Ik weet het gewoon echt niet meer

  • 7 January 2019
  • 2 reacties
  • 61 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Beste lezer,

In november heb ik mijn deeltijd diagnostiek afgerond en heb ik de diagnose 'andere gespecificeerde eetstoornis' en 'dysthyme of persisterende depressieve stoornis' gekregen.
Het duurde een tijd, namelijk tot vorige week, tot ik besefte wat ik nou eigenlijk heb.
Ja, het past bij mij, maar als ik kijk naar mensen met anorexia of boulimia zijn zij altijd zieker dan ik, ik heb het gevoel dat ik iedereen voor de gek houd of zo.
Ik zit vast, ik weet niet meer wat ik moet doen en altijd draag ik zo'n machtig sterk masker, niemand merkt hoe ik me echt voel. Op mijn kamer kan ik elk moment in huilen uitbarsten, de drang om te gaan snijden is terug en ik heb gewoon het gevoel dat ik hier nooit uitkom, omdat mijn manier van denken altijd hetzelfde zal blijven. Ik kom nooit van die rotdepressie af, ik kom nooit van die roteetstoornis af die geeneens een echte eetstoornis is en ik schaam me diep, hoe heb ik het toch zover laten komen?
Ik heb heel veel mensen verteld over de depressie, daar heb ik geen moeite mee, maar ik heb bijna niemand verteld over het eetstoornis gedeelte, en het voelt echt rot omdat ik gewoon mijn struggles tijdens de pauze wil kunnen delen.
Ik zit gewoon zo in de knoop met mezelf, ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet hoe ik moet overleven, op de een of andere manier doe ik het maar ik ben gewoon zo, oh zo moe. Ik kan dit niet meer, ik wil gewoon dat het allemaal eventjes stopt, zodat ik gewoon zonder die eeuwige strijd in mijn hoofd kan leven, zoals andere mentaal gezonde mensen.

Ik wilde dit gewoon even delen.
Bedankt dat je het gelezen hebt.

2 reacties

Hoi!

Je hebt onlangs enkel diagnoses gekregen. Krijg je verdere begeleiding of medicatie van de mensen of diensten die deze diagnoses hebben gesteld?
Allereerst, eetstoornis NAO is echt wel een eetstoornis, ik snap je gevoelens dat je jezelf minder ziek vindt dan andere mensen met een eetstoornis, maar dat is juist een typisch eetgestoorde gedachte.
Momenteel moet je aan jezelf werken, en mag je jezelf echt niet vergelijken met anderen, het is niet omdat je niet net zo'n ernstig ondergewicht als iemand met anorexia hebt bv. , dat je niet lichamelijk en mentaal net zo ziek kunt zijn.
Hier en hier zijn twee artikels van mensen die ook NAO hadden en met soortgelijke gevoelens kampten, je zal jezelf er waarschijnlijk heel erg in herkennen en er misschien tips uit putten.

Je hebt het gevoel dat het nooit zal beteren. Dit is echter helemaal niet waar. Alles lijkt uitzichtloos nu, en je hebt zeker nog een lange weg te gaan, maar op een dag schijnt de zon ook in jouw leven en wordt alles beter.
Het is nu heel belangrijk dat je focust op beter worden. Dat je focust op de toekomst en wat die allemaal voor (goede!) dingen d-kan brengen. Dat je focust op het feit dat je nog zo jong bent en je nog zo veel kan bereiken in je leven, echt!
Depressie en eetstoornissen zijn zwaar, enorm zwaar, om te dragen en vanaf te raken, maar dit is echt mogelijk en zal je nog lukken ook!

Het is niet simpel om 'een masker' te laten vallen. Je kunt proberen het stapje voor stapje te doen. Eerst over wat kleine dingen vertellen en telkens dieper gaan, of op welke manier voor jou ook veilig voelt. Het zal ej echter alleen maar vooruit helpen als het je lukt je hart voldoende te luchten.

Ik hoop ook echt dat je professionele hulp blijft krijgen en hier gebruik van maakt.

Veel sterkte!

Groetjes
Lot
Beste xLotx,

Bedankt voor die links, ik voel me iets beter.
En je hebt gelijk, misschien moet ik rustig aan beginnen met mijn emoties en gedachten uiten.

Over een paar weken zal ik therapie beginnen, dus tot die tijd moet ik maar zien te overleven, denk ik.

Reageer