Skip to main content

Hoi,

Ik ben d. Ik zit in 4vwo en heb een NG pakket. Sinds de lockdowns en de continue switch tussen online en school voel ik me beroerd en heb ik erg veel faalangst bij toetsen en proefwerken. Van buiten ziet niemand iets, omdat ik altijd blij en vrolijk ben, maar van binnen voel ik een grote steen in mijn maag. Ik voel me zo depressief en ik word sinds covid ook elke dag heel snel moe. Als ik mijn gevoelens probeer te uiten bij mijn ouders, zeggen ze dat ik gewoon lui ben en dat ik meer moet leren. Mijn punten zijn tot nu toe niet zo best. Dit komt omdat het concentreren gewoon niet lukt. Tot covid was ik een perfectionist die altijd boven een 8 probeerde te halen, maar nu heb ik gewoon het gevoel dat ik niks meer wilt doen. Ik wil dit niet aankaarten bij school omdat ik eerlijk gezegd een beetje bang ben en ik denk dat zij er niet veel aan zullen doen. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen want ik wil ook gewoon mijn ouders trots maken maar ik heb gewoon geen energie meer. Het zou kunnen dat ik een burn out heb, maar ik heb echt geen idee of ik nou echt lui ben of dat er iets anders aan de hand is. Eerlijk gezegd hoop ik dat ik gewoon lui ben, want ik heb gewoon niemand met wie ik kan praten. Ik hoop dat ik een paar antwoorden zal krijgen die me een beetje zouden helpen, alvast bedankt.

Hoi @a1234a1234,

Wat balen dat je niet meer weet wat je kan doen! Je bent zeker niet de enige.

Ik heb een paar tips voor je hoe je uit verveling kan komen en ook beter over jezelf kan gaan denken:

 

  1. Onthoud je goede-/geluksmomentjes

Schrijf in een dagboek of iets anders 3 momenten op die eigenlijk best positief waren op een dag. Als je je wat minder voelt, kan je dat teruglezen en dat kan je weer een beetje opvrolijken.

 

  1.  Zoek een uitlaatklep

Denk eraan wat je leuk vind en ga dat doen, bijvoorbeeld sport (als dat niet kan, dan kan je ook een rondje buiten lopen/hardlopen enz.

 

  1.  Schrijf een brief aan jezelf

Klinkt raar, maar schrijf eens op waarvoor je jezelf dankbaar bent en over de aardige mensen om je heen. Deze brief kan je altijd teruglezen.

 

  1. Laat je niet leiden door anderen

Het is soms lastig, maar maak je eigen keuzes, durf je grenzen aan te geven. En doe niet wat anderen van je verwachten. Of, wat vaak het geval is, wat je denkt dat anderen van je verwachten.

 

  1.  Kijk anders naar sociale media

Op social media zie je vooral het perfecte plaatje. Foto's van ieders leuke leventje. Bedenk voor jezelf: waar word ik gelukkig van? En ontvolg gewoon accounts die daarbij niet helpen. Tegelijkertijd zijn er ook accounts die juist wel posten over mentale gezondheid en bijvoorbeeld mooie quotes delen. Je zult merken: je tijdlijn ziet er dan opeens heel anders uit.

 

Denk erom: je hoeft echt niet bang te zijn voor je school en ouders. Zij zijn er voor je. Als je het echt niet meer aankan, zoek dan iemand op die je vertrouwd.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen!
 

Groetjes,

Wereld

 


Reageer