Vraag

Ik pieker teveel

  • 4 January 2023
  • 3 reacties
  • 65 Bekeken

Reputatie 2
Badge

hallo,

Ik had al eerder een topic gemaakt over de angsten die ik ervaar en dat ik daar lichamelijk klachten(paniekaanval) van krijg. Het word nog niet beter en ik heb een soort angst ook voor de huisarts en doktoren. Daar word ik moe van. Ik ben te angstig om dingen af te rekenen aan de kassa, praten tegen vreemde is geen optie voor mij. Voor de klas spreken daar val ik zowat van neer. Vreemd genoeg kan ik wel goed presenteren maar daarna kan ik me niks meer herinneren ervan. De avond daarvoor heb ik de neiging om mezelf van kant te maken zo erg gestrest word ik. Ik lig dan heel de nacht wakker. Uiteraard besef ik dat het niet de bedoeling is dat ik me zo druk maak om dingen. 

Nu word ik weer gek vanwege het feit dat ik hartkloppingen heb en ik ben dus bang dat ik een hartritmestoornis heb of iets. Nu zit ik al dagen te denken dat ik binnenkort doodga en dat ik misschien alvast voorbereidingen moet plegen. Aan de andere kant vind ik dat ik rustig aan moet doen, want niemand heeft gezegd dat ik een hartritme stoornis heb. Dat maak ik mezelf wijs omdat ik klachten heb. Het is dan ook meteen de ergste aandoening. Ik dacht de ene keer ook dat ik een hersentumor had omdat ik steken in me kop had. Ik denk dan ineens dat ik een hartstilstand ga krijgen in me bed en dat ik dus de volgende ochtend niet wakker ga worden. 

Nu voel me ik me de laatste dagen alsof ik wil opgeven omdat ik het level moeilijk vind en ik niet weet hoe ik eruit kom als ik bang ben voor dokters en vreemde mensen. Dan ook nog moeite heb om over me gevoelens te praten in het echt tegen mensen. Ook al is het tegen vrienden of me vader. Daarnaast heb ik ook de neiging om mijn situatie niet duidelijk genoeg te maken. Als ik eenmaal bij de huisarts terecht kom heb ik nogal de neiging hebben om te doen alsof het allemaal wel meevalt. Vervolgens nemen mensen me niet serieus. Wel was toen gezegd:’ chronische hyperventilatie’. Vervolgens doet de huisarts daar niets mee dus dan kom ik weer thuis en heb ik niks bereikt. Dat begint me onder de hand te irriteren. Ik kom elke keer teleurgesteld thuis. Ik kan steeds niet duidelijk maken wat ik wil. 

De afgelopen dagen heb ik nogal wat pech gehad en het einde van het jaar was niet goed geëindigd mijn nieuwe jaar is niet goed begonnen, dus ik ben nogal geïrriteerd, somber en zat eraan te denken om acuut een einde te maken. Ik heb teveel sterfgevallen gezien. Te veel mensen in mijn familie aan ziektes. Ook veel onstabiele mensen in mijn familie. Nou snap ik wel dat ik niet zo impulsief moet doen maar ik ben wel impulsief. Het is een chaos van piekergedachtes in mijn hoofd. 😦

Daarnaast wil ik graag geknuffeld worden maar ik krijg weinig liefde. Ik wil aandacht van mijn vader maar ik krijg niet de aandacht die ik wil. Hij negeert me een beetje. Op school krijg ik ook niet echt aandacht. Voel me een beetje eenzaam. Ik ben eerder gepest geweest omdat ik niet voldeed aan de kledingvoorschriften die er niet eens zijn, maar die zijn dan gecreëerd door diegene die pesten. Ik ben niet eens heel raar gekleed alleen een beetje donkerder. Ze willen zich gewoon afreageren op iemand die opvalt en ik val op omdat ik vaak “staar”.  Ben ook al 1 week ziek geweest omdat ik niet naar school wilde want dat geeft me teveel stress. Ik krijg al buikpijn als ik aan school denk. 

Mijn angst van moordenaar in me kamer verstopt zit heb ik nu iets minder wetende dat er momenteel geen seriemoordenaar los rondloopt, maar zodra ik weer zie over een moord dan beginnen me gedachtes weer. Dan denk ik dat er een moordenaar onder me bed ligt of in me kledingkast. Ik ga alle kamers langs en alle plekken langs om zeker te weten dat er niemand verstopt zit terwijl in principe alle deuren op slot staan en de ramen dicht, dus vraag me niet hoe de moordenaar dan naar binnen moet zijn gekomen. Toch heb ik geen rust wetende dat dat zo is. Mijn gedachtes verzinnen steeds weer redenen om nog meer in paniek te raken. 

Hoe lossen jullie je gedachtes op?

 

 

 

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +19

heyy,

Wat heb je dit ontzettend goed en duidelijk opgeschreven! Maar wat naar dat je zoveel last hebt van deze angsten :(

Zelf heb ik ook een aantal van jouw omschreven angsten gehad. Ik heb dat opgelost door naar de huisarts te gaan en om te vragen om een verwijzing naar een psycholoog. Deze psycholoog heeft mij toen goed geholpen bij deze angsten. Mijn therapie bestond toen uit exposure en cognitieve gedragstherapie, dit was moeilijk en eng in het begin, maar het heeft mij uiteindelijk goed geholpen. Dit gun ik jou ook.

Misschien zou je het eens met iemand uit je omgeving kunnen bespreken zoals je ouders, mentor of familielid. Of je kunt proberen je angst te overwinnen en naar de huisarts gaan.  Ik kan me voorstellen dat dat spannend is maar ik denk dat jij dit kunt aangezien je het hier ook al super goed gedaan hebt. Je zou ook dit bericht kunnen laten lezen aan een van hen. Dat is heel duidelijk.

succes!

 

joeeeee

Badge

Ik had dit ook! (Eigenlijk heb) ik had dus ook hartkloppingen en ik was echt heel bang. Ik vertelde het aan mijn moeder en we gingen naar de dokter. Ik zat daar dus in de wachtkamer vol oude mensen (super leuk 😠)  en ik kreeg allemaal plakkers en er was opeens niks aan de hand! Maar daar was ik dus best boos van want ja ik wist gewoon dat dit niet goed was. Maar het gaat nu veel beter ik heb het gewoon los gelaten. 
 

ik heb ook veel therapeuten (ik weet niet hoe ik dit goed moet zeggen eig maar dit is het beste woord denk ik)  omdat ik me echt veel te veel zorgen maak. Het kan over alles zijn. Over huiswerk dat ik krijg een spreekbeurt maak ik echt exreem veel zorgen om en ook maak ik heel veel zorgen over dat ik naar de middelbare school moet volgend jaar.

Reputatie 7
Badge +15

Hey, , jou verhaal lekt * lijkt voor mij heel bekend, ik heb vroerger een tijd gehad dat ik NIET alleen durfde / wilde slapen! 
 

ik was bang dat er iemand achter mijn bed zat! Og * of onder mijn bed….. 

ik sliep zo’n beetje ELKE nacht bij mijn ouders…. Als het niet mocht, dan wachhtten ik tot zij sliepen, en dan ging ik stiekem tussen hun inliggen! 
 

het duurde gellukkig niet zo lang….. 

 

kijk, die gedachten zijn k** echt! En hartkloppingen kan ook echt pijn doen! Maar vaak komt dat dooer stress, dus er is geen medische oorzaak, maar een psygische of mentalen ( is eigelijk hetzelfde ;) ).     
 

wat je op zo’n moment het beste kan doeen? 
 

liggen, als het kan natuurlijk, anders zitten, en even op je ademhaling gaan letten, 3 seconden in, 1 seconden vasthouden, 5 seconden uit ( of anders, maar ik doe het zo vakk…..) 

 

en vraag op school aan je mentor/docent of je eens naar de schoolpsygoloog mag? Dan ga je vlgsnm 1x per week tijdens de les naar de mevrou/meneer….?!

ideetje? 
groetjes 

Mij_Niet_Gezien 

Reageer