Vraag

ik weet niet meer wat ik moet

  • 10 June 2020
  • 2 reacties
  • 64 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik zit een beetje in de knoei en weet niet zo goed meer wat ik er mee aan moet. Maar het is misschien handig om eerst wat over mij te weten. 
 

Mijn ouders zijn 10 jaar geleden gescheiden en sinds dien is mijn moeder een alcoholist, koop verslaafd, last van depressies en meerdere keren uit huis gezet. Ik heb in die periodes eigenlijk voor mijn moeder gezorgd ipv zij voor mij. Door veel stress en verdriet ben ik mij uiteindelijk gaan snijden.  Mijn vader heeft in de afgelopen 10 jaar met 3 verschillende vrouwen een relatie gehad en met een heeft hij een kind gekregen. Het is een meisje en woont in Rusland en ik heb haar nog nooit gezien. Verder heb ik vorig jaar mijn vmbo-t diploma gehaald en doe ik nu 4 havo. 
 

Eigenlijk weet ik gewoon niet hoe ik het moet zeggen. Mijn leven voelt als een achtbaan en ik zeg dit niet omdat ik mijzelf zielig vind of iets. Ik weet alleen niet meer wat ik met mijzelf aan moet. Ik kan mijzelf niet aankijken zonder duistere gedachten te hebben, er spoken zoveel gedachtenissen door mijn hoofd dat ik op een gegeven moment helemaal niets meer denk. Ik heb laatst 2 uur zitten huilen omdat ik een 7,5 had voor economie, terwijl dat een prima cijfer is. Maar ik vond het niet goed genoeg.  Ik zit nu in een toetsweek voor school en mijn stress level is 100. Ik kan in de nacht niet meer slapen, ik ben bijna constant duizelig. En in de uren voor m’n toetsen voelt het alsof ik bedolven wordt door stenen die me naar onder drukken. Het ene moment voel ik zo veel en het andere moment is alles leeg. En ik weet gewoon niet meer wat ik met mijzelf moet. Heeft iemand wat tips/advies voor mij? 
liefs, mij


2 reacties

Hoi hoi,

 

Wat vervelend dat je je zo naar voelt!

Ik ben zelf ook bekend met het stukje mezelf snijden. Mijn tip is eigenlijk praat er alsjeblieft met  iemand over! Ik denk dat je je dan echt wel iets beter gaat voelen. Je moet niet je gevoel opkroppen! Praat alsjeblieft erover. Ik spreek uit ervaring.  Je kunt in principe als niet wilt dat je ouders het nu nog weten, alleen naar de huisarts gaan en die stuurt je dan waarschijnlijk door. Als je uiteindelijk doorgestuurd bent, is het wel handig om het je ouders te vertellen en misschien zeggen dat je hierbij hulp nodig hebt om het op een rijtje te zetten.  Een psycholoog kan hierbij bijvoorbeeld goed helpen.

 

xxx

 

Hey @Visje03 .

Vervelend voor je! Je moet je echt niet snijden!ook al is het moeilijk. Uit ervaring weet ik dat snijden echt niet helpt, en het heeft mij veel littekens en wonden bezorgd.  Dus alsjeblieft stop daarmee !

 

Verder is het natuurlijk niet fijn dat jij voor je moeder moet zorgen ipv zij voor jou.  Het is niet leuk nee dat je een soort van klein zusje hebt die je nooit eigenlijk hebt gezien en in Rusland woont. 

De duistere gedachtes heb ik ook gehad(nu soms nogsteeds) , Vervelend dat je 2 uur hebt zitten huilen, maar zo als je zei dat je een 7.5 had voor economie is echt niet slecht hoor! Ik moet eerlijk gezegt wel bekennen dat ik dit ook soms heb ,maar dat komt dan ook vaak doordat ik dan echt voor een bepaalde toets veel heb geleerd , maar ja ik heb het geaccepteerd en als ik kijk hoe mijn mentor en andere leerlingen kijken naar mijn cijfers moet ik eigenlijk niet echt klagen. Sommige zijn er erger aan toe laat ik het maar zeggen.

Toevallig heb ik over 2 weken ook een proefwerkweek,  waar ik normaal echt ook 4 weken van tevoren voor leer soms, maar nu krijg ik morgen pas tehoren welke toetsen en wanneer,  dat levert soms eerlijk gezegd ook wel is wat stress maar niet zo heel erg. Ik snap ook wel dat je daardoor gestrest raakt ,de meeste mensen zijn daardoor ook soms gestrest door. Het is niet goed voor je dat je in de avond niet kan slapen. Ik heb misschien wel wat tips.

Praat met je mentor erover, of iemand die je vertrouwt.

Misschien is je mentor wel goed om te spreken als het gaat over de toetsen dat is zeker aangeraden om dat te vertellen. 

Misschien kan je voor je gaat slapen 1 uurtje voor je gaat slapen even een slaap pilletje pakken. 

Misschien kan het ook helpen om een planning te maken voor je toetsen voor wat structuur. 

En misschien praten over je gevoel tegen bijvoorbeeld een vriendin of vriend of iemand anders.

En praat over het snijden met iemand want het helpt echt als je praat.

Hopelijk heb ik je geholpen.! Suc6 en sterkte!

Groetjes gebruiker c

Bij opmerkingen laat het maar weten.

edit. Watboterbloempje1 al zei

Reageer