Skip to main content

Hii, ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen.

Mijn leven buiten school is saai en ik heb naast school ook geen vrienden. (Lees mn andere topic: Vriendschap beëindigen? Over mijn vriendin die ik heb gemaakt op school voor meer duidelijkheid) Ik voel me heel erg eenzaam en wil graag vrienden maar dat gaat erg moeilijk voor mij. Ik ben hooggevoelig en heb sociale angst, daarnaast word ik over het algemeen raar gevonden. Ik heb geprobeerd om op verschillende sporten te gaan maar ook dit is heel erg overprikkelend. Nu zit ik gewoon na schooltijd in mn kamer tiktok te kijken. Inplaats van dit zou ik graag af willen spreken met vrienden of vriendinnen (die ik nog moet maken) maar de “vriendin” van school wil alleen maar gaan roddelen en ik vind het leuk om naar het bos te gaan, te zwemmen, naar de stad te gaan, kikkers zoeken en nog veel meer andere dingen die zij niet leuk vind.


Het gaat de laatste tijd ook weer erg slecht. Ik ben erg moe en heb moeite om dagelijkse taken te doen en vind het moeilijk om nog te eten. Ook wat ik eerder leuk vond om te doen vind ik nu saai. Mijn ouders zeggen dat ik me aanstel en dat ik hier te jong voor ben om me zo te voelen(ik ben 14 jaar). Maar dit probleem heb ik al een paar jaar lang, soms is het een tijdje wat minder en de andere keer weer iets erger. Verder heb ik al een paar keer begeleiding gehad maar dat hielp maar voor een tijdje. Ik wil niet zo langer doorgaan.
 

Dat was het wel een beetje. Kunnen jullie mij tips geven hierover? En/of herken je deze situatie?

Bedankt voor het lezen:))

Zie mijn reactie in je vorige topic.


Ik wil je graag helpen, maar ik heb ook zo'n periode (gehad) en ik weet niet hoe het echt is opgelost. Ik ben zelf op scouting gegaan. Ik weet niet of dat te overprikkelend is, maar het heeft mij enorm geholpen!

Ik wens je in ieder geval veel succes!

 

Liefs,

        M.


Hey, je burn outed voelen is normaal voor je leeftijd en depressie/ burn out komen steeds vaker bij jongeren voor. 
 

 

over het sociale aspect:

je kan kijken of je online vrienden kan maken; bijvoorbeeld in game groepen of forums. Online is het vaak veel makkelijker om vrienden te maken want het risico is veel lager. 
 

je kan ook gewoon blijven proberen, met bijvoorbeeld sport. Op een gegeven moment moet er toch wel iets klikken. Ik zou dit alleen niet doen als het je veel energie kost en het je burn out maakt. Probeer dan eerst terug te komen in je energie.

 

je kan ook gewoon afwachten, dat is wat ik vaak doe. Het is minder effectief, maar op een gegeven moment krijg je wel een kans om met iemand aftespreken of een leuke activiteit te doen. Het belangrijkste wat je moet doen is ‘ja’ zeggen.

Om nog toetevoegen; het ‘raar gevonden worden’ zal denk ik erg afnemen naarmate je ouder wordt. Hij ouder je bent hoe meer waardering er voor is dat je anders bent en niet meedoet met de rest. Hier moet je helaas nog wel waarschijnlijk 2 jaar ofzo op wachten, maar het is een positief vooruitzicht! En sowieso, pubers denken veel te veel aan hunzelf om veel over jou te denken, dus ookal zouden ze je raar vinden maakt het hun niet veel uit. Die gedachte geeft mij vaak veel gerustelling🙃


Hii @Natureflower 

Dankje!! Ik doe nu aan skateboarden:)

Liefs @Joepie9 


Heyy @wild forest 

Dankje voor de tips! 
Ik vind het moeilijk  om online tegen mensen te praten en weet niet zo goed hoe ik mensen moet benaderen (online en in het echt), maar ik doe nu aan skateboarden en vind het erg leuk!!

Liefs @Joepie9 


Reageer