Ik schaam me voor dingen die ik leuk vind en hoe ik eruit zie...

  • 1 January 2018
  • 2 reacties
  • 146 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een apart probeem. Meestal weet ik mijn eigen problemen wel op te lossen, maar hier heb ik toch echt even hulp bij nodig.

Wanneer mensen mij vragen iets te vertellen over dingen die ik leuk vind, kan ik dit niet. Ik kan het wel opschrijven, aan iemand vertellen via Instagram, Snapchat, etc maar niet in het echt. Het is net alsof ik de woorden niet over mijn lippen kan krijgen. Zelfs als mensen hetzelfde leuk vinden als ik. Mijn vriendin en ik zijn allebij groot fan van een Japanse televisieserie (maar ik vond het zelfs moeilijk om het aan haar te vertellen, ook al wist ik dat zij er ook van hield). Toen we er iemand over gingen vetellen, sloeg ik ineens weer dicht. Ik vroeg aan mijn vriendin of zij dat meisje aan wie het wilden vertellen over de serie kon vertellen, terwijl ik er enorm veel over weet. Dit is zeker niet het enige voorbeeld. Zo schaam ik me dood als mensen naar mijn Spotify playlist luisteren, ook al is de muziek erg goed. Zelfs met mijn ouders kan ik niet over mijn interesses praten, ook al wil ik dit wel.

Dan probleem nummer 2. Ik schaam me als ik er mooi uit zie. Ik vind persoonlijk dat ik heel mooi haar heb (en ook veel anderen vinden het). Het is heel lang en dik. Maar ik doe het nooit los. Ik steek het op of verberg het, omdat ik me ervoor schaam. Ik heb een mooi, slank postuur en lange benen, maar draag altijd kleren om dit te verbergen. Als ik mezelf heb opgemaakt voor een feest voel ik me ook diep ongelukkig. Terwijl ik weet dat ik er echt best mooi uitzie... :(

Hoe moet ik hier nou mee dealen? MVG.

2 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Heyy,

Ik denk dat je onzeker bent. Heel erg onzeker en dat is niet iets om voor te schamen 🙂 ik ben zelf ook erg onzeker!
Ik vind het moeilijk voor je... Ik vind het erg leuk om in het bos te komen maarja wie wilt dat nog? Ja volwassenen maar niet de mensen van mij leeftijd. Daarom praat ik er nooit over. Puur, omdat ik bang ben dat ik ze aan het vervelen ben.

Ik ga voor mijn onzekerheid naar een kinderpschyloog. Ik heb het nodig want anders ga ik er aan onder door. Misschien moet je het is overwegen? Het helpt goed en zal je misschien stuk beter voelen. Als je vragen over hoe het gaat kan je het mij altijd vragen. Je moet het wel willen.

Ik wens je succes en overweeg het 😉

Groetjess
Hee,

Ik schaam me soms als ik iets goeds doe. Als ik iemand help, of als ik iets briljants zeg, dan schaam ik me. Dus dat doe ik liever niet. Misschien vinden we het eng om perfect over te komen, en zijn we bang dat anderen er onzeker van worden of ons arrogant noemen. Ikzelf help mensen op de manier waarop ik zelf geholpen had willen worden. Ik ken een meisje met een burn-out, en ik heb haar uit de ontkenningsfase gesleurd. En haar geholpen toen ze zei dat ze een week niet had gegeten, en we hebben uitgevist dat het waarschijnlijk door medicijnen komt. Een paar maanden geleden had ik het echt niet gedurfd, terwijl ze echt mijn hulp nodig heeft. Ik klapte gewoon dicht. Het is heel makkelijk om het te laten gaan en eraan toe te geven. Maar als je hier vanaf wil, kan je het in stapjes doen. Niet in één keer met los haar zeggen wat je leuk vindt, maar je haar in een vlecht, of mooier opsteken, en luisteren hoe anderen zeggen wat ze leuk vinden en er vertrouwd mee raken. Of in veel minder woorden zeggen dat je het leuk vindt. Of erover vertellen maar niet je mening erbij zeggen.
Vind je het naar om tijd en ruimte in te nemen? Want dan is het waarschijnlijk inderdaad onzekerheid.

D

Reageer