Skip to main content

Heyyyy!

de rolstoelenrace was super leuk! Ik was vijfde en m’n zus derde. De dokters en verpleegsters duwden ons. We hadden een baan rond en in het ziekenhuis gemaakt met allemaal obstakels. Daarna was de prijsuitreiking voor de derde, tweede en eerste plaats. 
Gisteren was het uitrusten en vandaag is het een proef of we al klaar zijn om les te volgen en terug hobby’s te doen. Om 15 uur begin ik met keramiek. Sporten mogen we nog niet. 
Het eten hier is écht ziekenhuiseten 😅
Gisteren is er wel iets ergs gebeurt. Op mijn afdeling is er een transman van 20. Wij lagen samen op een kamen en hij steunde me in mijn coming-out. Omdat hij er natuurlijk ook zelf ervaring mee heeft. Ook al heb ik nu leukemie ben ik daar nogsteeds mee bezig. Omdat ik ook denk: je leeft maar 1 keer en je leven kan zo voorbij zijn.  Al zeker nu in mijn geval. Maar dus: wij deelden samen een kamer en hij hielp me. Voordat hij kanker kreeg nam hij hormonen. De dokters denken dat hij misschien daarom kanker kreeg. Nu mocht hij dat even niet meer nemen omdat dat gevaarlijk zou kunnen zijn. Toch nam hij ze stiekem nog. En gisteren is hij dus misschien daaraan gestorven… hij was te zwak zeiden de verplegers. Ik natuurlijk helemaal in shock. Ook omdat ik wist dat hij die nam. Hij zei dat ik het niet mocht zeggen. We waren goed bevriend dus dat deed ik niet. Maar nu voel ik me daar verantwoordelijk voor. Als ik had gezegd dat hij die nam dan was hij misschien niet gestorven.  Ik voel me heel erg verantwoordelijk en weet niet meer wat ik moet doen. Ik durf het tegen niemand te zeggen. Help!!

Hii lieve @Iemand.op.de.wereld,

Ten eerste fijn dat je een leuke rolstoelrace hebt gehad! En fijn dat je vandaag mag proberen of je klaar bent om les te volgen! Ik hoop dat alles goed gaat!🙂

Gecondoleerd met het verlies van je kamergenoot. Ik snap wel dat dit je dwars zit want dit is natuurlijk ook wel een lastig geheim, maar je moet wel echt weten dat het niet jouw schuld is. Jij bent hier echt niet verantwoordelijk voor! Ik zou persoonlijk wel eerlijk zijn tegen iemand die je vertrouwd en zou dit wel tegen iemand zeggen want het zit jou nu heel erg dwars en misschien lucht het juist wel op om het aan iemand te vertellen. Je zou ook een keer met de kindertelefoon kunnen bellen of chatten als dat je fijn lijkt? Misschien hebben de mensen daar ook nog wel advies voor je.

Sterkte en liefs van mij <3

Fijn van de rolstoelrace!

Wat jammer van hem. Ik snap dat je er kapot van bent.

Hij verdient dit niet. Jij verdient dit niet. Niemand niet.

Ben je ook bang om zelf te overlijden? (Niet gemeen ofzo) Heb je met mensen gepraat over hem?

Eigenlijk is mijn tip net als wat @ItsJustMe zegt om het met mensen erover te hebben.

Liefs @NoahLovesYou 

hoi lieverd, op geen enkele manier ben jij hier verantwoordelijk voor hoor! Het is verschrikkelijk dat het gebeurde, maar de aanloop ernaar heeft echt niets met jou van doen en is ook helemaal niet in jouw greep geweest. Echt, ik snap dat het je hard raakt, het is ook confronterend, en het verlies is heel verdrietig. Maar echt niet jouw schuld of verantwoordelijkheid. Je hoeft dit niet op je te nemen. Het was weliswaar misschien niet een goed besluit om die hormonen te blijven nemen, maar wel het besluit van hem, en niet van jou. En je kon en hoefde er ook niemand iets over te vertellen. Ik begrijp echt je gevoel, maar jij kunt hier totaal niets aan doen, en je had er ook niets aan kunnen veranderen.  Ook als je het eventueel wel had verteld, had hij ze ongemerkt kunnen nemen.  Neemt niet weg dat ik je verdriet goed kan begrijpen, en ik wens je veel sterkte!! 😘

Groetjes liefs Tartan X

5e! Goed gedaan! En fijn dat je morgen weer een beetje les mag volgen!

Wat vervelend om te horen, dat jou kamergenoot is overleden. Het is echt niet jou schuld. Hij koos er zelf voor om niet naar de dokters te luisteren. Misschien helpt het om er met iemand over te praten??

Sterkte met alles!

Liefs, boekenworm

Hey lieve @Iemand.op.de.wereld ,

Wat super naar om te horen!:( Gecondoleerd!

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen!! Het is echt niet jouw schuld, al snap ik dat het zo voelt, dat gevoel zou ik ook hebben. Ik hoop dat je dit uit je hoofd het! Hij was vast heel blij met jou als vriend!😘 Dus geen zorgen lieve @Iemand.op.de.wereld !❤️

Knuffel van mij!

Hoi @Iemand.op.de.wereld ,

ik wist niet dat je van hormonen kanker kan krijgen, maar ja, ik ben natuurlijk ook geen dokter….

Iedereen heeft toch hormonen, maar, misschien mocht hij geen hormonen gebruiken nadat ie een bepaalde soort kanker had gekregen en ik heb wel eens gehoord dat je bij bepaalde soorten kanker dan beter geen (extra)  hormonen neemt. Welke en zo heb ik geen idee van, maar misschien bedoelde hij/de dokter dat met dat je er ziek van kan worden...

Jij kan er niks aan doen. Jij hebt beloofd het niet te zeggen, omdat hij dat wilde. Ik snap dus wel dat je het dan niet gaat vertellen. Dat je je nu verantwoordelijk voelt kan ik me ook wel een beetje voorstelen, maar omdat de verplegers ook al zeiden dat hij zo zwak was, was hij waarschijnlijk al zo ziek dat eigenlijk niks meer had kunnen helpen.

Probeer te denken aan de mooie momenten die jullie hebben meegemaakt. Hoe blij hij was met jou die precies begreep wat het is om in een verkeerd lichaam te zijn geboren. Hoe jullie ervaringen uitwisselden en er voor elkaar waren. Dat hij zijn verhaal kwijt kon en jou ook daarmee heeft kunnen helpen in de afgelopen weken heeft vast heel veel voor hem betekend.

Het is natuurlijk wel heel verdrietig dat hij niet meer beter is geworden, maar jullie hebben elkaar de laatste weken wel goed geholpen, volgens mij.

Hij is vast trots op jou en wil niet dat je je verantwoordelijk voelt voor hem.

Zoals anderen ook al hebben gezegd is het wel goed als je er met iemand over kan praten, bijvoorbeeld de Kindertelefoon. Die hebben er verstand van en ze zijn ook nog soort van anoniem. En je kunt zo vaak bellen als je wilt. Niet gelijk 10 x achter elkaar natuurlijk, maar als je na een paar dagen of weken nog eens wilt bellen dan mag dat volgens mij best wel en ze hebben toch ook dat je een paar keer met dezelfde medewerker kan bellen. Dan hoef je het hele verhaal niet elke keer opnieuw uit te leggen. Of is dat er niet meer. Ik weet ook niet hoe dat heet, maar misschien kan iemand van de Kindertelefoon dat vertellen….dus KT….please help even ajb….

Tot snel.

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

Hi @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer ,

meerdere keren bellen met dezelfde medewerker kan niet, wat wel kan is de Terugkomchat. ( Chat (kindertelefoon.nl) )

Die is elke dag geopend van 18 tot 20 uur.  Wanneer je het gevoel hebt dat je aan een enkel gesprek niet voldoende hebt, dan kan je een account aanmaken bij de Terugkomchat en heb je 2 of 3 gesprekken. Na het eerste gesprek maakt de medewerker een kort verslag van wat jullie besproken hebben, zodat je de volgende keer niet je hele verhaal opnieuw hoeft te vertellen. Het kan zijn dat je de volgende keer dezelfde medewerker spreekt, maar het kan ook dat het een andere is, vandaar het verslagje. 

Groetjes, Marieke

Hoi @Marieke ,

oh ja, Terugkom Chat, dat bedoelde ik.

Dankjewel om het nog even goed uit te leggen 🙂

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

Wat naar voor je! (Gecondoleerd 

Maar weet dat het echt niet jouw schuld is want het was zíj́n keuze. Als je het had verteld had had hij het alsnog onopgemerkt kunnen nemen zoals iemand al zegt. Je kunt altijd met de Kindertelefoon bellen (nummer: 0800-0432) of chatten: (https://www.kindertelefoon.nl/chat)

Weet dat het echt niet jouw schuld is!

Groetjes mij @Anoniemxv 

Fijn van de rolstoelrace!

Wat jammer van hem. Ik snap dat je er kapot van bent.

Hij verdient dit niet. Jij verdient dit niet. Niemand niet.

Ben je ook bang om zelf te overlijden? (Niet gemeen ofzo) Heb je met mensen gepraat over hem?

Eigenlijk is mijn tip net als wat @ItsJustMe zegt om het met mensen erover te hebben.

Liefs @NoahLovesYou 

ik ben sterk en ik zet door ik kan dit en ik weet zeker dat ik er bovenop kom! ik heb hoop!! en ik geef NOOIT op!

Daar had ik al wel vertrouwen in! 😉

Liefs @NoahLovesYou 

Daar had ik al wel vertrouwen in! 😉

Liefs @NoahLovesYou 

+1, ik ook!🙂

Dat is een hele goede gedachte hou die vol! Goed bezig @Iemand.op.de.wereld ik ben trots op je!💪

Hoi hoi, heel goed en volkomen terecht die gedachte @Iemand.op.de.wereld ! Houd dat vast en ik zeg dat nu ook tegen mezelf! 💪 

Groetjes liefs Tartan X 

Heyy, iedereen heeft hier eigenlijk alles gezegd wat ik wilde zeggen, maar ik reageer toch even om te laten weten dat ik ook achter je sta <3

Liefs,

1.  

Reageer