Vraag

Ik voel me vaak buitengesloten

  • 12 May 2023
  • 7 reacties
  • 107 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Hee! Ik ben een 16 jarig meisje en ik heb even een dingetje waar ik mee zit. Ik voel me heel vaak buitengesloten. Ik vind het altijd wel wat lastiger om contact te zoeken met mensen maar de laatste tijd ging het echt veel beter. Ik kwam terecht in een leuke groep waar ik nu meer dan 2 jaar ‘in’ zit. Maar nog steeds hoor ik er niet helemaal bij. Ik zou bijvoorbeeld graag weleens willen afspreken met mensen buiten school, maar ik word niet uitgenodigd. De mensen in deze groep hebben het vaak over leuke dingen die ze hebben gedaan waarvoor ik niet uitgenodigd was en maken vaak plannen zonder mij, terwijl ik er gewoon bij sta. Ook praten ze vaak door mij heen. Net wanneer ik een verhaal wil vertellen waar ik echt enthousiast over ben, praat er iemand door me heen en begint over zichzelf. En ik praat echt niet veel over mezelf, ik luister ook goed in verhouding. Ik vind dat heel vervelend. Een lange tijd kon ik nog accepteren dat dat zo was omdat zij elkaar langer kende dan mij. Maar nu raakt m’n geduld toch wel een beetje op. En ik zit hier heel erg mee. En ik vroeg me af; hebben meerdere mensen dat? En hebben jullie misschien tips? Want ik voel me er heel alleen in, en het lijkt echt alsof ik de enige ben die nooit buiten school afspreekt. Maar ergens weet ik ook dat er vast meerdere mensen zijn… Je zou me heel erg helpen om iets te reageren!:)


7 reacties

hey, ik snap je compleet. ik ben ook 16 jaar en heb ook het gevoel dat anderen een zo veel leuker leven hebben dan ik.  uit mijn ervaring zijn dit soort vrienden echt geen echte vrienden. het lijkt alsof dit je enige keuze is, maar is oprecht niet zo. ik heb zelf ook niet die vrienden laten vallen, al had ik het wel kunnen doen. ik dacht dat ik anders waarschijnlijk bij een soort nerd groepje terecht kwam. nu ga ik meer om met meiden van mijn hockeyteam (al hebben hun ook nog een leven naast mij en ik niet), maar is zo veel beter dan neppe vrienden. bij andere vrienden van mij gebeurt precies hetzelfde, plannen maken als ik er letterlijk naast sta. je kan er oprecht niks aan doen behalve niet meer met hun omgaan. ik kan echt nog zo veel meer zeggen maar is niet echt veel tijd voor. 

groetjes x

Ik heb dat ook. Maar heb je wel vrienden die wel naar je luisteren? Als je die heb dan hoef je niet bij de groep te horen. Een vriendengroep is veeeeeeeeeeeeel leuker dan een klasgroep☺️

Hoop dat dit je helpt.☺️

Reputatie 3
Badge +1

@anoniem638640 
Heee bedankt voor je reactie, als eerst fijn om te weten dat ik niet de enige ben! Het lastige is dat dit al een beetje het “nerd”groepje is. En volgens mij zijn ze zich er helemaal niet bewust van dat het mij kwetst, alleen ik durf dat ook niet echt te zeggen hahaha😅  Ik vind het trouwens ook wel een goeie om gewoon vrienden te maken bij een sport ofzo, ik zit nu nergens op maar misschien moet ik een keer op zoek naar iets waar je nu nog mee kan beginnen!:)

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb dat ook. Maar heb je wel vrienden die wel naar je luisteren? Als je die heb dan hoef je niet bij de groep te horen. Een vriendengroep is veeeeeeeeeeeeel leuker dan een klasgroep☺️

Hoop dat dit je helpt.☺️

Nee m’n vrienden luisteren dus niet echt naar me… Soms wel hoor, maar ik luister wel veel vaker naar hen…!Wel vervelend maar ook weer fijn om te horen dat jij dat ook hebt!😅

Reputatie 7
Badge +17

Dit klinkt misschien bot maar dat noem ik geen echte vrienden als ze zo met je omgaan.

Je kan, zoals je zelf al zegt, op een sport of zo vrienden zien te maken. Ik zou het ze zelf wel gewoon zeggen. Misschien zijn ze zich niet helemaal bewust van wat ze doen?

hi @anoniem483829 , aah wat rot om dit te horen :( ik vind het echt heel vervelend voor je! je verdient dit niet!
ik heb paar ideetjes die misschien kunnen helpen :))

 

  • praat met ze over je gevoelens. ik weet dat dit echt heel spannend kan zijn, maar echte vrienden zouden het moeten begrijpen! vertel ze over wat je voelt. of anders kun je een berichtje sturen of een briefje geven
  • ga naar je mentor toe, dit is ook best spannend maar je mentor kan je misschien helpen! het is belangrijk om eerlijk te zijn, dus vertel de waarheid over hoe het gaat
  • je kunt ook zelf een keer aangeven van '’hee zullen we met zn allen naar de bioscoop gaan?'’ of iets anders kan natuurlijk ook!
  • soms kan je ook een beetje bijdehand zijn, zoals je vertelde dat als je iets wilt zeggen dat ze door je heen praten, probeer het dan nog eens of zeg '’uhm ik wil iets zeggen?! negeren jullie me?'’. dat is echt niet raar om te zeggen hoor!!
  • en als dit niet werkt, dan zou ik ze los laten. ik snap heel erg dat dit moeilijk kan worden (ik weet helaas hoe het is om vrienden kwijt te raken). probeer bijv eens in de pauze met andere mensen te zitten, spreek met anderen af en probeer nieuwe vrienden te maken. dit klinkt heel makkelijk maar dat is het niet. misschien kun je een x een activiteit in de buurt doen! 

ik heb geen idee of deze tips helpen, maar ik vind het zo erg voor je. ik hoop dat alles goed komt! blijf vooral lekker jezelf! en onthoud: echte vriendinnen negeren je niet! als ik jouw was zo ik weg bij ze gaan, of ze nog een kans geven. heel veel sterkte <3

dikke knuffel van mij

x Emma

Reputatie 3
Badge +1

@emmaa 
Hee Emma, heel erg bedankt voor je reactie! Super fijn al die tips, dan kan ik verschillende dingetjes proberen die misschien kunnen werken!:)

 

Reageer