Skip to main content
Vraag

Ik vraag me af hoe het is om dood te zijn

• July 30, 2025
  • 9 reacties
  • 105 Bekeken

Wolf
Forum|alt.badge.img+19

Vandaag fietsten ik van school naar huis en kwam langs het spoor. Ik moest wachten op de trein en op eens kwam er bij mij een gedachten, wat als ik nu zou springen... Ik schrok van deze gedachten. Ik ben namelijk helemaal niet sucicidaal. Echter gebeurt het steeds vaker de laatste tijd. Soms vraag ik me dan gwn af heo het is om niet meer te leven. Zou ik naar de hemel gaan of herboren worden? Ik heb niet veel vrienden en voel me vaak eenzaam. Zouden er mensen komen naar mijn begrafenis? Wie zou mij missen? Dat soort vragen schieten er dan door mijn hoofd. Iets waar ik helemaal niet over wil nadenken. Maar toch gebeurt het. Wat kan ik hier aan doen?

9 reacties

• July 30, 2025

Hallo,

Dat is inderdaad best heftig, zeker als je niet per se dood wilt. Eigenlijk is het een soort angst voor het dood willen, maar tegelijkertijd een nieuwsgierigheid naar de dood. En dat je je zo eenzaam voelt helpt daar ook niet bij.

Maar het is niet per se verkeerd om nieuwsgierig te zijn naar wat er na de dood gebeurt. Iedereen vraagt het zich af, en iedereen heeft daar zo zijn eigen idee over. Sommige mensen geloven in een hemel of hel, anderen in reïncarnatie (opnieuw geboren worden), weer anderen geloven dat je als je dood bent gewoon dood bent en zo zijn er nog veel meer opvattingen. Natuurlijk is het een heel interessant onderwerp, maar het is nou eenmaal een vraag waar je nooit levend antwoord op kunt vinden.

Dan zou je kunnen denken dat je dan het antwoord op die vraag wilt vinden door inderdaad zelf dood te gaan, maar in feite schiet je daar niks mee op. Want er zijn zo veel andere interessante vragen die je dan niet meer in levende situatie kan oplossen (tenzij er sprake is van reïncarnatie, maar dat is dan niet in je huidige vorm en weet je het dan nog niet). 

Daarnaast is het ook vervelend voor anderen als je sterft, want hoewel het lijkt alsof er nu weinig mensen zijn die om je geven en interesse in jou hebben (om het maar even zo uit te drukken), heb je nog heel wat levensjaren waarin dat waarschijnlijk gaat veranderen. Ook zijn er nu al mensen voor wie dat geldt, ook al uiten ze dat niet op de juiste manier of helemaal niet. 

Het is dus helemaal niet raar dat je die gedachtes hebt, maar ik zou er niet te lang stil bij staan want je schiet er niks mee op, en dadelijk ga je echt iets uitproberen en dat is alleen maar nadelig.

Veel liefs van mij en welkom op het forum trouwens❤️❤️

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • July 30, 2025

Bedankt voor je tips en je warm welkom!

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 30, 2025

Hii , 

Dat zijn best wel heftige gedachtes. Ik denk dat er heel veel mensen op je begrafenis zouden komen, je ouders, familie, eventuele broers of zussen,.. 

Als je nu echt merkt dat deze gedachten erger worden praat er met iemand mee. X 

Probeer om op te merken wanneer er zo een gedachte komt, je kan je gedachten helaas niet controleren maar wel hoe je erop reageert en dan kan jij ervoor kiezen om over iets anders fijner na te gaan denken. 

Liefs Silence 

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • August 10, 2025

Ik denk en hoop dat niemand hier op dit forum het echte antwoord weet op deze vraag.

Maar ze zeggen dat je grote witte trap gaat zien met op het eind de grote witte poort 

• Net nieuw
  • August 12, 2025

Komt goed.

Forum|alt.badge.img+1

Ik vraag me af hoe ik dood ga. Dus waar ik begraven wordt. En ik denk nu soms aan de dood. ( Niks ergs aan hoor ) En dan hou ik echt mijn adem in. Van schrik zeg maar. 

Forum|alt.badge.img+1

Ik denk en hoop dat niemand hier op dit forum het echte antwoord weet op deze vraag.

Maar ze zeggen dat je grote witte trap gaat zien met op het eind de grote witte poort 

Kijk. Dat is de hemel.( Denk ik. ) 👍😇👼

Forum|alt.badge.img+1

Kijk. Dat is de hemel.( Denk ik. )

Bedankt voor je tips en je warm welkom!

Vandaag fietsten ik van school naar huis en kwam langs het spoor. Ik moest wachten op de trein en op eens kwam er bij mij een gedachten, wat als ik nu zou springen... Ik schrok van deze gedachten. Ik ben namelijk helemaal niet sucicidaal. Echter gebeurt het steeds vaker de laatste tijd. Soms vraag ik me dan gwn af heo het is om niet meer te leven. Zou ik naar de hemel gaan of herboren worden? Ik heb niet veel vrienden en voel me vaak eenzaam. Zouden er mensen komen naar mijn begrafenis? Wie zou mij missen? Dat soort vragen schieten er dan door mijn hoofd. Iets waar ik helemaal niet over wil nadenken. Maar toch gebeurt het. Wat kan ik hier aan doen?

Ik hoop tot een ander levend iets herboren te worden. Het hoeft dan niet per se een mens te zijn, maar dat ik dan gewoon weer tot leven kom.

Forum|alt.badge.img+1

@Wolf Ik denk dat het vrij normaal is af en toe te denken aan onder de trien springen. Dat soort gedachtes heten intrusies. plotseling bedenken wat er zou gebeuren als je iets ergs zou doen, een baby op de grond laten vallen, een oude vrouw met rollator en al om duwen of voor een trein springen dus. 

Maar het denken is heel wat anders dan het ook echt doen. Vaak hebben we die gedachtes om ons zelf alert te houden.   De kans is heel klein dat je het dan ook echt uitvoert. Niks mis met daaraan denken dus.

Nadenken over de dood is ook niks mis mee zou ik denken. Best interessant toch? Nadenken over wat er met ons allemaal zal gebeuren, maar waar we niet levens achter zouden komen. 

Hoe je er vanaf moet komen? Niet zou ik zeggen. gewoon accepteren dat je het nou eenmaal denkt. En het zal vanzelf wel minder worden. Dan heb je weer nieuwe dingen gevonden om aan te denken