Vraag

Ik vind het moeilijk om te praten

  • 14 May 2021
  • 4 reacties
  • 107 Bekeken

Badge +2

Hallo forumleden!

Dit klinkt wellicht een beetje raar, maar ik vind het moeilijk om veel te praten. In een gesprek ben ik meestal de persoon die "ja", "oh ja inderdaad", "cool" zegt. Ik vind dit vervelend voor mijzelf en andere mensen. Mijn vraag is dus: weet iemand hoe ik beter kan deelnemen aan een gesprek?

Mvg, Philip


4 reacties

Verlegen zijn ik ken het. Ik ben geen expert ofzo, maar heb je dit alleen in groepen of ook als je 1-1 conversatie hebt? Je kan niet op de ene dag opeens heel veel praten. Maar wat wel kan is oefenen, hoe vaker jezelf gesprekken aan gaat, hoe beter je leert praten.  Veel praten is niet perse goed ofzo. Het kan zelfs als storend ervaren worden. Luisteren is ook een hele belangrijke eigenschap en vragen stellen als je geintresseerd bent. Met waarom is dat?  Natuurlijk niet de hele tijd, want dan lijk je een interviewer. De meeste mensen praten graag over zichzelf.  Dus ik zou je er geen zorgen over maken. Maar als je hier heel erg last van hebt zou je naar een psycholoog kunnen gaan.

Groeten Anonimiteit123

Reputatie 4
Badge +2

Hey!

Ik snap heel goed wat je bedoeld en ik zou graag anonimiteit123 tegenspreken want je hoeft hiermee echt niet naar de psycholoog hoor! Een gesprek voeren met iemand die je niet echt goed kent kan heel lastig lijken maar eigenlijk is het heel simpel. Je moet gewoon vragen stellen maar het moet inderdaad geen interview worden. Stel een vraag waarvan je weet dat het speelt in het leven van je gesprekspartner. Ik weet niet hoe oud je bent maar als jullie de leeftijd hebben van studeren kan je vragen of diegene al een beetje weet welke richting die op wilt. Daar zal diegene dan op antwoorden en daar moet jij dan wat van vinden. "Cool'’ als reactie geven klinkt dan inderdaad wat kortaf. Stel diegene zegt geschiedenis ofzo kan je zeggen wat je zelf van dat vak vindt en dan kan je vertellen dat je je geschiedenis docent zo ongelofelijk saai vindt ofzo. Dat maakt het ook makkelijker voor je gesprekspartner om iets interessants terug te zeggen. Want wat valt er nou te reageren op simpelweg '’Cool'’. Snapje wat ik bedoel?

Je kan dit oefenen door gewoon te praten met willekeurige mensen van je school of je werk of je broer of zus. En je gaat echt merken dat je hierdoor veel beter wordt in een gesprek voeren.

Ik moet toegeven dat ik in de eerste ook best lastig vond om aansluiting te vinden bij schoolgenootjes. En iets wat mij heel erg heeft geholpen is cabaret kijken op netflix op youtube. Dat zijn namelijk mensen die charismatisch zijn als beroep! Als je dat een beetje kijkt heb je al een arsenaal van grappige dingen om te zeggen en onbewust ga je merken dat je intonatie ook heel erg beter en fijner wordt om naar te luisteren voor andere. Aanraders van mij zijn Daniël Arends & Ronald Goedemondt. Helaas zijn hun shows laatst van netflix verwijdert maar ze staan wel op youtube en spotify.

Verder moet je gewoon zelfvertrouwen hebben en goed luisteren naar je gesprekspartner zodat je iets gaat zeggen wat ook echt goed aansluit.

Succes!

Badge +2

Bedankt voor het uitgebreide antwoord @WarAnoniem!

En ook @Anonimiteit123 bedankt!

 

Ps

Ik ben 15 :D

Reputatie 6
Badge +12

Ik ben het helemaal eens met waranoniem.

Reageer