Vraag

ik voel me gevangen

  • 22 September 2022
  • 2 reacties
  • 63 Bekeken

Reputatie 4
Badge

Heyy,

Ik weet, zoals me altijd verteld word, dat ik te gevoelig doe, te weinig motivatie heb en dat ik niet zo moet zeuren. Het zal wel. Hier ben ik toch annoniem.

Het is alsof iedereen zoveel van me verwacht. Alsof het makkelijk is om elke dag op tijd te komen, overal aan te denken, mijn huiswerk maken en ook nog tijd voor vrienden over hebben. Het lijkt voor iedereen zo normaal, maar mij lukt dit niet. Ik kan het niet volhouden.

Er word mij gevraagd hoe ik mijn toekomst zie, wat ik later wil gaan doen qua werk, terwijl het voor mij al een prestatie is als ik weet welke datum het is.  Ik heb een soort gevoel dat ik in een wedstrijd zit, iedereen die ik ken doet mee. Maar we rennen niet tegen elkaar. We rennen omdat we sneller willen zijn dan de tijd, die altijd op het zelfde tempo rent. En hoe hard ik ook mn best doe, ik hou de tijd niet meer bij.

Ik word mijn hele leven al emo, raar, gestoord of gay genoemd. En ik heb me vaak afgevraagd waarom. Ik heb een 2 goede vrienden. En ik wil niet arrogant overkomen, maar ik haat niemand. En vgm zijn er ook geen mensen die mij haten. Maar er is niemand die mij echt begrijpt. 

Als mensen mij wat vragen, antwoord ik zo kort mogelijk. Eigenlijk antwoord ik liever niet. Omdat ik simpel weg te bang ben om mijn stem te laten horen. En als ik toch wat zeg, faal ik meestal door voice cracks, een verkeerd gelegde klemtoon of mijn taalgebruik. Ik haat mezelf daar door en eigenlijk wil ik niet praten. OJa en door die zelfhaat ben ik een klein beetje SH verslaaft.

Het zou best kunnen dat ik Autisme, of iets anders heb, maar mijn ouders willen niet dat hun kund een 'sticker' krijgt.

Ik voel me gevangen in onze cultuur en de verwachtingen die mensen van me hebben. Het liefst zou ik weglopen (iets wat ik al zon 6 jaar wil )maar ik ben bang dat ik dan word gepakt.

Ik vraag me af wat er mis met me is, waarom, en wat ik kan doen zodat ik me beter voel. 

Bedankt dat je dit las,

Liefs.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi heel sterk dat je het zo beschrijft. Een oplossing heb ik niet maar als je het beschrijft helpt het je misschien al iets. Kun je er over praten? Iemand die je vertrouwt of bijv de kindertelefoon. Je vertelt het iig heel helder en goed.  Veel sterkte ! Hoop dat je de vrijheid gaat vinden :)  je bent het waard !

Groetjes liefs Julian X

Badge

Hoii, 

Wat vervelend om te moeten lezen dat je je gevangen voelt in deze maatschappij/cultuur. Ik wil je heel graag proberen te helpen maar alles wat ik zeg zal hetzelfde klinken als wat anderen zeggen. Het enige wat ik nu echt kan doen is je vertellen dat je nog niet na moet gaan denken over wat je wil. Je hebt nog miljoenen kansen om je weg te vinden. Het leven als tiener is al zwaar genoeg met alle veranderingen om je heen. Als je straks naar het Mbo of zelfs Hbo gaat (wat misschien nog heel ver weg is) zul je snel genoeg merken dat niemand er wil zijn en nog niemand echt een plan heeft voor de toekomst. Je hebt geen plan nodig (misschien wel "een prachtige papieren planner" volgens school) zolang je maar blijft proberen. En met proberen bedoel ik fouten maken. In de toekomst ben je nodig maakt niet uit wat je baan is zolang je maar met plezier naar je werk gaat of het in ieder geval uitvoert met plezier.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt -tekst is door Kindertelefoon verwijderd i.v.m. forumregel 7. Het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.-

Liefs 

Reageer