Skip to main content
Vraag

ik weet niet wat ik moet doen. (zelfbeschadiging)

• June 25, 2025
  • 1 reactie
  • 17 Bekeken

Forum|alt.badge.img

nou kijk, een van mijn vrienden is helemaal raar aan het doen, en hij is laatst begonnen aan zelfbeschadeging en hij wilt zelfmoord plegen. Hij zei dat hij pillen in gaat nemen en ik weet niet hoe ik hem moet helpen. 

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Lieve ​@leahmaymay,

Wat goed dat je dit durft te delen. Dat je je zo zorgen maakt, laat zien hoe lief je bent. Als je vriend zelf zegt pillen in te willen nemen, dan is dat bedreiging voor zijn leven en dat vereist directe actie en ondersteuning.

ik zou direcht 112 bellen indien je bij hem bent en er een concrete dreiging is. Vertel meteen iemand – iemand die er nú is en je vertrouwt: een ouder, leraar, familielid. wat er aan de hand is, zodat hulp niet alleen op jouw schouders rust.

Je hoeft ook geen oplossingen te bieden en het is niet jouw taak om hem te “genezen”. Wat je wél kunt doen is zeggen dat je je zorgen maakt, zonder oordeel. Luister, ook als dat pas stilte is. Niet alles heeft direct een antwoord nodig. Steun kan vak genoeg zijn.

Vergeet ook niet goed voro je zelf te zorgen en neem ook zelf de rust om dit te kunnen verwerken. Veel sterkte met dit. 

xx liefs Wolf 🐺