Hey, wat vervelend voor je... Ikzelf ben zwaar depressief en herken het gevoel wat jij hebt wel. Je moeder heeft het er waarschijnlijk ook heel zwaar mee dat je vader is overleden. Als je een keer vroeg wakker bent maak dan een ontbijtje voor je moeder en jezelf, en vertel haar dan eens dat jij je vader ook mist. En dat je je moeder heel goed begrijpt. Geef haar een beetje steun. Dan kunnen jullie het binnenkort vast weer wat beter vinden en wellicht voel je je thuis dan ook wat fijner. Ik heb ook een hele goede vriendin, en die is redelijk jaloers. Ik heb een vriendje, en ik zie hem helemaal niet zo vaak. Hooguit 1x per week. En toch is ze jaloers. Ze heeft wel eens tegen mij gezegd dat ze het vervelend vind als ik bij mijn vriendje ben en daar hebben we even goed over gepraat. Vertel het gewoon aan je vriendin, zij kan het immers niet weten als jij het niet vertelt. En onthoud: sis before mis. En jezelf snijden is geen optie. Ik heb het ook gedaan maar ben gestopt. Als je wilt gaan snijden dan ga je even naar buiten. Even wandelen en even goed nadenken. Je bent sterker dan je denkt.
Stay strong!
Heyy
Als je je niet goed voelt en je hebt ff niemand om mee te praten, kun je altijd even opschrijven hoe je je voelt, gewoon voor jezelf. Al scheur je je blaadje daarna in 1000 stukjes . Je kunt ook gewoon eens je emoties loslaten en iets tekenen, dit helpt ook echt wel. Of je kunt het eens gewoon tegen je hond, kat , vis,… vertellen. Lijkt best een maf idee maar het werkt wel. Hoop dat je je snel beter voelt!
Groetjes!
Kaas123
Hey wat naar je kan altijd contact opnemen met 113 een zelfmoord preventie
Ik zal je nog wat alternatieven geven voor zelfbeschadiging 16. Neem een doos en decoreer het zoals je wilt. Leg er dingen in die je blij maken, afleiding geven, speciale foto’s of brieven en een lijst of telefoonnummer & redenen om jezelf niet te beschadigen. Open het enkel in noodgevallen anders is het niet speciaal meer. Verander de inhoud minstens elke 2 of 3 maanden. Laat een persoon die dicht bij je staat iets speciaals in de nooddoos leggen terwijl je niet kijkt zodat het er verrassing is als je de doos nodig hebt & opent.
17. Maak een playlist waarnaar je kan luisteren als je je down of kwetsbaar voelt. Je kan allemaal vrolijk liedjes kiezen, of het kan nuttig zijn om droevige liedjes te kiezen die je kunnen helpen om te huilen.
18. Draag veilige dingen in je (broek)zak. Dat kan een steen zijn, kristallen, kleine boekjes en stress verminderende kneed-dingen. Alles wat je goed laat voelen.
19. H.A.L.T(Hungry, Angry, Lonely, or Tired). Vermijd dat je hongerig, boos, eenzaam of moe wordt.
20. Zoek wat het moeilijkste moment van de dag is voor jou & plan gewone(dagelijkse) activiteiten om je tijdens die tijd bezig te houden.
21. Herken riskante situaties die problematisch kunnen zijn voor jou. Hoe kan je ze vermijden of ze zo veilig mogelijk maken?
22. Maak een drang kaart. Dit is een klein kaartje dat in je portemonnee past dat je overal bij je draagt. Er staat een lijst op met gezonde alternatieven, redenen om jezelf niet te beschadigen, positieve feiten over jezelf en andere dingen die je het meest helpen.
23. Ken jezelf munten toe. Als je een mijlpaal bereikt zoals 1 dag, 1 week, 1 maand of wat dan ook, beloon jezelf een munt(of badge) die je op je website plaats, in je handtekening(op het forum) of uitprint & bij je draagt. Er zijn verschillende soort van munten(in het Engels: tokens) te vinden op het internet.
24. Maak een beloningsysteem. Maak een grote zaak van ELKE DAG dat je erin slaagde jezelf niet te beschadigen. Voorbeeld: “Ik ging naar de winkel en kocht heel veel dunne armbanden & sommige hele mooie. Ik deed elke zelfbeschadiging-vrije dag een nieuwe rond mijn arm, dan na een week/2weken/een maand deed ik een hele mooie om. Afhankelijk van hoe goed het lukt. Ik mag een van de mooiste dragen waar ik erg van hou, en als ik dan mezelf beschadig moet ik ze allemaal afdoen & opnieuw beginnen. Maar ik hou zoveel van mijn armbanden dat ik niet opnieuw wil beginnen waardoor ik minder geneigd ben om mezelf te beschadigen.”
Heel erg veel sterkte