Skip to main content
Vraag

Ik vindt mezelf te druk.

• November 18, 2025
  • 2 reacties
  • 50 Bekeken

Dieenepinda11
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal!

Ik ben een jongen van 14. Ik zit nu in de 3e. Ik heb in groep 7 de diagnose van ADHD gehad, nadat mijn leraar een IQ en ADHD test adviseerde.

Ik heb dus ADHD, en dat maakt me best druk. Bijna altijd ben ik degene in de klas die overal boven uit schreeuwt, grappen loopt te maken en de aandacht op te zoeken. Ik heb echt al meerdere keren van die blikken gehad die dan zo zijn van “Stop nou eens gewoon” “Kap met aandacht zoeken, kutjong”.

En, geloof me, ik zou oprecht best veel geven om een keer mijn bek te kunnen houden. Of om gewoon mijn hele persoonlijkheid overhoop te laten gooien naar iemand die gewoon bijna nooit praat en gewoon op de achtergrond aanwezig is.

Ik ben thuis echt héél rustig, maar dan ook de soort van ‘ik zeg de hele middag thuis geen woord’, en dat is niet omdat ik mijn gezin haat ofzo, maar ik ben thuis gewoon niet zo spraakzaam als op school.

Vaak floep ik dingen er gewoon uit, ookal wil ik dat niet eens. Dan gebeurt er iets en dan BAF zonder erbij na te denken gooi ik er weer wat uit.
Ik heb al meerdere keren geprobeerd om me op school en dag stil te houden maar dat hou ik nog geen 5 minuten vol. . .

Ik heb geen medicatie voor mijn ADHD, want die is nooit voorgeschreven. Ik wil ook eigenlijk helemaal niet aan de medicatie. Iedereen kent mij als dat drukke kutjoch, maar eigenlijk wil ik gewoon iemand zijn die rustig, geördend, en stil is.

Heeft iemand tips?

Fijne dag nog!

- SC

2 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • November 19, 2025

Hey ​@SpaceCat , als je merkt dat je heel druk wordt en je wil ff wat rustiger worden, probeer op je ademhaling te focussen. Bijvoorbeeld 4 seconden inademen, 4 seconden inhouden, 4 seconden uit, enz… Dit wordt zelfs door de marine gebruikt! Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en hé, het ligt ook niet aan jou hè? ADHD kan echt lastig zijn. 

Sterkte! 💪

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • November 19, 2025

Dit klinkt echt zwaar kut, ik herken het wel. ik ben zelf hoogebgaafd en heb lichte kenmerken van ADHD mr der valt niet veel aan te doen en dat is het kutte. Ik snap ook dat het voor je klas vervelend is. Waarschijnlijk begrijpen ze je gewoon niet. Als je er echt zoveel last van hebt, kan je het er misschien met je huisarts over hebben, en misschien toch medicijnen aanvragen ook als snap ik dat je dat niet wil. maar ik zou je meer focussen op het accepteren van jezelf, en vrienden vinden die hetzelfde zijn / hebben of je gewoon goed begrijpen want je wilt natuurlijk het liefst jezelf kunnen zijn
Veel geluk
XOXO - J