Vraag

Ik heb gelogen tegen mijn vriendenkring over ADHD en nu wil ik het zeker weten

  • 10 August 2021
  • 2 reacties
  • 107 Bekeken

Badge

Bonjour bitches

Een jaar of twee geleden begon ik mij af te vragen of ik misschien ADHD heb, vanwege symptomen die overeenkomen bij mij (gebrek aan aandacht, bij vlagen erg druk, 0 impulscontrole), en vanwege het feit dat ADHD onlangs bij mijn moeder en broer was geconstateerd. Dus ik begon erover tegen mijn moeder, en we zijn naar de praktijkondersteuner gegaan van onze huisartsenpost. Uiteindelijk gaf hij mij een doorverwijzing naar een instituut, dacht ik, om daar verder te testen. Toen we thuis kwamen wilde ik die brief openen, maar mijn moeder zei dat dat nu niet ‘mocht’, dacht ik, maar dat kan ik compleet fout hebben. Hoe dan ook was ik daarna compleet die brief vergeten.

Nu 2 jaar later heb ik mezelf in de penarie gewerkt. Ik heb de afgelopen 6 maanden ADHD als de verklaring gebruikt tegenover mijn vriendenkring voor mijn gebrek aan concentratie, terwijl ik dus nog geen diagnose heb. Ik begon erover te denken toen mijn vriendin van 9 maanden 2 weken geleden zei dat ze naar een therapeut ging om te kijken of zei autisme heeft, want ze heeft redelijk wat symptomen. Dat zette mij weer aan het denken over dit geval. Ik ben bang om de diagnose halen weer op te brengen bij mijn ouders, want ik ben bang dat ze denken dat ik zeur, of iets in die richting. Niemand van mijn vrienden weet dat ik geen officieele diagnose heb. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Voor de duidelijkheid, ik loop momenteel nog steeds om de zoveel tijd bij de praktijkondersteuner, omdat mijn vader onlangs een depressie kreeg en een tijd in een psychiatrisch ziekenhuis zat.

 

Alvast bedankt


2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Throwawayman 

Wil je graag dat je het 100% zeker weet? Of ben je al overtuigd van dat je ADHD hebt en vind je het niet nodig. Het kan handig zijn om gediagnosticeerd te zijn voor bijvoorbeeld extra tijd bij toetsen. Maar ja verder hoeft het eigenlijk niet zolang je weet wat het is kan je er sowieso mee worden geholpen.

Verder ben gewoon eerlijk tegen je vrienden zeg dat het eigenlijk nooit officieel is gediagnosticeerd. Maar dat je wel vrij zeker weet dat het ADHD is. Er zijn zoveel mensen die niet officieel zijn gediagnosticeerd. Ik bijvoorbeeld heb waarschijnlijk ADD.

Veel succes

Groetjes NV

Heyy

 

Ik sluit me aan bij het antwoord van NaamVergeten!

 

Als je een diagnose wilt is het denk ik toch handig om dit weer even aan je ouders te melden. Ik denk dat je ouders dit gewoon zullen begrijpen en ze zullen echt niet denken dat je zeurt! Je kan dan duidelijk zeggen dat het je fijn lijkt om toch een diagnose te krijgen zodat er misschien wat extra rekening mee gehouden kan worden. Als je het lastig vind om dit aan je ouders te melden zou je misschien ook met de persoon bij de praktijk ondersteuning kunnen praten?
 

Gelukkig heb je zelf aardig door hoe jij in elkaar zit en als je dat verteld aan je omgeving kan die daar ook rekening mee houden zonder dat je een officiële diagnose hebt.. Een diagnose is dus op zich geen must. Een diagnose geeft je eigenlijk alleen de zekerheid en met een diagnose zijn misschien wat meer dingen mogelijk zoals extra tijd voor toetsen.


Over het stukje van je vrienden heeft NaamVergeten al verteld wat ik je ook zou willen vertellen :)

 

Succes!

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reageer