook druk maken om het milieu en in dat programma zitten gwn aardige mensen en misschien zijn er ook wel van dat soort bedrijven bij jou in de buurt en hebben die wel bijbaantjes ofzo. Dan zie je van alles in de praktijk en verdien je ook nog iets.

Als er bij jou in de buurt van die grote broeikassen zijn, dan hebben die misschien ook wel werk of open dagen dat je meer kunt komen te weten hoe die bedrijven omgaan met milieu en welke technieken er allemaal zijn. Ze kweken tegenwoordig allerlei groente in een soort flats, dus in lagen boven elkaar en dan heb je veel minder grondoppervlak nodig en kun je de omstandigheden beter bepalen dan dat iets buiten op het land moet groeien.

 

Zo is er van alles te bedenken en jij weet vast wel in welke richting jouw interesse ligt.

 

Verder weet ik even niks meer, maar als je hier nog vragen over hebt of iets anders, dan lees ik het graag en misschien kan ik nog helpen ofzo.

 

ik hoop wel dat het voor school snel opgelost wordt, want dan kun je van de zomer nog een beetje genieten van de vakantie als je weet dat school goed komt.

 

Als je niemand kunt vinden die je kan/wil helpen kun je misschien een brief sturen met jouw verhaal naar een kamerlid. Wie weet of die iets voor je kan doen of tips kan geven….

kijk maar eens op: https://www.tweedekamer.nl/zo-werkt-de-kamer/hoe-krijg-ik-invloed/contact-opnemen-met-een-tweede-kamerlid

en https://www.parlement.com/id/vke9em3bu1sl/klachten_van_burgers

 

Ik lees het wel.

 

Liefs 🙂

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

 

 

Reputatie 6

Hoi @VragenVragen ,

 

ok, het was even wat uitzoekwerk, maar ik heb hopelijk toch wat tips voor jou….

 

Als ik het goed heb is nu het grootste probleem dat je nergens ingeschreven bent of kan worden. Zonder inschrijving kun je geen onderwijs volgen.

Onderwijs is wel handig om de lesstof voor het HAVO examen onder de knie te krijgen, want zonder HAVO diploma kun jij niet beginnen aan de HBO opleiding die jij zou willen volgen.

 

Je hebt dus een droom en in je hoofd ook een (lange termijn) plan, maar nog geen school die mee wil werken om jou onderwijs te geven voor de HAVO vakken waar jij examen in wil gaan doen.

 

De school waar je 2022-2023 bent gestart op HAVO niveau, die heeft jou 'weggestuurd’ na een periode waarin er van alles gebeurde (o.a. niet lekker in je vel zitten en onderzoeken naar autisme (wel een conclusie door het GGZ) en hoogbegaafdheid (niet volledig afgerond).  Je hebt hierdoor niet echt de mogelijkheid gehad om onderwijs te volgen. Om van 4 HAVO waar je (als laatste) in zat over te kunnen gaan naar 5 HAVO vindt school dat je nog allerlei lesstof en toetsen in zou moeten halen. Dat is bijna niet te doen, vooral ook omdat die school jou 'weggestuurd’ heeft.

Jij bent dus op zoek gegaan naar een andere school, om op die manier toch zo snel als mogelijk examen te kunnen doen voor de HAVO. Het liefste voor de zomer van 2024, want dan zou je na de zomervakantie kunnen beginnen aan jouw HBO opleiding.

 

Kennelijk bestaat er zoiets als de VAVO, maar niet iedereen kan daar zomaar naartoe, zeker niet als je nog geen 18 jaar bent. Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb,

Er is wel een manier om toch naar die VAVO te gaan, maar dan heb je een ‘uitbestedingsformulier’ nodig. Dan blijf je bij je ‘originele’ school ingeschreven en die leent jou dan uit aan de VAVO. Ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg, maar zoiets. Het zal wel met allerlei regeltjes te maken hebben,

Probleem is dat 'niemand’ jou in wil schrijven en er dus ook niemand een ‘uitbestedingsformulier’ in kan vullen.

Het zou logisch lijken als jouw ‘originele’ HAVO school gewoon dat formulier invult en dan kun jij naar de VAVO om les te krijgen in de HAVO vakken waar jij examen in wil gaan doen.

Hoe kun je nou een school zo ver krijgen dat die jou inschrijft en een ‘uitbestedingsformulier’ invult.

Ik weet niet welke instanties daar over gaan, maar ik heb wel wat opgezocht en hopelijk heb jij daar iets aan.

Zelf dacht ik aan:

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/themas/klachten

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/klachten

https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/contactformulier

https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/school-organisatie/klachten/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wie-houdt-toezicht-op-de-leerplicht

maar ik ken de regels niet precies, maar ik mag hopen dat één van deze instanties jou toch verder zou moeten kunnen helpen…
 

Ik ga het ook even met mijn moeder bespreken, kijken of zij daar wellicht ook iets mee kan. En zelf ga ik ook even kijken, alleen van de onderwijsinspectie (die we hebben bericht en geïnformeerd over die ene school, waar ik dus later op werd geplaatst) heb ik nog niks gehoord.
 

Ik heb ook nog gekeken of er andere mogelijkheden waren:

als ik het allemaal goed begrepen heb (geen idee of dat zo is) kun je als je 18 bent je 'gewoon’ inschrijven bij een VAVO, dus zonder ‘uitbestedingsformulier’. Als je snel 18 zou worden en er verder niks voor nodig is zou je daar voor kunnen kiezen. Ik weet niet hoeveel je zou moeten betalen voor die school en of dat een beetje een 'normaal’ bedrag is.

Ik word volgend jaar pas 18, ik ben pas geleden 17 geworden.

Verder zou je volgend jaar (als dat haalbaar is) staatsexamen HAVO kunnen doen en daarvoor een schriftelijke ‘cursus staatsexamens HAVO’ (google dat maar eens) kunnen volgen bij verschillende onderwijsinstellingen in Nederland (NHA, LOI, NTI enzo). Je krijgt dan ook schriftelijke huiswerk begeleiding volgens mij, maar ja, het is niet zoals op een normale school. Ik weet ook niet precies wat dat allemaal kost.

Tenslotte zijn er nog privè scholen die die opleiding geven, maar die zijn heel duur, schreef jij zelf al een keertje.

Dat is wat ik bedacht had voor school.

 

Ik zat ook nog te denken wat je in je vrije tijd zou kunnen doen, zolang je nog geen school/opleiding hebt gevonden. Iets wat leuk en nuttig is en wat aansluit bij wat jij later wilt gaan studeren.

Je had het over natuur en dat is heel breed, maar waarschijnlijk weet je zelf wel wat preciezer welke richting dan.

Ik dacht dat je bijvoorbeeld zou kunnen vragen of staatsbosbeheer https://www.staatsbosbeheer.nl misschien iets van stageplekken heeft ofzo. Ik zag wel dat er heel veel vrijwilligers bij staatsbos beheer werken https://www.staatsbosbeheer.nl/doe-mee/vrijwilligers.

Ik weet niet of dat iets voor jou zou zijn. Dan ben je toch al een beetje met natuur bezig en leer je ook nog iets en misschien zijn er wel boswachters waar je een keertje mee mag lopen ofzo.

Het kan ook dat jouw interesses ergens anders liggen: bijvoorbeeld bij waterzuivering en dan kun je misschien bij de waterzuivering vragen of ze stage plekken hebben. Misschien mag je op een gegeven moment zelf wel rondleidingen doen als ze open dagen hebben.

Van die dingen zat ik aan te denken. Of misschien zitten er wel interessante milieutechnische bedrijven bij jou in de buurt en hebben die open dagen of stageplekken.

Dan kun je al een beetje mee maken hoe het in de praktijk werkt.

Je zou het altijd kunnen vragen aan zo'n bedrijf Je vertelt iets over jezelf en je interesses en of zij dan iets over hun bedrijf kunnen laten zien.

Zou wel iets kunnen zijn, sowieso überhaupt al respect voor jou dat je zoveel doet voor iemand. Ik ga even kijken ‘hier en daar’ (en naar de links), wat wellicht voor mij interessant zou kunnen zijn.
 

Nou, dat is ongeveer wat ik bedacht heb en ik weet natuurlijk niet of je daar echt mee geholpen bent, maar misschien heb je er zelf wel ineens een goed idee door gekregen.

Ik ga sowieso even kijken.

Oh, nou denk ik nog ergens aan. Op tv volg ik zo'n serie en die heet 'Bij ons op de boerderij’ op RTL5 en sinds gisteren wordt ie helemaal herhaald op RTL4 volgens mij, gisteren was aflevering 1. Daar kun je allerlei boeren bedrijven zien die zich ook druk maken om het milieu en in dat programma zitten gwn aardige mensen en misschien zijn er ook wel van dat soort bedrijven bij jou in de buurt en hebben die wel bijbaantjes ofzo. Dan zie je van alles in de praktijk en verdien je ook nog iets.

Ik ken wel, heel dicht bij mij in de buurt een bedrijf die aan ongeveer zulke projecten werkt, waar ik misschien iets zou kunnen doen, maar als ik het goed heb is dat alleen voor studenten/stagairs. Maar sowieso moet ik met mijn luie kont even meer gaan zoeken op het internet naar zulke bedrijven (bij mij in de buurt).

Als er bij jou in de buurt van die grote broeikassen zijn, dan hebben die misschien ook wel werk of open dagen dat je meer kunt komen te weten hoe die bedrijven omgaan met milieu en welke technieken er allemaal zijn. Ze kweken tegenwoordig allerlei groente in een soort flats, dus in lagen boven elkaar en dan heb je veel minder grondoppervlak nodig en kun je de omstandigheden beter bepalen dan dat iets buiten op het land moet groeien.

 

Zo is er van alles te bedenken en jij weet vast wel in welke richting jouw interesse ligt.

Ja. Ik ga het even proberen uit te zoeken idd.

Verder weet ik even niks meer, maar als je hier nog vragen over hebt of iets anders, dan lees ik het graag en misschien kan ik nog helpen ofzo.

Euhm… even nadenken.. ja, ik heb wel iets, maar ik weet niet of dit een ‘passende vraag’ is, en of het niet off-topic gaat (dus dat ik een nieuw topic moet starten), als zowel of ik dit niet maar ‘zelf moet uitzoeken’. Maar mijn vraag dan: ‘hoe word ik productiever op een dag’, omdat ik dus praktisch gezien niks doe op een dag, naast een beetje mijn moeder helpen hier en daar, doe ik niet zo veel. Het enige wat ik zelf zou kunnen bedenken is werk zoeken, maar ik ga zeker niet in een winkel werken, dat heb ik eerder gedaan, en dat is echt verschrikkelijk. Voor de rest, ‘alvast werken in mijn boeken voor volgend jaar’, heeft niet echt zin, dan doe ik volgend jaar weer niks, en naar buiten gaan, sporten en soms even naar een stad waar ik niet eerder ben geweest doe ik al, maar die voelen ‘te standaard’ of zo. Maar vragen voor rond dit topic/onderwerp weet ik nu niet precies, als het me te binnen schiet, typ ik het hier wel. Ik kom net nog met iets: ‘afleiding zoeken van bepaalde gedachten’, die zomaar in je hoofd kunnen ronddromen, en eigenlijk of je hele dag verpesten, of anders gewoon je hele leven ‘verzieken’, zoals met de gedachte aan de IQ-test, waar ik snel aan denk, en waar ik het nu ook mee associeer is: ‘school’. En dat is best irritant, al zou je tips hiervoor hebben, zou dat écht top zijn😅. Alvast bedankt, al zou je geen tips hebben, dan nog steeds, écht respect dat je zoveel typt om een persoon te helpen.

 

ik hoop wel dat het voor school snel opgelost wordt, want dan kun je van de zomer nog een beetje genieten van de vakantie als je weet dat school goed komt.

Ja klopt, niet zoals vorig jaar, dat ik alleen maar in de stress zat, en praktisch gezien geen vakantie had. Ik zou vandaag ook gebeld worden door iemand van het onderwijs (van de gemeente), en die heeft niet eens gebeld, terwijl die persoon wist dat het onderwerp ‘DRINGEND’ is. Ze zeiden gewoon: ‘ze zit in vergadering’, lekker makkelijk, maar goed.

Als je niemand kunt vinden die je kan/wil helpen kun je misschien een brief sturen met jouw verhaal naar een kamerlid. Wie weet of die iets voor je kan doen of tips kan geven….

kijk maar eens op: https://www.tweedekamer.nl/zo-werkt-de-kamer/hoe-krijg-ik-invloed/contact-opnemen-met-een-tweede-kamerlid

en https://www.parlement.com/id/vke9em3bu1sl/klachten_van_burgers


Misschien kan dat wel, hopelijk kom ik dan gewoon in de Tweede Kamer 😂.

Ik lees het wel.

 

Liefs 🙂

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @VragenVragen,

 

 

VragenVragen schreef:

wat ik wel nog wou toevoegen aan de reactie die ik stuurde (wat wellicht belangrijk kan zijn?), is; ik krijg door al dat gezeur met de school waar ik naartoe werd gestuurd, omdat ik 'te overprikkeld' was zogenaamd, allemaal epileptische aanvallen, maar hiervoor kreeg ik die onderzoeken niet (die onderzoeken, iq test e.d. zijn niet de aanleiding van die epileptische testen).

sorry, daar had ik kennelijk overheen gelezen, dus dan maar nu er iets over schrijven:

oeps, dat is nogal serieus en heel vervelend en in denk ook wel ingrijpend als je epileptische aanvallen krijgt door dit gedoe.

Hopelijk is het nu beter of soort van onder controle, ik wens je er iig veel sterkte mee.

 

Nu nog even over de rest (jouw laatste reactie):

dankjewel voor alle aanvullingen en verduidelijkingen. Dat heeft mij echt geholpen.

 

Ik probeer alles zo goed mogelijk te begrijpen en dan ga ik ook van alles proberen uit te zoeken. Niet altijd heb ik daar de tijd voor, maar ik werd er door jouw verhaal ‘getrokken’….ik snap dat kinderen soms in situaties terecht komen waar ze niet om gevraagd hebben, maar dan hoop je dat er instanties, mensen zijn die zo goed mogelijk proberen te helpen om die situatie beter te maken.

Dan denk je vaak dat het wel goed zal komen, maar als ik jouw verhaal lees lijkt het eerder slechter te worden, dan dat het beter wordt.

Daar word ik dan ook wel een beetje verdrietig van.

Is er dan niemand die echt iets kan veranderen aan jouw situatie, denk ik dan.

Ik ken wel verhalen uit de media dat er tekort is aan mensen en geld en dat er keuzes gemaakt moeten worden en dat snap ik dan tot op een bepaalde hoogte, maar dat er altijd kinderen zijn die echt buiten de boot vallen, daar sta je dan vaak niet zo bij stil.

Daarom ben ik er wat dieper over na gaan denken.

Ik wist eigenlijk helemaal niks over dit onderwerp en ben maar gaan zoeken op internet om er meer over te weten te komen en om er jou hopelijk ook nog mee te kunnen helpen. Ik weet niet wie, waar verantwoordelijk voor is en bij wie je een klacht kunt indien of die je verder kan helpen.

Ik heb van alles hier genoemd in de hoop dat het jou direct zou kunnen helpen of jou misschien op een goed idee zou kunnen brengen en iig jou steun zou kunnen geven.

Doordat jij zelf echt ook heel erg je best hebt gedaan in dit topic om persoonlijke dingen te delen wat vast niet vanzelfsprekend en makkelijk is, heeft het mij alleen maar getriggerd om nog eens extra na te denken of ik je op enige manier kan helpen.

 

Ik ben een beetje aan het brainstormen geweest en heb dingen van allerlei kanten bekeken, iig dat heb ik geprobeerd. Ik dacht ook ‘als ik niet alles op  kan lossen, dan kan ik misschien wel helpen met wat kleinere dingen’. Elk klein dingetje kan helpen om weer aan de ene kant hoop te houden of te krijgen, maar ik moet natuurlijk ook uitkijken dat ik geen gouden bergen beloof en zeg dat het makkelijk is.

Ik heb allerlei dingen genoemd die je misschien in jouw vrije tijd zou kunnen doen, dingen die een beetje in lijn liggen met jouw droomstudie en droombaan.

Natuurlijk weet jij als beste welke die richting/interesses zijn.

Ik schrijf dan dat je 'gewoon’ even naar een bedrijf kan gaan of bellen om even te vragen of ze jou rond willen leiden of een stageplek hebben, alsof iedereen daar tijd en of zin in zou hebben. Ik snap dus ook en dat moet jij je ook realiseren, dat door dat soort vragen te stellen er ook teleurstellingen kunnen zijn als mensen/bedrijven niks voor jou hebben.

Maar ja, niet geschoten is altijd mis en ik weet uit eigen ervaring dat er altijd wel mensen zijn die met je mee willen denken en ook al is het misschien maar een paar uurtjes, tijd voor je vrij willen maken.

 

Ik noem maar iets geks: stel je wilt meer over dieren weten en je zou Freek Vonk een brief/mailtje sturen dan is de kans natuurlijk best klein dat Freek Vonk daar zelf tijd voor heeft, maar ik denk dat er achter mensen als Freek Vonk wel een team van mensen zit, die vragen die aan hem gesteld worden kunnen en ook wel zullen helpen te beantwoorden. Misschien verwijzen ze je naar iemand anders of naar een organisatie die jou kan helpen en dan kom je toch dichter bij het verwezenlijken van (een deel van) jouw droom.

Volgens mij is er bijvoorbeeld ook een boswachter op yt of andere sociale media, die regelmatig iets over de natuur en zijn werk post. Je zou hem/haar een berichtje kunnen sturen en de kans zal klein zijn dat jij met hem/haar iets leuks gaat doen in het weekend, maar het zou best kunnen dat hij/zij jou een berichtje stuurt met gegevens over een project of een boswachter in jouw omgeving.

Je kunt natuurlijk vanaf 2 kanten gaan zoeken: eentje is dan dat je in jouw buurt gaat zoeken, maar je kunt ook vanaf boven iemand die bekend is vragen en dat die jou dan helpt door iemand of een organisatie/bedrijf te noemen die iets voor jou kan betekenen.

Daarom noemde ik ook dat je bijvoorbeeld een brief zou kunnen sturen naar iemand in de tweede kamer. Als je in jouw buurt niet iemand kunt vinden die jou verder kan helpen kan het soms werken door het dan maar hogerop te zoeken en of dat de tweede kamer is/moet zijn dat weet ik niet. Het zou ook kunnen dat je zoiets aan iemand uit de politiek in jouw woonplaats kunt vragen. Eigenlijk zou het iedereen kunnen zijn die iets meer over het onderwerp waar jij mee rondloopt weet en net dat zetje kan geven dat er nog eens even goed naar gekeken wordt.

Jij verdient dat.

 

Nog een voorbeeld van mensen die ik ken in mijn buurt:

ik weet van een rattenvanger die freelance werkt voor het waterschap. Hij vangt ratten die dijken ondergraven en dus schadelijk zijn voor de veiligheid. Via via kun je vast wel aan contactgegevens komen van zo iemand en de stoute schoenen aantrekken en vragen of je een keertje een paar uurtjes met 'm mee mag. Je kunt dan vertellen waarom je interesse hebt en over jouw droom praten. Volgens mij vinden dergelijke mensen die zelf betrokken zijn met de natuur het hartstikke mooi om een jonger iemand wegwijs te maken.

Zo ken ik ook een buurman die graag vogels spot en soms hoor ik dan van verhalen dat die vogels gaat tellen en in nesten gaat kijken of er eieren in liggen en dat ze bij die vogelclub ook 'klimmers’ hebben die met touwen in de bouwen klimmen om daar te kijken naar de nesten, allemaal om het goed te doen voor de natuur. Dat zijn allemaal mensen die als je vraagt over hun passie dat ze daar graag over vertellen.

Bij ons op het dorp zijn ook volkstuintjes en als je interesse hebt om te weten hoe je zelf groente kunt verbouwen en in je eigen levensonderhoud kunt voorzien zijn er vast wel die er over willen vertellen en je dingen willen leren. Misschien heb je thuis of is er bij zo'n volkstuintje nog wel een stukje grond om zelf aan de slag te kunnen.

Pépé (mijn 'pleegvader’) heeft ook een paar stukjes grond die ‘we’ zelf niet echt nodig hebben ‘uitgeleend’ aan een paar mensen die er een volkstuintje hebben. Zij hoeven er niks voor te betalen en onderhouden dat stukje grond en soms krijgen wij ook wel wat groente of aardbeien en zo helpen 'we’ elkaar..

Er is van alles mogelijk, alleen soms denk je daar niet aan, maar overal zijn mensen te vinden die anderen willen helpen. Alleen lopen ze er niet altijd mee te koop.

 

Zo is er bij ons in de buurt ook iemand die nogal wat sloopauto's en andere rommel op zijn terrein heeft staan (niet echt milieuvriendelijk 🤔). Mensen die hem niet kennen noemen hem al snel raar, maar eigenlijk is het een hele aardige man die nogal op zichzelf is. Ik kom er wel eens met mijn broers en dan mogen we aan die auto's sleutelen of er onderdelen afhalen, waar we dan weer iets van kunnen knutselen en hij is vroeger monteur geweest dus hij kan er veel over vertellen. Soms doet hij klusjes voor pépé, want hij is slim, komt als 'we’ hem nodig hebben en is niet duur.

 

 

Ik lees in alles dat je schrijft dat je van alles hebt geprobeerd en ook jouw moeder 🙂. Maar dat het ook wel lijkt dat je van het kastje naar de muur en weer terug wordt gestuurd. Dat is misschien geen onwil van mensen die jou naar iemand anders verwijzen, omdat dat nou eenmaal de procedures zijn, maar op die manier kom je geen steek verder.

Wat jij nodig hebt is iemand die misschien een beetje out of the box denkt, zich een keertje over jouw situatie opwindt en een keertje met zijn/haar vuist op tafel slaat, zodat er echt iets gebeurt waar jij iets aan hebt.

Nou ja, weer een heel verhaal….ik hoop dat je er iets mee kunt.

 

Oh ja, over dat andere:

VragenVragen schreef:

MickeyMouse schreef:

Verder weet ik even niks meer, maar als je hier nog vragen over hebt of iets anders, dan lees ik het graag en misschien kan ik nog helpen ofzo.

Euhm… even nadenken.. ja, ik heb wel iets, maar ik weet niet of dit een ‘passende vraag’ is, en of het niet off-topic gaat (dus dat ik een nieuw topic moet starten), als zowel of ik dit niet maar ‘zelf moet uitzoeken’. Maar mijn vraag dan: ‘hoe word ik productiever op een dag’, omdat ik dus praktisch gezien niks doe op een dag, naast een beetje mijn moeder helpen hier en daar, doe ik niet zo veel. Het enige wat ik zelf zou kunnen bedenken is werk zoeken, maar ik ga zeker niet in een winkel werken, dat heb ik eerder gedaan, en dat is echt verschrikkelijk. Voor de rest, ‘alvast werken in mijn boeken voor volgend jaar’, heeft niet echt zin, dan doe ik volgend jaar weer niks, en naar buiten gaan, sporten en soms even naar een stad waar ik niet eerder ben geweest doe ik al, maar die voelen ‘te standaard’ of zo. Maar vragen voor rond dit topic/onderwerp weet ik nu niet precies, als het me te binnen schiet, typ ik het hier wel. Ik kom net nog met iets: ‘afleiding zoeken van bepaalde gedachten’, die zomaar in je hoofd kunnen ronddromen, en eigenlijk of je hele dag verpesten, of anders gewoon je hele leven ‘verzieken’, zoals met de gedachte aan de IQ-test, waar ik snel aan denk, en waar ik het nu ook mee associeer is: ‘school’. En dat is best irritant, al zou je tips hiervoor hebben, zou dat écht top zijn😅.

denk ik idd dat het verstandig is om er een apart topic over te maken en dan ga ik die wel lezen en nadenken of ik iets weet waar ik mee zou kunnen helpen.

 

VragenVragen schreef:

Alvast bedankt, al zou je geen tips hebben, dan nog steeds, écht respect dat je zoveel typt om een persoon te helpen.

jij verdient dat gewoon, maar ik vind het superfijn en lief dat je dat zegt/schrijft 😉

 

 

Gr. MickeyMouse 🙂

@MickeyMouse 

 

Reageer