Vraag

Ik voel me anders dan leeftijdsgenoten

  • 29 August 2023
  • 3 reacties
  • 107 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Hoi hoi, even een dingetje. Ik heb het gevoel dat ik heel anders in het leven sta dan leeftijdsgenoten. En ik vind hele andere dingen belangrijk. Ik vind veel leeftijdsgenoten een beetje op zich zelf gericht/egoïstisch en niet heel sociaal/begripvol. Zo roddelt iedereen bijvoorbeeld achter elkaars rug om over elkaar. En ik zeg dit echt niet om anderen naar beneden te praten ofzo! Het is alleen dat het hierdoor voor mij moeilijk is om contact met mensen te vinden waarbij ik mezelf kan zijn. En niet een soort nep kinderachtig masker voor te houden en dingen moet doen die ik eigenlijk niet wil (roddelen, drinken, blowen dat soort dingen)… Dus hebben jullie hier misschien ervaringen mee? En hebben jullie misschien tips? Alvast heel erg bedankt, ik kan het echt gebruiken!!:)

(ik ben trouwens 17)


3 reacties

Hoi,

ik ben 16 en ik herken het wel een beetje. Zoveel klasgenoten vinden het super normaal om te roddelen en sommigen kunnen zich moeilijk inleven in anderen. Ik vind het prima om iemands gedrag even te bespreken omdat je herkenning zoekt of om belangrijke informatie door te geven (bv: deze persoon heeft ruzie met een ander. Het is zegmaar sociale context. Roddelen is in dat geval belangrijk voor het begrijpen van dynamieken in de groep. Dat is ook de reden dat wij als soort roddelen), maar soms gaan wat klasgenoten te ver. Ze bekritiseren dan allerlei kleine dingen van die persoon. 

Er is bijvoorbeeld een meisje in mijn jaarlaag waar iedereen een mening over heeft. Het gaat dan over haar haar, schoenen, kleding, stem, make-up, etc. Bepaald soort gedrag bekritiseren is prima (doen ze ook, een paar dingen vind ik wel valid), maar al die eerder genoemde dingen vind ik gewoon echt heel onaardig roddelen, bedoeld om iemand naar beneden te halen.

Die mensen vinden het ook nodig om elke 5 minuten uit te leggen waarom hun roddelen wel oké is (iets dat mij mateloos irriteert) en niet écht roddelen is. 

Dat eerder genoemde meisje is een soort gespreksonderwerp geworden, dat men gebruikt als ze geen ander onderwerp weten, of het leuk over 'tea' willen hebben. Basically, het is een ander soort sociaal hulpmiddel geworden, bedoeld om contact te zoeken met anderen. Dat is dan ook de reden dat mensen het excuseren. Ze hebben het nodig om hun sociale leven op te houden. 

Tot zover mijn ervaring en analyse van roddelen haha (ik ken niet echt mensen die drinken of blowen ofzo, dus daar weet ik niks van, maar ik denk dat een deel ook op die dingen toepasbaar is).

En mijn tip is dat je niet echt reageert op roddels. (Geen kans op meer contact met jou via roddelen -> andere manieren zoeken voor contact). Of dat je (voorzichtig) benoemd dat het op roddelen lijkt, door bijvoorbeeld de uitspraak van de ander te verzachten. (Gebaseerd op mijn voorbeeld kan je dus zeggen: 'Nou ja, het is niet alsof ik er last van heb als ze slechte make-up op heeft, weet je wel?', 'Oh, haar kleding viel me niet echt op', etc.).

Mensen (die ik ken tenminste), zijn best gevoelig voor het hardop uitspreken van hun roddelend gedrag. Als je het niet aanvallend brengt, zullen ze waarschijnlijk hun eigen uitspraak verzachten of een uitleg geven. 

Of je kan andere vrienden zoeken natuurlijk :) (als ze echt heel erg zijn, of als je je er genoeg aan irriteert)

Dusja, hopelijk heb je hier wat aan. Dit was een lang verhaal van dingen die je mogelijk al wist hahaha

Maar misschien goed verwoord? Ik heb gehoord dat ik daar best goed in ben...

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, @Beetje emotioneel  heel goed verwoord!  Ik zit er soms ook zo in als jullie vertellen. Ik zoek zelf soms naar hoe dat zit en waarom dat zo voelt en ik steek hier weer iets van op, dus bedankt beiden! :) 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +12

Heyy @anoniem483829 !

Ik heb dat ook best wel.

Dat komt onder andere door: mijn autisme, mijn ouders en omdat ik op een instelling heb gezeten waar ik heel veel heb geleerd waardoor mijn mentale leeftijd omhoog schoot, die was al best hoog, maar nu pas ik bijna niet meer bij mijn leeftijdsgenoten, wel kan ik nu goed connecties aanleggen met 21 jarigen, ik ben ook een keer zo oud in geschat (meestal word ik jonger ingeschat door mijn lengte, maar nu zat ik op een stuur, en het was puur gebaseerd op mijn gedrag) ook heb ik een hele andere stijl en sta ik veel steviger in het leven, ik heb ook veel meer doorgemaakt dan de meeste kinderen van mijn leeftijd. (No offence) ook ben ik altijd al extravert geweest, ik wilde altijd alles perfect doen (nog steeds), ik heb een héél sterk rechtvaardigheidsgevoel, en ik kan heel goed uitleggen wat ik voel, ook heb ik altijd goede argumenten als iemand het niet met me eens is, ik voel heel goed aan hoe iemand zich voelt en wat diegene nodig heeft, en ik heb een nogal oude muziek smaak, ook heb ik geen sociale media waardoor ik niet zo snel meedoe met van die hypes en dat soort dingen. Meestal weet ik er wel mee om te springen omdat ik wel humor heb en een sarcastische of sinische (spel ik dat goed?) opmerking maak dan komt het wel goed. Ook kan ik wel lachen, maar het is soms wel vervelend dat kinderen gaan gillen door de klas terwijl ik gewoon rustig wil werken of naar de docent wil kunnen luisteren, maar dat lukt niet zo goed als ik de docent niet eens kan verstaan.

-OnlyMe

Reageer