Ik heb het gevoel dat ik nergens goed in ben, wat doe ik fout?

  • 12 May 2023
  • 6 reacties
  • 88 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik heb echt het gevoel dat ik nergens voor ben gemaakt, dat ik echt niks kan en geen talent heb. Wat doe ik in hemelsnaam fout?

De vraag klinkt erg gericht, ik zou het uitleggen. Ik ben een jongen, 16 jaar en ik heb het gevoel dat ik nergens goed in ben. Ik snap wat je denkt, je gaat denken dat ik te negatief of te oppervlakkig denk, was het maar zo.

Ik doe dagelijks dingen. Ik speel videogames, ik ga 5x per week naar de sportschool, let goed op mijn voeding, volg een opleiding op het MBO, etc, etc.

Maar ik verlies overal motivatie voor, ik kan het gewoon niet, op een of andere manier kan ik gewoon nergens goed in zijn, uiteindelijk lukt het gewoon niet meer en geef ik op. Ik ben slecht in elk videospel dat ik speel, ik maak totaal geen progressie in de sportschool ook al zeggen mensen in mijn omgeving van wel, ik krijg niet de lichaam die ik wil en ik verlies motivatie voor mijn opleiding omdat het gewoon allemaal niet lukt, ik kan niet goed communiceren, ik kan nooit een relatie krijgen en nog veel meer dingen, te veel om op te noemen.

Ik snap je, veel mensen geven suggesties zoals zoek een nieuwe hobby, geef niet te snel op, of iets anders in die richting, maar mensen hebben geen idee wat ik allemaal heb geprobeerd. Ik kan gewoon echt niks, ik word spontaan jaloers als ik mensen zie die ergens goed in zijn, mensen die een talent hebben, terwijl ik hier zit, iemand met geen talent, positieve punten of niks kan. 

Doe ik het dan fout of moet ik het gewoon accepteren dat ik oprecht niks kan en geen talent heb?


6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Heyy ik hoor dat je je nuteloos voelt, alsof je niks goed doet/kan, Ik ook. 

Ik ben verkracht en toen heb ik het  voor 3 maanden aan niemand vertelt. Mijn andere vriend ook verkracht heeft 4 keer geprobeerd zelfmoord te plegen.

Zodra ik het vertelde aan mijn mentor toen hoefde ik geen huiswerk en toetsen te maken. Ik voelde me nutteloos, elke dag deed ik niks. Zo ging het een tijdje door tot deze zaterdag. Ik heb geen idee hoe, alleen er zijn roddels gekomen over dat ik mezelf pijn deed. Ik schrok heel erg. Toen wist ik 2 dagen later dat ze ook van de verkrachting wisten.

En nu dat allemaal voorbij  is, ben ik mezelf minder nutteloos aan het voelen. Ik ben namelijk sinds een week 14 dus ik was 13 toen ik verkracht werd en ik ga een baantje zoeken, sterke man 💪  

oh ja ik moet zo naar school maar ik ben dit aan het schrijven kom te laat het SPIJT ME zooo erg dat niemand hier op gereageerd heeft iedereen verdient een kans om zo snel mogelijk geholpen te worden veel succes <3

Ik denk dat je jezelf teveel druk op legt.  Je wil te snel en te veel.  5x per week naar de sportschool gaan naast en opleiding laat zien dat je doorzettingsvermogen en discipline hebt.  Dat is één kwaliteit die heel veel mensen niet hebben,  en eentje waar je meer aan hebt dan alleen talent.  Als je ergens hard voor kan werken kan je eigenijk op alle vlakken progressie maken.  Ik denk echt dat je te streng voor jezelf bent.  Geef jezelf maar eens een compliment voor alles wat je wèl doet. 

Reputatie 7
Badge +17

Je hoeft niet per se ergens heel erg goed/de beste in te zijn. Doe gewoon dingen omdat je het leuk vind om te doen. Dat is veel belangrijker. 
Wees niet zo streng voor jezelf en stop sws met jezelf vergelijken met anderen. Daar word je nooit gelukkig van.

 

Reputatie 1
Badge

Het spijt me dat je dat alles hebt meegemaakt @boywithdamage. Ik kan begrijpen hoe rot dat geweest moet zijn. Wat rot dat mensen zo'n dingen hebben vespreid én bedankt voor je reactie. <3

Reputatie 1
Badge

Daar heb je gelijk in @Mimo. Ik realiseer me vaak dat ik veel druk op mezelf leg. 5x per week naar de sportschool gaan in combinatie met 2 baantjes, school en hobby's is inderdaad iets wat veel dicipline én doorzettingsvermogen kost. Daar geef ik je volkomen gelijk in, bedankt daarvoor.

Ik realiseer me ook dat ik vaak veel te streng ben op mezelf en daar kan mijn verleden misschien een rol op inspelen, maar ik probeer het te minderen. Bedankt voor je positieve inkijk op het verhaal. <3

 

Reputatie 1
Badge

Ik snap wat je bedoelt @tim16. Ik krijg dat redelijk vaak te horen dat je niet overal de beste in moet zijn en daar geef ik je zeker gelijk in, alleen mij lijkt het echt geweldig om ergens talent voor te hebben. Je kan er later veel geld mee verdienen, bijvoorbeeld eigen muziek maken, videospel toernooien, etc etc. Ik doe vaak dingen die ik leuk vind, maar soms ben ik er zo bizar slecht in dat het mij demotiveerd.

Ik probeer minder streng op mezelf te zijn èn mezelf minder te vergelijken met andere, maar ik kan niet beloven dat het nooit meer voorkomend. Jouw reactie word wel enorm gewaardeerd en bedankt daarvoor. <3 

Reageer