Ik heb het gevoel dat alles zinloos is

  • 26 December 2020
  • 4 reacties
  • 102 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Hoi allemaal,

Al een tijdje heb ik last van het gevoel dat ik opgesloten zit ofzo (niet letterlijk).

Ik denk vaak na over de wereld en het leven en ik heb het gevoel dat ik zo klein en zinloos ben dat het geen zin meer heeft om nog iets te doen in het leven omdat het toch wel anders worden dan gewild. Ik heb daarom geen zin meer in het leven en om nog iets te doen.

Ik wil ook niet dood, want ik weet niet wat er na de dood komt en over het algemeen is doodgaan heel pijnlijk en dan moet ik familie en vrienden achterlaten en dat wil ik ook niet. Sowieso kan ik in de dood niet echt meer veel doen (denk ik, want je weet nooit zeker wat er na de dood komt).

Ik denk er soms wel over na, maar besluit toch uiteindelijk dat dat ook geen oplossing is.

Ik weet gewoon niet meer wat ik dan moet doen en een eens voelt dan alles ontzettend klein en voel ik me opgesloten en ga ik panieken. 

Tot nu toe heb ik gewoon geprobeerd om aan andere dingen te denken en leuke dingen te doen, maar de gedachtes komen steeds weer opnieuw terug en het voelt als een zware last op mijn schouders. 
Is er wat aan dit te doen, of moet ik gewoon leren om hiermee te leven?

 

Groetjes, Tupurangi


4 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hey

dat klinkt echt vervelend.

De dood is inderdaad geen oplossing. Dood is nou eenmaal dood en dat kan je niet meer terugdraaien.

Helpt het om leuke dingen te doen? Hobby's, afspreken met vrienden, dingen waardoor je je hoofd leeg kan maken, andere dingen?

Misschien is het een idee om je gedachtes en gevoelens te delen met iemand, bijvoorbeeld je ouders, mentor, vriend/vriendin. Zij kunnen je misschien helpen en misschien helpen om hulp te zoeken. Je kunt ook naar de huisarts gaan om te vertellen wat er is. Hij/zij kan je doorverwijzen naar iemand die je hierbij kan helpen.

hoop dat je hier iets aan hebt.

 

joeeeee

Hey,

Ik begrijp denk ik wat je bedoelt, ik heb zelf ook heel veel dat soort gedachten gehad. Ik raad je aan om het zeker niet stil te houden, er met mensen over te praten. Ik weet niet of dit helpt, maar het is belangrijk dat het niet erger wordt. En stel dat dat wel zo is kun je beter nu hulp zoeken, want anders doe je het misschien niet meer.

Veel succes

Acton

Reputatie 3
Badge +1

Onnodige quotes verwijderd

Hoi Acton,

 

Bedankt voor je advies!

 

Ik ben al een tijdje bezig met een psygoloog  voor stress problemen, maar ik durf het haar niet te zeggen. Heb je tips om het op een andere manier duidelijk te maken/te communiceren?

Hey Tupurangi,

Wat een rot gevoel is dat, he? Ik begrijp je gevoel en gedachten, dat is iets waar ik ook vaak mee struggel.

Dat je hierover nadenkt is ook helemaal niet raar of verkeerd, het zijn veelbesproken en lastige thema's. Het klinkt alsof je voor jezelf op zoek bent naar de zin van het/jouw leven, klopt dat? Het leven vind je lastig, je denkt na over de dood, maar dat is niet een oplossing tegen het leven. Ik ben blij dat je er zo over denkt, want de dood is een zeer definitieve uitweg.

Het is denk ik een combinatie van ermee om leren gaan en ermee leven. Want dit soort vragen en dingen horen bij het leven. Maar het is aan jou hoe je ermee omgaat. Nu is het voor jou heel zwaar, en het komt telkens zwaarder terug.

Goed dat je ook probeert om positieve gedachten en dingen de ruimte te geven! Houd dat ook zeker vol. Het is inderdaad een heel goed idee om dit met je psycholoog te bespreken.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is en dat je niet goed weet hoe je het moet zeggen. Doe het vooral op je eigen manier en je eigen tempo. Je kan bijvoorbeeld de tekst uit je topic meenemen of een bewerking daarvan. Of je schrijft een brief, mail, appje naar je psycholoog waarin je het een en ander uitlegt. Ik denk dat op het moment dat je in gesprek bent, dat het dan ook vanzelf wel komt.

En een psycholoog is er om jou te helpen, niet om over jou te oordelen. Het beste wordt jij ook geholpen als je eerlijk bent. Tuurlijk, je hoeft niet alles te delen wat je niet wilt en psychologen kunnen ook niet door je heen kijken. Doe wat jij prettig vind en bedenk dat die mensen echt voor jou zijn!

Groetjes,
Simply Me

Reageer