Vraag

Ik schaam me overal.

  • 29 May 2018
  • 4 reacties
  • 115 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Vandaag had ik iets nodig uit de winkel, ik heb een uur voor de spiegel gestaan voor één klein dingetje. Ik ben zo ontzettend onzeker. Overal waar ik kom daar krijg ik een enorm rood hoofd. Ik begin dan ook enorm te zweten en trillen waardoor het alleen nog maar erger word. Ik weet niet waarom/hoe dit komt. Wel dat ik er 's nachs wakker van lig. Ik ga tegenwoordig alleen de straat op als het donker is, want dan zien ze me niet. Als iemand mij een vraag stel dan begint het al. Zelfs als mensen mij aankijken, kan ik het niet hebben. Ik ben ook altijd bang dat ik iets verkeerds zeg, daarom praat ik nooit. Ik heb ook spreekangst. Ik wil hier zo graag vanaf.
Ik heb alles al geprobeerd.
Ik ben totaal niet van de foundation maar het is echt nodig een dikke laag om het rood zijn te verbergen maar soms komt het rood zijn er gewoon doorheen.

Herkent iemand dit? Iemand nog tips / advies?

4 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Goed van je dat je je verhaal hier deelt. Ik hoop wat nuttigs te kunnen melden.

Ik herken dit erg goed. Al heb ik er wat minder vaak last van dan jij. Ik heb het bijvoorbeeld niet als ik op straat langs mensen loop. Ik pieker er ook niet zoveel over als jij, want ik probeer er gewoon schijt aan te hebben (om het even zo grof te zeggen). In principe heb ik hetzelfde als jij, alleen iets minder extreem.

Ik ben helaas niet van het vrouwelijke geslacht dus ik kan het niet verbergen 😉. Hoewel jij deze optie wel hebt, moet je dit niet doen. Je ‘moet’ er juist over praten en hulp zoeken, want daarmee zal het verminderen. Ook al vindt je dit misschien lastig. Je ouders is een goede start, want daar voel je je toch wel op je gemak bij? Waarschijnlijk kunnen zij je niet zo goed helpen met jouw probleem, maar ze kunnen je wel helpen een coach/psygoloog te vinden.
Ik denk echt dat het belangrijk is dat je er hulp voor zoekt, want het belemmert je bij alles wat je doet en dit is erg vervelend zoals je zelf zegt. Het zal niet ineens magisch verdwijnen, dat weet ik inmiddels wel, dus probeer jezelf erover heen te zetten.
Hey Daan, bedankt voor je reactie. Gelukkig heb jij er niet zo heel erg last van. Jij probeert er schijt aan te hebben, lukt dat dan ook?

Ik had een paar weken geleden al logopedie aangevraagd, en dacht dat ik het vergoed zou krijgen. Helaas kon het niet vergoed worden, alleen bij autisme en nog iets, dan pas kon het vergoed worden. Mijn ouders willen niet betalen want het is te duur, het geld is er niet voor. Bij een coach/psycholoog zou het denk ik ook wel wat kosten? Zo jammer!
Ik weet niet meer hoe ik ermee moet omgaan.
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Ik probeer het wel, maar aangezien het niet afneemt lukt het blijkbaar niet. Het is meer dat ik inmiddels weet dat ik dit heb en dat ik er niet meer over inzit. Daarom pieker ik er bijvoorbeeld niet over, ook al heb ik natuurlijk soms wel momenten waarop ik het erg vervelend vind dat ik dit heb.

Logopedie is toch enkel als je spraakproblemen hebt die onstaan door verkeerde functies van je mond? Of zeg ik nu iets heel raars? Bij jou zit het tussen je oren, dus dan is het maar goed dat je niet bij de logopedist begonnen bent..

Uhm, zover ik weet krijg je met een verwijsbrief je psygoloogbezoeken vergoed (basispakket), zonder dat je moet bijdragen vanuit je eigen risisco. Dus dan ga je eerst naar je huisarts en daar doe je verhaal. En dan wordt je waarschijnlijk door hem/haar doorverwezen naar ggz/psygoloog.
Je kunt dit bij je zorgverzekeraar makkelijk uitvinden, dus mocht je dit evt willen lijkt mij dat slim. Misschien worden alleen de eerste 5 sessies vergoed, of zijn er andere voorwaarden.
Reputatie 3
Badge +8
Des te beter om dit zelf, of samen met ouders, uit te zoeken.

Reageer