Skip to main content
Vraag

ik weet het even niet meer

• March 8, 2026
  • 1 reactie
  • 42 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal 

Ik merk dat ik al meer dan twee weken niet zo lekker in m’n vel zit, dus ga ik hier even al mijn problemen in uiten. Ik ben 15 en ik heb weleens last van een drukkend gevoel op mijn borst, vooral als het niet zo lekker gaat en alles opeens spannend is. Vandaag moest ik werken, iets wat ik al meer dan zes maanden doe. Toch kwam dat drukkende gevoel weer terug, ik probeer dan diep adem te halen maar dat gevoel gaat toch niet weg. Ook ben ik heel erg rusteloos. Pas toen ik weer thuis kwam voelde ik mij weer oké. Weet iemand wat dit is? Ook merk ik dat ik even niet goed weet wat ik voel. Ik ben druk met de toetsweek (ik zit er nu midden in) en voel heel wat druk want een heleboel cijfers zijn belangrijk. Mijn ouders zetten geen druk op mij, toch voel ik me rusteloos en kan ik niet goed ik ontspannen. Hierdoor krijg ik nog meer spanning wanneer ik denk aan alles wat ik nog moet leren. Heeft iemand tips 

1 reactie

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@Hannah ,

Wat rot, het kan natuurlijk door stres komen, maar dat kun je beter zelf aan je huisarts vragen en daarbij aangeven dat je veel druk ervaart en het ook lichamelijk merkt. Kun je het er wel met je ouders of op school over hebben?  Misschien dat ze met je mee kunnen denken/ helpen zodat dit niet erger wordt.  

Voor het ontspannen zou je ontspanningsoefeningen/ ademhalingsoefeningen kunnen doen, het kan ook helpen om dingen te doen die je fijn vind hobby's, sport, creatief bezig zijn etc zodat je dingen een beetje kunt loslaten/ niet steeds een druk van paniek of stres voelt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en het snel beter gaat. 💜

Veel liefs ♥️