Vraag

ik wil eigenlijk geen vrienden meer zijn

  • 22 June 2019
  • 1 reactie
  • 90 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyhallo

daar ben ik weer met een probleemdingetje
Ik ben een meisje van 15 ik heb dus een vriendengroep van ongeveer dezelfde leeftijd, mijn beste vriendin zit daar ook bij (we noemen haar wel ff puck, zo heet ze niet echt!). Puck en ik zitten nu met een probleem want in de eerste raakte we heel goed bevriend met een meisje (laten we haar rosan noemen maar zo heet ze dus ook niet), aan het eind van de eerste kreeg ze veel problemen enzo en dat is nog steeds niet gestopt eigenlijk. Puck en ik hebben het gevoel dat ze alles doet en zegt om aandacht en dat ze alles overdrijft. Een paar voorbeelden hiervan:
  1. ze heeft bijna elke week een andere geaardheid/geslacht zegt ze (ik heb niks tegen lgbtq+ enzo maar ik vind dit gewoon een beetje apart)
  2. ze zeurt altijd over dat haar thuissituatie zo slecht is en dat haar mobiel steeds wordt afgepakt (terwijl ze 24/7 appt)
  3. ze ‘haat’ haar ouders terwijl ik haar ouders heel goed ken en ik weet dat ze alles goed bedoelen (en het zijn gewoon echt enorme schatjes)
  4. ze zegt altijd dat ze diabetes heeft terwijl dat nooit is aangetoond en ze heeft ook hele andere symptomen
  5. ze heeft een toxic relationship met haar vriendin en het is heel vaag want ze snappen het zelf niet zeggen ze en ik snap het ook niet want rosan heeft nu ook nog een andere vriendin
nou dit is nog niet eens de helft van wat er is gebeurd maar hopelijk heb je nu een beeld.
Rosan zegt dat ze depressief is (wat ik wel kan geloven maar ik vertrouw haar niet helemaal meer) maar ze wilt niet praten met een psycholoog ofzo en ze is opeens ook transgender (wat uit het niets kwam). Ze heeft ook een hele tijd gerookt en tegen puck en mij erover gelogen, wij komen uiteindelijk toch achter de waarheid maar oke. Puck en ik zijn een beetje klaar met al deze drama en willen eigenlijk geen vrienden meer zijn met rosan maar ze zet ons een beetje voor het blok, namelijk als wij duidelijk maken dat wij geen vrienden meer willen zijn, denken we dat ze dieper zal zakken in haar depressie, als we vrienden met haar blijven kan dit allemaal nog escaleren dus ja wat doe je dan?
heeft iemand tips of een soortgelijk verhaal (wat heb jij toen gedaan?)?

Xoxo
ps. Sorry voor het lange bericht

1 reactie

Hi

Puck en jij voelen je niet fijn meer bij de vriendschap met Rosan, maar durven deze niet goed te beëindigen. Jullie hebben het gevoel dat Rosan liegt om aandacht, maar vrezen dat afstand Rosans mentale gezondheid geen goed zal doen.

Wat jammer dat Rosan verhalen lijkt op te hangen om aandacht. Het is echter lastig om te bepalen wat waar is en wat niet. Wie weet had Rosan die ene dag de moed om te vertellen over haar gender, en durfde ze dat niet eerder. Ook kan het dat haar stemming erg schommelt, waardoor een depressie op een vrolijk moment minder waarschijnlijk lijkt.

Hoewel het moeilijk is, lijkt het me verstandig om open te zijn naar Rosan toe. Een afgewaterde vriendschap in stand houden leidt vaak tot diepere pijn. Jullie zouden in een gesprek Rosan kunnen vertellen waar jullie zoal mee zitten. Het lijkt me verstandig om dit tijdens een real-life conversatie te doen, niet via een berichtje, zodat jullie elkaars reactie kunnen zien.

Vriendschappen vergaan, dat gebeurt. Soms is het even moeilijk, maar als de situatie goed uitgepraat wordt, kan het absoluut dat jullie, ook zonder een hechte vriendschap, nog steeds op een vriendschappelijke manier met elkaar om kunnen gaan.

Als Rosan met haar gender en een depressie worstelt, zou het inderdaad verstandig zijn om professionele hulp te zoeken. Denk je dat ze wel naar een vertrouwenspersoon op school zou durven stappen?

Groetjes
Kenshin

Reageer