Vraag

Ik kan niet naar de huisarts, wat moet ik doen?

  • 16 January 2019
  • 3 reacties
  • 96 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hai allemaal,
Het zit zo: Ik ben 15 jaar en ik heb veel problemen op dit moment. Ik ben contact persoon van een vriendin van mij, die ernstig depressief is en zichzelf snijdt, en van een vriendin van mij die heel erg ruzie heeft met haar ouders en ik heb zelf heel erg problemen thuis, dus ja het gaat echt top...
maar goed, ik was laatst heel boos en gefrustreerd en toen heb ik met mijn hand heel hard tegen een stenen muur aangeslagen. Dat was 2 dagen geleden, maar hij doet nog steeds pijn en is nog steeds verkleurd en opgezwollen, af en toe kraakt er wat in m’n hand... Ik weet niet wat ik hier mee aanmoet, want ik kan m’n hand niet echt normaal gebruiken zo en het wordt niet echt minder. In ieder geval bedankt voor het lezen, heeft er iemand nog tips? Ik kan in ieder geval niet naar een arts ofzo, want ja , dan vragen ze wat er is gebeurt enzo...

liefs Anoniem2304

3 reacties

Hey!

Je leven is een beetje overhoop op dit moment en daarom doe je aan zelfverwonding. Volgens mij weet je het zelf ook al, maar daar los je niks mee op. Het probleem is dat je hand nu wel heel erg veel pijn doet en je je zorgen maakt.

Wie zegt dat je niet naar de huisarts kunt? Je zou gewoon een smoesje kunnen verzinnen als 'Ik ben van de fiets gevallen'. Er is ook nog een andere optie. Je zou ook naar de huisarts kunnen gaan en de waarheid vertellen, dan heb je twee vliegen in een klap. Er wordt naar je hand gekeken én je kunt opbiechten dat je het nu erg zwaar hebt en ook daar hulp voor krijgen.

Als je eigenwijs bent en toch kiest om niet naar de huisarts te gaan of een smoesje te vertellen hoop ik dat je wel hulp zoekt door met iemand te gaan praten. Je hoort niet zo'n grote last op je schouders te dragen. Je zou met iemand in je omgeving kunnen praten. Natuurlijk kun je ook altijd terecht bij de Kindertelefoon doormiddel van een telefoon- of een chatgesprek.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je naar je hand gaat laten kijken!

Groetjes, Anoniempje
Thx voor het lieve bericht iig en ja idd misschien moet ik maar gaan (naar de huisarts). Dan kan ik daar nog wel zien of ik het echt vertel of niet. @Anoniem06
Hoi,

In principe zou je huisarts je ook moeten helpen als je niet verteld wat er met je hand is gebeurd. Een arts moet dat soort dingen doen. Dus daar kun je ook altijd nog voor kiezen. Zoals jij je hand namelijk omschrijft, denk ik echt dat er iets niet helemaal goed zit.

Heeft niemand je hand gezien? Niemand op school? Je ouders niet?

Je bent eigenlijk contactpersoon voor 2 vrienden van je die het heel erg zwaar hebben. Jij hebt ook problemen, maar toch sta je voor ze klaar. Ik vind dat heel lief, knap en bewonderenswaardig, maar ook een beetje stom. Denk je niet dat het je te veel wordt? Ik snap dat je nu van alles kan voelen. Verantwoordelijkheid richting hen of je wil ze gewoon helpen, maar ik denk dat het beter voor je is om wat afstand te nemen. Jij bent nog maar een kind en je bent gewoon niet in staat om zulke dingen op te lossen. Hiervoor hebben mensen gestudeerd.

Hebben je vrienden hulp? Je kan ze aan de juiste personen helpen. Je zou met ze mee kunnen gaan naar de huisarts, naar hun mentor of naar een vertrouwenspersoon. Je kan ze verwijzen naar de Kindertelefoon en bij een van je vrienden wellicht ook Veilig Thuis. Ik denk dat zij daar veel aan hebben en dat dat voor jou ook beter is.

Je laat ze niet in de steek op deze manier. Je doet juist iets heel erg goeds.

Je mag ook aan jezelf denken. Sterker nog, dat moet! Jij kan hen niet (goed) helpen, als het niet oké gaat met jezelf. Je moet jezelf soms even op de eerste plek zetten.

Gr. Pin

Reageer