Skip to main content
Vraag

Ik snap t ff niet meer... kan iemand helpen?

• May 25, 2025
  • 3 reacties
  • 69 Bekeken

Chihiro
Forum|alt.badge.img+5

Hoi, ik ben een jongen van 15 en ik snap m'n emoties niet meer denk ik. Ik sta bekend als 'die ene jongen die heel blij en positief is en van alles de positieve kant ziet.' Maar nu ben ik echt vaak boos/geïrriteerd door echt kleine dingen zoals m'n zusje die fk irritant doet, m'n vrienden die boos/ geïrriteerd zijn door te weinig slaap/andere problemen en soms word ik zelfs boos als er niks is. Eig net zoals nu, ik was piano aan het spelen, m'n zusje wilde ook opeens piano spelen en ging random toetsen indrukken totdat ik stopte met spelen, omdat ik me niet meer kon concentreren. Daarna speelde ze d'r liedje en ging weer weg en voordat ze de deur uitliep draaide ze de volumeknop zachter (ik heb een elektrische piano) daar raakte ik al geërgerd. Als reactie daarop deed ik m'n volgende liedje op het hardste wat m'n piano kan, toen kwam m'n zusje weer binnen om drinken voor m'n moeder te pakken en draaide weer aan het geluid knop dingetje, waardoor ik boos werd en naar boven was gegaan. Zulke dingen gebeuren nu bijna dagelijks en ze blijft maar aandacht vragen en t is fk vervelend. Op school is er 1 vriend die nu bijna elke ochtend boos/ geërgerd is zonder een goede reden en dat maakt me dan ook boos. Ik merk dat ik steeds bozer word en t lijkt op te stapelen, maar ik wil dat het stopt. Ik merk soms ook dat ik moe ben, maar wel super veel energie heb en dat snap ik ook niet... kan iemand me ff helpen???

(Moderators mogen ook antwoord geven op dit topic als ze tijd hebben)

3 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 26, 2025

Ik zit helaas in dezelfde situatie. Echt heel erg herkenbaar over je zusje en dat je moe bent maar toch veel energie hebt.

Misschien kan je toch juist weer kijken naar de positieve dingen? Ik spreek nu ook voor mezelf. Het is moeilijk, maar uiteindelijk zal je je waarschijnlijk wel prettiger voelen. Misschien gaan de anderen wel mee met je positiviteit. Je hebt alleen in de hand wat je zelf doet. 

Die irritante dingen kan je misschien allemaal opschrijven, dan is het uit je hoofd. Dan is het gewoon zo en hoef je je er niet meer aan te irriteren. Hoe vervelend het ook is. 

Emoties zijn raar, het ene moment sta je te springen met een lach op je gezicht en het andere moment ben je hartstikke boos of verdrietig, misschien zelfs in paniek. 

Ik weet het zelf ook nog niet, maar ik ben er van overtuigd dat het weer goed komt! 

Liefs, Lientje

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • May 27, 2025

Hey

Volgens mij is dit heel normaal hoor! Ik ben zelf 12, dus misschien is het niet helemaal hetzelfde, maar vorig jaar had ik MEGA veel ruzie met mijn broer. Hij is een jaar jonger en was opeens verandert ofzo, en ik was dan ook even niet goed in mn vel, waardoor ik bij veel wat hij deed commentaar gaf, waarna hij commentaar terug gaf, enzoverder. 

Volgens mij is het vooral belangrijk dat je je op iets anders kunt afreageren. Je zou een botsbal kunnen kopen (als je plaats hebt) en daar net zolang op slaan tot je zo moe bent dat boos zijn geen optie is. Of zo een van die boeken die gemaakt zijn om kapot te maken, of je doopt zelf iets om als doelwit. Misschien helpt dat?

Veel succes in elk geval!

Forum|alt.badge.img

Ik snap precies hoe je je voelt, ik heb zelf bij therapie gelopen 3 of 4 jaar geleden maar het is nu terug. Ik doe zelf altijd oefeningen om rustig te blijven, zoals in en uit ademen. Misschien kan je anders iets van een klein speeltje pakken om daar je woede/ irritatie op af te werken. Hoop dat je snel oke bent <3