Skip to main content

Ik mis vroeger. (Eerste post!)

• March 31, 2026
  • 3 reacties
  • 59 Bekeken

Sem2197

Hey iedereen! Ik ben Sem (niet mijn echte naam). Dit is de eerste keer dat ik iets post op de Kindertelefoon. Ik wil het graag hebben over hoeveel ik mijn jeugd mis.

Ik ben nu 16 (bijna 17), en hoe ouder ik word, hoe vaker ik terugdenk aan vroeger. Ik zit niet meer op school en ga eigenlijk nooit naar buiten, omdat ik echt helemaal geen vrienden heb. Ik heb een angststoornis en PTSS, waardoor vrienden maken voor mij heel moeilijk is.

Soms wil ik juist graag met iemand praten of iets samen doen, maar op andere momenten wil ik alleen maar naar huis en met rust gelaten worden. Daardoor ben ik eigenlijk bijna altijd alleen. De rust vind ik soms wel fijn, maar er zijn ook momenten dat ik me echt heel, heel eenzaam voel.

Op dit moment zit ik op een dagbesteding, omdat het mentaal niet goed ging op school. Het schoolwerk werd te veel, en de overstap naar de middelbare school was zwaar, met allemaal nieuwe mensen en veel stress.

Soms wou ik dat ik weer 12 was, net voor de puberteit. Geen zorgen over de toekomst of werk. Ik had toen nog vrienden en speelde vaak buiten in het park.

Toen ik naar de middelbare ging, raakte ik in een diepe depressie. Ik verloor mijn oude vrienden, en nu, vijf jaar later, is iedereen verder gegaan. Ze lopen stage, hebben hun eigen leven, en denken waarschijnlijk allang niet meer aan mij. Maar ik denk soms nog wel aan hen en aan die tijd.

Soms kijk ik nog naar oude klasgenoten op Facebook… best raar misschien. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die zich zo voelen, of zich zo hebben gevoeld?

Ik ga nu slapen dus hoop dat er wat reacties of feedback komt! Slaap lekker en fijna dag iedereen♥️ 

3 reacties

NightShadow

Hey ​@Sem2197,

Ik snap dat je de oude tijd mist, ik mis het ook. Ik ben erachter dat ik daar maar 1 ding aan kan doen, het leven zoals het nu is leuker maken. Veel wandelen en met dieren omgaan. Ik ga zelf ook niet naar school en heb geen diploma. Werken lukt niet, ik heb geen vrienden. En daar maak ik me regelmatig zorgen om. Maar het is nu eenmaal zo en ik kan het niet gelijk veranderen. Dat soort dingen moet je leren loslaten of manieren vinden dat het wel lukt. Ermee blijven rond lopen is zinloos. Kun je vrienden maken op dagbesteding? Of op een sport gaan? 

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • April 2, 2026

Hoi ​@Sem2197 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Wat vervelend dat je je soms zo eenzaam voelt en het leven ingewikkeld is. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Ik lees dat je soms graag met iemand wilt praten, weet dat je ons altijd mag bellen of online met ons chatten. De Kindertelefoon is elke dag bereikbaar tussen 11:00 tot 21.00 uur. Je kunt bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen, gewoon even te kletsen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liefs,

Fem, De Kindertelefoon

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • April 2, 2026

Hey, ik snap je ook hoor. Soms vind ik het ook jammer dat het "kind gevoel" langzaam verdwijnt en ik natuurlijk ook verander. Maar als je dicht bij jezelf blijft en de dingen doet zoals jij zelf wilt en niet zoals andere mensen "verwachten" is het in elk geval beter dan dat je het gevoel hebt dat je niet meer jezelf kunt zijn. Ik heb niet een mooie oplossing maar probeer de adviezen te volgen hier en houd de dingen vast die je goed vind aan je jeugd dat doe ik ook en ik probeer ook bv het spontane niet kwijt te raken. En lekker speels te blijven zeg maar.  Het leven is dan al een stukje leuker en vrolijker. Maar ik begrijp je gevoel. 

😘Tover