Ik maak mezelf kapot

  • 3 June 2016
  • 9 reacties
  • 422 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey ik ben net nieuw hier en ben ten einde raad. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

De laatste tijd is er veel gebeurd in mijn leven. Ik ik ben koningin piekeren, dus ik maak me heel erg zorgen om al die dingen. Ik kan het niet loslaten. Tis zo bij mij dat ik duidelijkheid nodig heb en er dus niet tegen kan als iets niet duidelijk is. En dan niet in de zin van dat ik het niet leuk vind om onduidelijkheid te accepteren, maar ik kan er echt niet tegen. Ik heb n heel moeilijk karakter waar ik echt niet trots op ben. Ik maak er niet alleen mezelf gek mee maar ook anderen. Bijvoorbeeld mijn vrienden en familie. Ik noem een voorbeeld. Ik en een vriendin waren heel close en we betekende echt veel voor elkaar. Opeens liet ze me los en nam afstand van me. Ze kon me niet vertellen waarom ze dat deed. Dus kreeg ik allemaal vragen in mijn hoofd en ging ik mezelf overal van beschuldigen. Op een gegeven moment vertelde ze me dat ze niet meer met mijn karakter kon dealen. Dus ik raak mensen kwijt doordat mijn karakter moeilijk is. En ik snap dat! Want ik wordt ook gek van mezelf! Mijn hoofd zit vol van al dat gepieker en zorgen maken. Mijn vrienden weten hie ik in elkaar zit en de meeste dan kunnen er mee om gaan. Maar ik ben zo ongelofelijk bang om iedereen kwijt te raken. Ik heb helemaal nooit kwade bedoelingen en toch gaat het meestal fout. Ik maak mezelf kapot! Soms is het zo erg dat ik denk dat ik niemand verdien en dat ik er beter niet had kunnen zijn. Heel vaak heb ik ook opeens van die depressieve aanvallen. Dan zit ik gewoon lol te maken met m'n vrienden en opeens val ik stil en zit ik in een soort van issolatie. Of dat ik denk dat er in mijn hoofd dingen niet goed gaan. Of ik misschien een ziekte of iets heb waardoor t in mijn hoofd niet goed gaat. Ik hoop dat ik het n beetje goed heb kunnen uitleggen. Ik heb jullie hulp echt nodig, ik weet echt niet meer wat ik met mezelf aan moet!

9 reacties

Ik zou eens gaan praten met de huisarts. Over jouw moeilijke karakter en dingen die er spelen als er iets gebeurt. Verder kan ik niet veel meer zeggen dan dit heb hier weinig ervaring mee. Alleen dingen loslaten heb ik zelf ook maar daar probeer ik maar mee te leven. Maar praat gewoon met iemand.

Wesley
Hey meisje1276,
Ik heb ook echt een geweldig talent voor piekeren. En net als jij, heb ik ook heel veel duidelijkheid nodig. Ik kan er niet tegen als ik niet weet wat er gaat gebeuren, of als ik een wijziging of introductie van iets pas laat te horen krijg, enz.
Ik ben erg negatief en ik heb vaak gedacht van: Hoe houden mijn vrienden het met mij uit? Ik klaag heel veel enzo dus ik zit ook erg vaak te denken dat ze me stiekem niet mogen en dat ik ze niet waard ben.
Ik heb Asperger (vorm van autisme), daardoor komen bij mij de grootste problemen. Voor de duidelijkheid, ik suggereer nu niet dat jij dat ook hebt, maar misschien heb je wel iets anders dat jouw moeilijke karakter kan veroorzaken. Ik weet ook niet zo goed wat jouw moeilijke karakter nu precies inhoudt, dus daar heb ik ook geen suggesties in.
Ik zou idd naar je huisarts gaan om te kijken of hij/zij je verder kunt helpen.

Pin
Hey,
Naar zeg!
Kan je dit met je ouders bespreken? Zij weten beter hoe het allemaal bij jou werkt, en hebben misschien nog goede tips voor je!
In therapie heb ik geleerd: navragen. Twijfel ik, dan vraag ik het. En dan het moeilijke stuk: vertrouwen dat je ander de waarheid spreekt. Alles vraag je maar 1 keer.
Bijvoorbeeld: toen ik weg ging uit de kliniek wilde ik graag contact houden met wat mensen. Maar ik was heel onzeker over of zij dat ook wilde. Dus ging ik een voor een naar ze toe en vroeg: hey, kunnen we even praten. Ik ga hier over een paar werken weg en ik zou graag contact met je willen houden, als jij dat tenminste ook echt wil. Iedereen zegt namelijk van 'we houden contact', maar maar weinig doen het. Dus hoe denk jij erover?'. Wees in een keer duidelijk, en leven echt met max een keer vragen!
Kus,
Als eerst, Sorry voor deze hele late reactie! en bedankt voor jullie reacties op mijn post.

Inmiddels gaat het een stuk beter met me en heb ik mezelf beter leren kennen. Ik heb bij een aantal psychologen en coaches gelopen en zij hebben mij heel fijn geholpen. Er is inmiddels nog veel meer gebeurd in mn leven die een hele hoop impact op mij hebben gemaakt en die mij een hele tijd echt hebben achtervolgd, maar ik begin nu langzaam een beetje overeind te omen. Er is inderdaad geconstateerd dat ik add en hsp heb en dat verklaard voor een del ook hoe ik op dingen reageer.

Nu een paar jaar later kan ik mensen er zelf mee helpen omdat ik mezelf beter ken en er goed over kan praten.

xx
Hoi!

Leuk om te lezen hoe het is 'afgelopen'! Dit topic is van jou, dus je mag natuurlijk helemaal zelf weten wat je ermee doet. Je hoeft je dus ook niet te verontschuldigen dat je niet hebt gereageerd.

Ik ben blij om te horen dat het nu een stuk beter met je gaat! Jezelf beter begrijpen is een goed iets. Ook super tof dat jij nu zelfs anderen kunt helpen!

Die vriendin die afstand had genomen, hebben jullie weer toenadering tot elkaar gezocht nu het beter gaat?

Gr. Pin

-onnodige quote verwijderd-

Beste Pin,

die vriendin en ik hebben n een jaar of 2 weer contact gezocht en we zijn tot de conclusie gekomen dat het nergens om ging en dat het niet zo had moeten lopen. Nu gaan we vaak samen uit! Wat een aantal jaren wel niet kunnen veranderen he?

Helaas lopen andere dingen wat minder soepel... Mijn beste vriendin en ik hebben al een half jaar geen contact mer. Zij sloeg zomaar de deur dicht met redenen als dat ze geen contact meer wilde, dat ik niet goed voor haar wat en dat onze vriendschap niet goed voor haar was. Ze wilde wel graag normaal doen als we elkaar tegen komen, maar ook dat heeft ze nooit meer gedaan. We waren al 5 jaar beste vriendinnen en hebben dingen meegemaakt en overwonnen die andere vriendschappen misschien niet zo snel zouden overleven, we hebben elkaar altijd beloofd elkaar nooit los te laten en we waren heel hecht en deelden alles, tot zij een relatie kreeg, afstand van mij nam en uiteindelijk het contact verbrak.

Zo leren we door pijn te ervaren dat zelfs de meest dierbaarste mensen in je leven je zo onderuit kunnen halen alsof je een bowlingkegel bent.

 

Hoi!

Leuk om te lezen hoe het is 'afgelopen'! Dit topic is van jou, dus je mag natuurlijk helemaal zelf weten wat je ermee doet. Je hoeft je dus ook niet te verontschuldigen dat je niet hebt gereageerd.

Ik ben blij om te horen dat het nu een stuk beter met je gaat! Jezelf beter begrijpen is een goed iets. Ook super tof dat jij nu zelfs anderen kunt helpen!

Die vriendin die afstand had genomen, hebben jullie weer toenadering tot elkaar gezocht nu het beter gaat?

Gr. Pin


Beste Pin,

Wij hebben inmiddels weer contact en gaan vaak samen uit en doen leuke dingen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het zonde was en totaal niet nodig. Wat een aantal jaren wel niet kunnen veranderen he?

xx
Wat een aantal jaren wel niet kunnen veranderen? Veel. Wauw. Wat leuk om te horen dat jullie het contact ook weer goed hebben opgepakt!
Wat een aantal jaren wel niet kunnen veranderen? Veel. Wauw. Wat leuk om te horen dat jullie het contact ook weer goed hebben opgepakt!

Inderdaad veel! WAar ik nu ben en sta vergeleken de tijd dat ik dit forum schreef... Bizar veranderd. Positief en negatief. Nieuwe mensen leren kennen, andere dierbaren helaas verloren of uit het oog verloren. Maar ja! Ik kan verandering nu beter hebben dan toen. 😳

Reageer