Heeey
Ik snap hoe je je voelt, en dat dit soms best lastig kan zijn, en weet da’s oké niemand is perfect en iedereen heeft struikelpunten.
Als je weet dat je een sociale situatie tegemoet gaat, kun je van tevoren wat gespreksonderwerpen bedenken. Denk aan neutrale onderwerpen zoals het weer, recente films, boeken of iets nieuws wat je geleerd hebt. Dit kan je helpen om je meer op je gemak te voelen.
Probeer eerst te oefenen met mensen die je goed kent en waar je je comfortabel bij voelt. Oefen het aangaan van korte gesprekken en breid dit langzaam uit naar mensen die je minder goed kent.
Goed kunnen luisteren kan je helpen om een gesprek gaande te houden zonder dat je zelf veel hoeft te praten. Stel vragen over wat de ander zegt en toon oprechte interesse. Mensen praten graag over zichzelf, en door goede vragen te stellen, kun je een gesprek op gang houden.
Zelfvertrouwen speelt een grote rol in hoe je communiceert. Probeer jezelf te herinneren aan je positieve eigenschappen en prestaties. Dit kan je helpen om je zekerder te voelen in sociale situaties.
Als je merkt dat je negatieve gedachten hebt zoals "Ik ga iets doms zeggen" of "Ze zullen me raar vinden", probeer deze gedachten te herkennen en te vervangen door meer positieve, realistische gedachten zoals "Iedereen maakt wel eens een fout" of "Ik ben het waard om naar geluisterd te worden".
Als je merkt dat je in paniek raakt tijdens een gesprek, probeer dan enkele ademhalingsoefeningen om jezelf te kalmeren. Adem diep in door je neus, houd het een paar seconden vast en adem langzaam uit door je mond.
Als je merkt dat je angst je dagelijks leven beïnvloedt, kan het nuttig zijn om met een professional te praten. Een therapeut kan je technieken aanleren om met je angst om te gaan en je helpen om je zelfvertrouwen op te bouwen.
Verandering kost tijd, en het is belangrijk om geduldig en vriendelijk voor jezelf te zijn tijdens dit proces. Elke kleine stap vooruit is een overwinning.
Praat over je gevoelens met iemand die je vertrouwt. Het kan opluchten om je zorgen en ervaringen te delen met iemand die je begrijpt en steunt.
Het belangrijkste is dat je blijft oefenen en jezelf de tijd geeft om te groeien. Iedereen heeft zijn eigen tempo, en elke stap in de goede richting is een stap vooruit.
Ik hoop echt dat deze tips je mss kunnen helpen! Veel succes ermee en probeer niet te snel op te geven je komt er echt wel!
xx
Hoi @Girlll ,
Bedankt voor je tips ik ga ze zeker gebruiken!
Groetjes, Hoiii47