Ik heb gefaald in m'n leven, ik wil nog niet opgeven.

  • 14 January 2019
  • 26 reacties
  • 2299 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi aan wie dit leest!
Na het zien van zoveel support voor en door de mensen op dit forum wil ik dit wel delen met jullie. Als iemand tips heeft, hoor ik het heel graag.
Mijn leven begon heel mooi, ik was de slimste op school, ik was muzikaal, mensen om me heen waren aardig, ik had goede vrienden. Het leven was gewoon heel leuk!

Nu zit ik al een paar jaar op de middelbare school. Mijn oude vrienden spreek ik niet echt vaak meer, ik heb mijn muziekinstrument opgegeven, ik ben gestopt met sporten, en ik zit niet meer lekker in m'n vel. Ik wilde altijd een geweldige toekomst hebben, maar nu heb ik het idee dat ik het verpest voor mezelf.

Ik hoefde op de basisschool en in de onderbouw niet veel voor school te doen, omdat het zo makkelijk was. Nu blijf ik misschien zitten, en ik weet niet of ik dan nog hoop heb om iets te doen. Als het me te zwaar wordt denk ik soms wel aan zelfmoord.
Wat maakt het ook uit? Er zijn zoveel mensen op deze planeet. Iedereen denkt alleen maar aan zichzelf, en uiteindelijk gaan we toch allemaal dood.
Als ik teveel stress krijg van school ga ik dingen doe als gamen en snoepen. Dat is op het moment leuk, maar daarna voel ik me altijd rot. Ik wil weer iets doen met mijn leven, maar het is zo lastig om het op te pakken. Dan lees ik dingen op dit forum en dat geeft me hoop om mijn verhaal te delen en door te gaan met m'n leven.

Weet iemand hoe ik mijn leven weer kan oppakken en niet alles te verpesten voor mezelf? Ik wil er wel moeite in steken, weer gaan sporten, muziek maken, naar de universiteit over een paar jaar, een leuke vriend/vriendin vinden, houden van hem/haar.

Weer zoiets. Ik weet niet eens op welk geslacht ik val. En als ik op jongens val weet ik niet tegen wie ik dat kan zeggen. Maarja ik blijf ff bij de topic.

Ik heb het idee dat ik een schaduw van m'n oude ik ben. Ik doe helemaal niets nuttigs meer in m'n leven. Ik ga veel te laat slapen, dan ben ik moe, dan kan ik me niet concentreren, dan faal ik. En om me heen zie ik mensen hoge punten halen, mooie muziek maken, hun lichaam in vorm houden, etc.

Als iemand de moeite neemt om dit te lezen ben ik al blij, als iemand een tip heeft, yes please!
Het is een rommeltje wat ik geschreven heb, maarja dat is m'n leven ook...

Please help me!

Grosses bises,
moi

26 reacties

Hi David,

het is mooi je eigen fouten te kennen. Dat schrijf je zelf onderaan je topic.

Dat betekent iig dat je inzicht hebt in wat er “fout” gaat.

Je noemt bv. te laat gaan slapen en dan ben je de volgende dag moe.
Eigenlijk is de oplossing hiervoor heel simpel: op tijd naar bed gaan.

Nou is dat misschien wel heel simpel voorgesteld, maar zo werkt het wel.

Je weet dat je het kunt, want je hebt het lange tijd zo gedaan. Basisschool en eerste jaren van de middelbare.

Volgens mij is het nog niet zo hopeloos dat het “te laat” is om er nog iets aan te kunnen doen.

Ik denk dat je een lijstje moet maken met dingen die moeten en ook belangrijk zijn (hoge prioriteit hebben), zoals bv. school.

Ook een lijstje met dingen die je graag zou willen, zoals sporten, muziek maken.

Dan kijken wat haalbaar is. Als je te veel tegelijk wilt is de kans dat het gelijk allemaal lukt niet zo groot. De kans is dan groot dat je er zo veel stress van krijgt dat je je niet op de taken kunt concentreren.

Voorbeeld: ga dus niet gelijk een marathon lopen, maar begin met korte stukjes. Een marathon lopen kan wel een doel zijn, maar doe het in “stukjes” zodat het haalbaar is. Dat geldt voor alles wat je doet.

Wissel dingen die “moeten” af met dingen die je leuk vindt. Hierdoor krijg je rust en tegelijk een soort beloning voor het harde werken aan bv. schooldingen.

Je moet hier zelf een balans in zien te vinden.

Hieromheen zorgen voor regelmaat, dus op tijd slapen, eten, opstaan, huiswerk maken etc.

Dit kan in het begin wel ff moeilijk zijn, omdat je even om moet schakelen van hoe je het nu doet, naar je nieuwe aanpak. Discipline is belangrijk.

Mijn twin en ik lopen hard en hebben afgesproken dat 3 x in de week te doen. Weer of geen weer. Geen excuus. Soms moeten we elkaar wel eens oppeppen om het te doen. Maar als we het gedaan hebben, hebben we meer energie als daarvoor. Klinkt raar, maar is wel zo.

Dat dus.

Hoe sta je ervoor op school? Denk je dat je met je nieuwe aanpak over zou kunnen gaan?

Ik laat het hier ff bij en lees je verdere verhaal wel en misschien komen er nog andere reacties.

Groetjes ☺️,
M&M’s
Hi MenM's,

Dankjewel, alweer.
Ik vind het heel lastig om structuur in m'n leven te brengen. En laat slapen is wel 'n issue (2.45 alweer : ( ).
Als ik te gestresst ben geef ik vaak op en doe ik helemaal niks meer. Ik heb morgen 4 proefwerken, en ik maak het nu weer veel te laat.
Ik neem me altijd voor het de volgende keer anders te doen, maar als het erop neerkomt... nouja dit dus: te laat slapen, slecht geleerd, etc. etc.

Als ik goed leer haal ik meestal een 8, voor sommige vakken een 9 andere misschien een 7. Daarom wil ik ook nog niet opgeven.. Van de andere kant heb ik dat al gedaan denk ik, daarom haal ik ook slechte punten. Als ik gewoon, net als de rest, m'n huiswerk bij zou kunnen houden, op tijd zou kunnen leren, dan zou ik het makkelijk tot 6 vwo moeten halen. Maarja, dat is dus het probleem bij mij.
Ik heb erg weinig zelfdiscipline, en helaas geen twin die me aanspoort. Mijn ouders helpen me wel, maar dat is toch anders.

Hoe lukt het mensen steeds het juiste te doen en niet toe te geven aan korte termijn-verlangens??

Ik ben, opnieuw, blij met je antwoord!
Als iemand anders nog input heeft, hoor ik het ook heel graag.

Groet.
Oh en ik weet altijd wel heel goed wát ik verkeerd doe enzo, maar om het dan te veranderen vind ik heel lastig...
Hoi,

Ik herken dit echt enorm. Echt enorm. Morgen begint toetsweek en kijk wat ik aan het doen ben... Forum ipv leren...

Basisschool was een eitje. Ik hoefde niks te doen, maar was wel extreem gemotiveerd, dus ik deed alles wat ik kon en haalde gemakkelijk hoge punten. Onderbouw hetzelfde. Nu ben ik depressief, ongemotiveerd, ongedisciplineerd en gestrest. Ik weet niet waar de Pin uit de 1e is gebleven, maar die wil ik terug!! 😂 😅

Ik weet dat ik huiswerk enzo moet doen, maar het lukt gewoon niet... Ik geef ook gewoon zo snel op en dan ga ik Netflix kijken. Vervolgens krijg ik stress en paniekaanvallen en begin ik op het nippertje te leren. Omdat ik wel goed oplet in de les, haal ik voldoendes, maar ja, op deze manier wil ik dat niet en ik heb zo m'n twijfels over deze toetsweek...

Het is een beetje proberen voor jezelf. Zo ben ik van leermethode geswitcht. Vroeger deed ik veel verschillende vakken op één dag, maar dan heel weinig. Ik verdeelde dat dan over de week, zodat ik het gevoel had snel klaar te zijn met die dingen. Dat werkte goed. Nu werkt dat niet meer. Ik zie veel vakken als veel dingen en als een grote berg. Ik heb nu al mijn vakken over de dagen van de week verdeeld en doe op één dag het huiswerk van maximaal 2 vakken. Voor mij is dat heel erg overzichtelijk. Als ik iets niet af krijg, doe ik dat in het weekend. Voor toetsweek werkt dat nu even niet en heb ik een aangepaste planning (waar ik me niet aan houd 👀 ), maar voor de rest van de weken werkt het prima 👍🏻

Ik zeg niet dat jij dit ook moet doen, je moet vooral ontdekken wat jij fijn vindt. Ik ontdekte dus dat ik tegen die denkbeeldige berg aanliep. Daarom heb ik de berg op mijn manier afgebroken om het behapbaar te maken. Niet dat het écht heeft geholpen, maar ik doe wel meer dan vroeger 🤔

Ook heb ik ondervonden dat ik in bepaalde houdingen beter leer. Aan tafel aan een stoel werkt gwn niet. Ik typ dit bijna horizontaal op een constructie van mijn bed en een stoel 🤔 Ik leer in 20 verschillende houdingen op m'n yogabal. Ik vat goed samen op de grond, onder een tafel (uhu) en typen en lezen in bed is fantastisch. Zo heb ik in verschillende situaties dat ik anders ga zitten. Dus ook op school ga ik doodleuk onder een tafel zitten (I'm serious) of bij een staanbureau werken. Ik zeg niet dat jij dit ook moet, het zijn gewoon ideetjes.

Soms is je motivatie gewoon weg... Mij helpt het om dan afspraken te maken. Niet met mezelf, maar met anderen. Dat zij verwachten dat ik het dan af heb (omdat ze bv dezelfde samenvatting willen gebruiken), waardoor ik een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel krijg wat me dan aanspoort toch iets te doen.

Ik heb trouwens ook ondervonden dat als je geen concentratie hebt, je het ook niet verder moet pushen. Pak iets te eten/drinken, doe even wat anders (ik ga vaak jongleren) en herhaal dit tot je in de vibe komt. Werkt voor mij vaak wel.

Verder over muziek. Wat mij dus altijd helpt is een afspraak maken. Als dit kan en mag van je ouders, kun je misschien op muziekles of een vereniging (bandje ofzo). Ik weet verder ook niet wat je instrument is, dus of dit kan. Als er mensen op je wachten en verwachten dat je bepaalde dingen oefent, is dit misschien een motivator om er weer mee aan de slag te gaan.

Hetzelfde geldt voor sport. Jij hebt idd geen twin om je te motiveren om te gaan hardlopen, maar je kan wel standaard met een vriend gaan hardlopen of een teamsport gaan doen. Er zijn dan mensen die op je rekenen die je niet zomaar in de steek kan laten.

Ik denk overigens niet dat je verloren bent. Je erkent je problemen en dat vind ik al een hele grote stap. Je komt er echt wel, misschien duurt het wat langer, maar je komt er zeker wel.

Gr. Pin
Hi Pin,
Ja precies dat. Ik zit nu in de toetsweek, en vandaag heb ik weer twee proefwerken verpest. Het hele weekend had ik kunnen leren, maar het mislukt steeds 😞 . Ik weet niet of al die houdingen werken voor mij. Ik denk dat ik me het best concentreer aan m'n bureau, maar de laatste keer dat ik daaraan heb gewerkt is alweer een tijdje terug. Als ik ga leren, ga ik meestal op mijn bed liggen, en dan pak ik m'n telefoon en ga ik netflixen... Ik hoop soms dat ik die discipline heb om aan school en hobbies te werken. Daar wordt ik het meest hopeloos van...
Hoi,

Hmmm, je telefoon bij het leren betrekken lijkt me sowieso al vrij onverstandig. Leg je telefoon beneden als je boven gaat leren, dan heb je ook minder afleiding. Moet je iets overleggen en heb je daarom je telefoon nodig? Pech, dan loop je maar even naar beneden om het dan door te geven en dan ga je weer zonder je telefoon naar boven.

Begin eens met het opruimen van je bureau (geen idee hoe die er aan toe is). Maak hem netjes en werkklaar. Geen frutsels en onnodige afleidingen: netjes en leeg, zodat het uitnodigt om eraan te werken.

Als je verder het internet niet nodig hebt voor je huiswerk, kun je je ouders ook vragen om de wifi uit te zetten. Dan heb je geen keuze meer.

Verder kan het je misschien ook helpen om eens met je mentor te gaan praten. Leg hem/haar dit probleem voor en vraag of hij/zij misschien iets voor je kan betekenen. Misschien helpt het om een goede planning te maken of vind je het fijn als hij/zij je regelmatig checkt.

Ik heb meestal dus ook geen discipline (ik zit nu in een duidelijke dip, maar heb wel min of meer mijn toets voor morgen voorbereid 💪🏻). Dat is inderdaad vrij vervelend. Probeer nu dan even te relaxen en zet een wekkertje. Probeer dan in ieder geval iets te doen, dan ben je alweer een stapje verder. De volgende keer krijg je dan misschien wel iets voor elkaar.

Gr. Pin
Ik heb er even over nagedacht, en ik denk dat het vooral aan het slapen ligt. Als ik uitgeslapen ben, kan ik me beter concentreren. Hoe ik discipline ga hebben om op tijd naar bed te gaan, weet ik nog niet. Ik hoop echt dat ik dan niet weer in m'n oude patroon terugval. Misschien blijf ik zitten, maar ik weet niet eens of ik over wil gaan, want ik weet niet of ik wel op het juiste profiel zit.
Ik weet t ook allemaal niet meer. Ik denk dat ik ga beginnen met mijn slaap onder controle te krijgen.

Kleine stapjes, kleine stapjes.

Bedankt voor de reacties pin en MenM's. Als jullie (of iemand anders natuurlijk) nog iets weten, hoor ik het wel.

Groet
Je zou melatonine kunnen proberen. Melatonine is een natuurlijke stof die je hersenen zelf zo veel mogenlijk aanmaken. Als je hersenen deze stof te weinig aanmaakt, kun je het een beetje bijslikken. Het zorgt er voor dat je makkelijker in slaap valt. Je kunt melatonine bij de appotheek of drogist halen. Je hebt er geen recept voor nodig en als je je aan de bijsluiter houdt veilig in gebruik. Een appotheker kan ook advies geven over de hoeveelheid en soort melatonine.

Succes met het aanwennen van een nieuw ritme!
Badge +1
Medicatie is niet de expertise van de Kindertelefoon. Als je hier advies over wilt hebben raden wij je aan om hiervoor een afspraak te maken met de dokter (bijvoorbeeld huisarts).

Groetjes,
Nienke van de Kindertelefoon
Hi euhm

Ik ben meestal niet zo weg van pillen. Ik heb eigenlijk nooit medicaties gehad. En ik kom wel in slaap als ik mijn hoofd leeg maak. Wel bedankt voor de tip. Als er een pil zou bestaan voor discipline tho...

Oke dag 1: verpest. Het is half 2 en ik ga nu pas slapen gvd

Ik houd het even kort
Groet
hey edward,

ik zelf heb ook erge slaapproblemen en heb hiervoor therapie, daarvan heb ik de volgende tips gekregen.
kijk maar of je er iets aan heb en daarnaast werkt niet elke tip bij iedereen. En je moet niet verwachten dat het probleem in een keer is opgelost

1. minimaal 4 keer per dag een rustmoment hebben en even nergens aan denken zodat je stress/angst op die momenten dan ook minder worden waardoor het zich niet opstapelt tot in de avond.
2. geen licht voor het slapen dit haalt je hersenen uit "slaapstand", uur van te voren, je mobiel etc weg
3. een goed bed is belangrijk dus slaap/lig jij wel lekker in je bed?
4. minimaal 1 uur voordat je gaat slapen geen energierijk voedsel meer eten aangezien je dan je lichaam eigenlijk verteld om wakker te blijven want het moet iets verteren
5.een vaste slaaproutine met een vaste tijd, bijv half 11 tot 11 uur naar boven dan tandenpoetsen kleren klaarleggen telefoon onder de lader en dan je bed in.
6. NIET aan slapen denken, als jij gaat denken "nu moet ik slapen" dan vertel je tegen je hersens dat je iets MOET doen namelijk slapen, alleen je hersenen houden niet van dingen moeten doen
7. neem wanneer je wil slapen een leuke gedachten denk aan iets dat je heb gedaan en ga het tot in detail terug denken, hierdoor lijd jij je gedachte af van die angst.
8.misschien kan een slaaptherapie jou ook helpen dit kan je vragen bij je huisarts, hier krijg je namelijk ook veel oefeningen om je gedachte leeg te maken die ik alleen niet allemaal kan uitleggen hier
9.Probeer je gedachte leeg te maken of met iets anders dat niet stressvol is te vullen, laatst kreeg ik de tip om het alfabet te doen, dan begin je dus met de A dan B etc... wat je gaat doen is dan bij elke letter iets bedenken, dus bij elke letter een naam: A-Anne B-bert C-carla D-dave E-edward etc....

tja dat was eigenlijk alles wat ik kon bedenken en hoop dat een of meerdere van deze tips jou zullen helpen, voor echte hulp is een slaaptherapie toch echt het beste maar dit ligt eraan hoe erg jij er last van heb. succes met slapen!
Je denkt dat een groot deel van je problemen wordt veroorzaakt door een slaaptekort. Je gaat nu proberen om eerder naar bed te gaan, maar dat is nu nog niet echt gelukt. Dat kan en is helemaal niet erg. Probeer het vandaag gewoon opnieuw!

Heb je een idee waarom je afgelopen avond niet op tijd naar bed ging? Was je iets aan het doen? Wou je iets afmaken? Had je geen zin om te gaan slapen?

Ik zie melatonine niet echt als medicatie, omdat het toch wel een lichaamseigen stof is. Persoonlijk raad ik je, net als de Kindertelefoon, aan om een arts te bezoeken als je overweegt dit te gebruiken. De meest gebruikelijke pilletjes zijn slechts 0,1 mg. Dit helpt echt geen snars... Van een arts heb ik 2 mg voorgeschreven gekregen en daardoor slaap ik nu al een paar jaar véél beter in. Dit kun je ook in een drogisterij kopen, maar is niet verstandig om zomaar zelf te gaan oppakken, denk ik. Maar dit werkt alleen als je wel echt aan het proberen bent in slaap te komen en dus niet andere dingen doet terwijl je eigenlijk zou moeten slapen (ik weet niet welke van de twee bij jou van toepassing is).

Gr. Pin
Hoi,
Over het slapen ja.
Ik had vroeger (zo'n beetje tussen heel jong en eigen smartphone) altijd een vol hoofd, waardoor ik lastig kon slapen. Nu gebruik ik mijn telefoon als afleiding als iets te moeilijk wordt. Bij dingen zoals slapen, huiswerk maken, dingen in het huishouden doen, etc. pak ik vaak mijn telefoon en dan verpest ik al m'n tijd. Als ik achterloop op school wordt ik ook gefrusteerd, waardoor het dan weer mislukt als ik eenmaal iets wil doen.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat:

Ik moe ben op school, en daardoor niet goed oplet;
Ik gefrusteerd ben, te weinig discipline heb en geen huiswerk maak;
Ik door geen huiswerk te maken, niet te leren en niet op te letten achterloop op school;
Ik door gefrusteerd te zijn en geen discipline te hebben ga gamen, netflixen of snoepen;
Ik slecht slaap omdat ik niet de discipline heb om mijn tellie weg te leggen.
Hier komt nog bij dat ik sneller opgeef, omdat ik toch al achterloop en het toch niet meer uitmaakt.

Zoals je wel ziet, weet ik precies wat het probleem is, en wat ik moet doen om het op te lossen. HET LUKT ME ALLEEN NIET MEZELF ERTOE TE DWINGEN. Dat is ook weer heel frustrerend...

Ik ga me even inlezen in melatomine. Concentratiepilletjes lijken me, ondanks mijn afkeer voor pillen, ook wel heel rustgevend. Mijn broer/neef heeft zoiets gehad.

Oke de slaaptips:
1. ga ik eens proberen. Ik kan me voorstellen dat dat helpt.
2. weet ik, biologische klok enzo. Meestal is ons thuis 's avonds wel donker, alleen m'n eigen kamer niet. Ik heb wel een speciaal dimbaar lichtsnoer en een ledsnoer geïnstalleerd laatst. Mobiel.. tja. Ik heb wel een blauwlichtfilter en ik stel 'm in de avond heel donker in.
3. Bed is fine
4. Doe ik bijna nooit. Oh wacht, als ik snoep heb gekocht eet ik dat soms 's avonds... ik weet het, moetbik überhaupt niet doen...
5. Ja rond elf uur idd. Dan ga ik naar bed. Meestal zit ik dan nog heel lang op m'n tel. Langer dan nu (23.45)...
6. Ik kan, als ik de tijd neem, goed mediteren. Ik denk dan meestal aan niets. Ik bedoel het begrip niets, dan ga ik daar over denken. Dat helpt meestal wel. Meestal, tot ik het opgeef en mn tel pak. Ik kan m'n hoofd gelukkig wel leegmaken als het moet. Daar heb ik, zie eerste zin van tekstje, aardig mee geoefend ik mijm jonge jaren 🙂.
7. Idem ditto
8. Mijn moeder heeft voor dr werk zoiets gedaan, ik weet dus wel het een en ander. (ALLEEN HET UITVOEREN!!!)
9. Zie 6 en 7

Dat was het wel zo'n beetje, nu ga ik proberen te slapen. (Inmiddels is het al bijna 00.00) Groet! Bedankt voor jullie help alweer!
David.

Nota Bene: In manibus vestris victoria est.
Hi David,

het is niet vreemd dat het je niet de eerste dag lukt om op een (veel) vroeger tijdstip in slaap te vallen. Laat je daar niet door ontmoedigen.

Je moet je routine aanpassen. Ik merk dat al na de vakantie. Dan ben je ook gewend wat later naar bed te gaan en later op te staan.

Zolang jij de wil hebt om er verandering in aan te brengen gaat het je zeker weten lukken. De eerste dagen kan het zijn dat je gwn nog geen slaap hebt, maar toch is het dan verstandig om wel al nar bed te gaan. Ga dan niet de hele tijd op je tellie appen en internetten, want dat gaat averechts werken.

Wat ik (uit ervaring) weet is dat het niet altijd gelijk lukt om vroeg naar bed te gaan, omdat je dan nog geen slaap hebt. Ik ben dan dus wel laat naar bed gegaan (dus eigenlijk te laat) maar wel heel vroeg opgestaan. Ik was dan natuurlijk niet uitgeslapen en dan ben je de volgende avond wel echt moe en val je na het avondeten wsch al bijna in slaap. Hou het dan nog ff vol tot een normale bedtijd, dus iets van 22.30-23.00 en ga dan slapen. Probeer op een normale tijd (niet uitslapen) op te staan en dan dit nieuwe ritme aan te houden.

Ik heb een jaar geleden een tv programma gezien over slaapproblemen. Daar werd o.a. ook over melatonine gesproken. Als ik het me goed herinner kan melatonine wel als hulpmiddel (kortdurend) gebruikt worden, maar het schijnt dat er een bepaalde gewenning aan het middel is en dat mensen die het op eigen houtje gebruiken er steeds meer van nodig hebben om er effect van te krijgen. Het kan dus een valkuil zijn. Onder goede begeleiding lijkt het me minder risicovol.

Belangrijker is volgens mij om ook andere oorzaken van slecht slapen aan te pakken. Dus geen beeldschermen mee naar bed en laatste uur voor het slapen the same. Op een normale tijd naar bed gaan etc.

Sommige mensen denken dat melatonine een wondermiddel is en dat je daarnaast alles wat voor slapeloosheid kan zorgen gwn kan blijven doen en dat is natuurlijk niet zo.

Daar werd in dat programma over gesproken. Ik zal eens kijken of ik terug kan halen welk tv programma het was. Ik heb het ooit eerder in een reactie hier op het forum geplaatst, maar weet zo niet welk topic.

Het grappige was dat mensen die echt van alles (nou ja, dat zeiden ze dan) hadden gedaan om beter te kunnen slapen binnen enkele dagen zonder het gebruik van medicatie van hun slaapproblemen af waren.

De oplossing was om geen devices (tellie, ipad, laptop, maar ook geen tv) in bezit te hebben en volgens mij zelfs helemaal geen elektrische apparaten of iig geen lampen, gedurende die testperiode (een weekend was dat geloof ik) en dan dus te gaan slapen als het donker wordt en op te staan als je dan wakker werd en dat dan een paar dagen achter elkaar.

Ze moesten een aantal dagen kamperen met minimale voorzieningen. Misschien hadden ze wel een zaklamp ofzo, maar niet normale verlichting. Je gaat dan dus andere dingen doen en op tijd naar bed. Je hebt minder afleiding. Wel meer sociaal contact, want kletsen bij een kampvuur mocht wel, volgens mij.

Het schijnt dat het te maken heeft met je bioritme. Door het kamperen werd dat soort van gereset.

Nou zeg ik niet dat je vanaf morgen in een tent 🎪 in de tuin 🏞️ moet gaan slapen
💤, maar je snapt het idee er achter wel, denk ik ☺️

Voor de rest zou ik echt een beetje een dagplanning maken om een omslagpunt te “forceren”. Het zal in het begin allemaal niet vanzelf gaan, maar aan de andere kant ook wel snel wennen. Tenminste als je naast de dingen die je “moet” doen (o.a. school en hw) ook leuke dingen voor ontspanning doet.

Muziek maken of sporten of iets anders wat je leuk vindt zijn voorbeelden daarvan.

Uit ervaring weet ik dat het vaak leuker en ook makkelijker is als je (een deel van) al die dingen kunt delen met iemand anders.

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat die ander dan precies mee doet met jou. Als voorbeeld kun je je moeder of broer of weet-ik-veel-wie vragen om je eraan te helpen herinneren om je hw te doen.

Twin en ik zitten altijd tegenover of naast elkaar hw te maken en dan zitten we ook vaak te klooien of worden afgeleid. Meestal begint eentje en ja, dn is het zo bekeken.. Apart zitten werkt niet, want dan gaan we appen met elkaar. Wat wel werkt is dat onze zus/broer/mama/papa af en toe ff binnen komt om ons weer op het “rechte pad” 👮🏻 te brengen. Dus een soort controle, maar dan niet op een vervelende manier.

We proberen ook vak om eerst hw te maken en dan iets leuks, zoals sporten. Maar we draaien het ook wel eens om en dan voelen we ons soort van verplicht om ook de minder leuke dingen, zoals huiswerk, te maken, omdat we al iets leuks hebben gedaan.

Andere dingen, zoals sporten en muziek maken zijn wel leuk om samen met anderen te doen. Dat kan met een vriend of familielid of bij een club.

Opletten en aantekeningen maken in de les scheelt echt veel om de leerstof onder de knie te krijgen. Vroeger zaten we vaak andere dingen te doen en toen was school nog super makkelijk allemaal, dus kon dat nog.
Tegenwoordig wordt de stof wel wat moeilijker en dan helpt het zeker wel om in de les goed op te letten. Als je dan je leerboek doorleest herken je tenminste dingen uit de les. Vroeger als we iets lazen dachten we dat het nog niet behandeld was in de les 😂haha.

Verder gezond eten, niet teveel caffeïne en dingen waar je van gaat stuiteren, zeg maar. Buitenlucht is belangrijk. Wij zijn echte buitenjongens 🚴 🤸🏼 🤹🏼 (dat laatste kunnen we niet zo goed als @Pin , we zijn alleen goed met 2 ballen 😛) en na een dagje buiten kunnen we echt super lekker slapen. Ik ga liever een rondje fietsen, dan gamen.
Buiten zie je nog eens wat (zoals jongens, mijn andere hobby naast fietsen haha), krijg je wat beweging, wat zonlicht (goed voor vitamine D en je botten), zit je niet achter een scherm, want hele dag op je scherm is sws slecht voor je ogen. Je moet ook in de verte kijken, niet alleen op een scherm. Er zijn veel meer kinderen die om die reden een bril moeten.

Nou ga ik maar ff stoppen, reactie is al weer lang genoeg haha. Dat krijg je als je onder het tv kijken een reactie zit te typen.

Hierboven zijn ook al veel handige en goede tips gegeven, gelukkig, dus laat het niet alleen afhangen van mijn reactie.

Groetjes 😉,
M&M’s
Hi,

terwijl ik zat te typen had jij die reactie hierboven geplaatst. Ik zag ‘m net nadat ik de mijne plaatste. FF gelezen en ik zie dat je al dingen die ik ook schrijf op pakt. Jij bent echt snel haha 😀

Hopelijk werkt de nieuwe aanpak.

Ik herken wel dingen, zoals “ik loop toch achter, dus maakt het niet zoveel meer uit” en dat het frustrerend kan zijn als iets dan niet gelijk lukt als je toch iets probeert te doen en ja, dan verval je snel in je oude gedrag.

Maar nieuwe tijden breken aan.

Je zegt wel “In manibus vestris victoria est”, maar jij gaat het doen en ik denk dat het jou gaat lukken ook 👍🏻

Ubi concordia, ibi victoria

(bron voor Latijnse spreuken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Latijnse_spreekwoorden_en_uitdrukkingen)

en

Luctor et emergo

(die laatste spreuk is afkomstig uit de 80-jarige oorlog, https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/75822/Waar-komt-Luctor-et-Emergo-vandaan)


Maar misschien is de belangrijkste quote wel deze diepzinnige quote:

“Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!”
(Bassie en Adriaan)


Groetjes 🤡,
M&M’s

PS ik was net ff uit bed geklommen om dit nog te posten. Ik lag nog ff aan je te denken enzo. Niet echt het goede voorbeeld natuurlijk qua op tijd naar bed gaan .... but it's for a good cause
Ik moe ben op school, en daardoor niet goed oplet;

heb je al eens gedacht aan slaaptherapie?

Ik gefrusteerd ben, te weinig discipline heb en geen huiswerk maak;


je kan dit met je mentoor bespreken en vragen voor huiswerk begeleiding

Ik slecht slaap omdat ik niet de discipline heb om mijn tellie weg te leggen.


je kan met je ouders afspreken om je telefoon beneden te laten liggen zodat je hier geen last van heb?
Hey!

Ik weet niet of het bij jou op school mogelijk is en of het je zou helpen, maar je zou aan je mentor kunnen vragen of je wat langer op school mag blijven en dan een lokaal krijgt toegewezen om huiswerk te maken. Vaak is het zo dat je op school namelijk voor een of andere reden wel discipline hebt. Je zou er wat vrije tijd voor over moeten hebben, maar het is een idee.

Groetjes, Anoniempje
Thx, thx, thx weer!

Ehm ik ga wel van achter naar voren.
Als je dit tekstje leest zie je wel hoe rommelig ik alles doe.

@Anoniem06 we hebben wel zoiets op school, maar ik weet niet of ik het dan te strict en te strikt maak voor mezelf. Als ik alleen maar onder begeleiding kan werken, ga ik het nooit halen. Daarom wil ik mezelf n soort van dwingen het zelf op te pakken of te falen.
Ik doe op school wel al mee met een module voor hoogbegaafte onderpresteerders, en daar wordt wel veel hiervan behandeld... Daarin wordt ook gezegd dat mijn type mens goed is in excuses verzinnen, wat ik ergens wel herken. Dus of het bovenstaande over huiswerkbegeleiding een legitieme reden of een slap smoesje is, weet ik niet...

@Ronald2001 mijn mentor is echt een geweldig mens! Leuke vrouw, lesbisch volgens mij, verstrooid, geeft ckv, dus kunstzinnig, begripvol en behulpzaam. Zij weet wat mijn probleem is (*problemen zijn), en helpt daar ook bij.

Ik krijg allemaal oplossingen toegereikt en ik bedenk zelf veel oplossingen. Alleen het uitvoeren, daar lijkt geen oplossing voor te bestaan. Behalve druk (cijfers, overgaan, straffen) en motivatie is daar niks voor te bedenken.

Ik ben ook bang dat ik nu mijn best ga doen, maar dat ik dan weer tegen een muur aanloop en een nieuwe uitdaging niet aankan.

@M en Ms "Ubi concordia, ibi victoria" dus toch een beetje in jullie handen. 😉

Als ik iemand muziek hoor maken, of op dit forum lees over jouw lichaam (oke dat klinkt verkeerd en erg raar. Ik bedoel, andere mensen die het wel volhouden, blijven sporten, veel buiten zijn, etc.), of iemand tegenkom die nog latijn volgt, dan raak ik een beetje verbitterd. Alle dingen die ik heb opgegeven, puur omdat ik niet de discipline had om door te gaan als het moeilijk werd, achtervolgen me.
Ik volgde Spaans op school, want ik wilde heel graag Spaans leren (nog steeds wel), maar nu ben ik gestopt omdat ik te veel vakken had en ik het anders moest sprokkelen (=tijdens een andere les volgen).
Ik volgde Latijn, vond ik heel cool enzo, maar ik deed er te weinig voor en ben er in de bovenbouw mee gestopt.
Ik wilde zo graag veel talen leren, maar de enige talen die ik nu nog volg zijn nederlands, engels, frans. (Duits is dan een geval apart want dat spreek ik toevallig) ik ga dus wss nooit meer latijn leren, spaans en italiaans spreken, chinees begrijpen (heb ik niet gekozen voor dezelfde reden dat ik met spaans stopte) en russisch kan ik al helemaal op mijn buik schrijven...
Ik speelde een instrument, ik oefende te weinig naast school, en nu ben ik na 5-6 jaar ofzo gestopt. Zo zonde..
Nu zie ik mezelf ook nog N&T verpesten. Dat wil ik echt voorkomen. Ik heb laatst met mijn vader het instrument ergens goedkoop gekocht, zodat ik (zonder lessen dan) kan spelen. Ik wil m'n leven weer oppakken eigenlijk, ipv al mijn levensdromen te verwoesten...

@M en Ms ik wil al heel lang iedere avond even lezen, ipv yt'en, netflixen, gamen, tv kijken. Dat is ook beter voor mijn slaap idd. Ik las vroeger heel veel, maar nu echt nauwelijks (*nooit) meer. De stap om een boek te lenen en te gaan lezen is groter dan gwn mn tel pakken. Ik ben pas 16 en heb al van zoveel dingen spijt, da's niet gezond of wel?
Ik heb mijn ouders wel om hulp gevraagd, maar als ze dan kwam om te zeggen dat ik hw moest maken werd ik boos. Ik wist dan wel dat ze gelijk heeft, maar ik had er dan geen zin in. Ik heb er nooit zin in, ik blijf er tegenaan hikken.

Btw: ik kan ook niet jongleren met drie ballen. Met twee ballen wil ik wel eens uitproberen met leeftijdsgenoten, maar dat is een andere topic. :)

Ik laat het hier bij, dan ga ik douchen en aan hw beginnen, is de bedoeling.

Om te trend erin te houden: Velle non discitur, willen kan je niet leren. Ik wil wel, dat helpt alvast.

Gegroet, bedankt en tot lezens,
David
Hi David,

ff nog snel een berichtje. Ik ga later (als ik tijd heb) nog ff alles hierboven lezen en nog ff op reageren.

Ik heb dat programma over slapen gevonden:

Dokters van Morgen
17 okt 2017 AVROTROS

- begin quote
Je weet pas wat je mist, als je het niet hebt: goede slaap is een voorwaarde voor een gezond en gelukkig leven. In deze aflevering van Dokters van Morgen zien we de desastreuze gevolgen van te weinig slaap en kijken we hoe je zelf in de natuur je biologische klok kunt resetten.
- einde quote

https://www.npostart.nl/dokters-van-morgen/17-10-2017/AT_2084797


Er zitten stukjes over Japanners in die te weinig slapen, melatonine en dat resetten. Die onderwerpen lopen een beetje door elkaar.

Er wordt uitleg gegeven over hoe melatonine werkt en hoe je het kunt gebruiken of liever zou moeten gebruiken. Ook licht, vooral ochtendlicht is belangrijk voor je biologische klok. Zeer interessant.

Groetjes,
M&M’s
Dankjewel! Ik ga er naar kijken. Morgen dan, nu slapen. Weer te lahaaat! Ik weet niet waarom ik mezelf dit aandoe, nu netflixen, morgen moe. Ik weet dat het stom is. Of: huiswerk niet bijhouden, onvoldoendes. Ik heb al een paar punten terug van de proefwerkweek... zelfs natuurkunde verkloot
Ik doe nu alsof ik heel veel problemen heb en een zwaar leven heb, en dat is best stom eigenlijk. Ik heb het niet verkeerd, ik zit op het vwo, en heb er nog niet echt hard voor moeten werken. Ik woon in Nederland, wat wil je nog meer?! Ik bedoel, er zijn zoveel mensen die zoveel ergs hebben meegemaakt, ik heb nog nooit gevochten, ik ben nog nooit aangevallen, bestolen, ik ben nooit, echt nog nooit, ziek geweest. Ik doe niet heel gezond en toch word ik niet dikker. Ik heb een telefoon, geen honger, geldproblemen of wat dan ook. Ik heb geweldige ouders, mijn grootste problemen zijn nog zo onbenullig.

Ik weet niet of de volgende alinea ongepast is. Ik denk hier al een tijdje aan, dus ik typ het maar. Let wel: ik bedoel dit niet verkeerd, ik wil dit in een opwelling kwijt.
Oké ik ben dus een blanke, Europeaanse man, nota bene. Misschien nog straight ook.. Oftewel: ik behoor tot de meest bevoorrechte groep. Ik ga het, ondanks hoe ver we al zijn, zo veel makkelijker krijgen dan andere mensen: een seksslaaf in Brazilië, een homo in Rusland of zelfs een in de bibelbelt. Zoveel verschillende mensen worden geboren met een onderscheiding van de groep, die hun problemen gaat kosten, en ik weet gewoon niet wat ik hiermee moet doen. Moet ik partij kiezen, moet ik ergens voor vechten, moet ik, zoals veel anderen, met mijn eigen problemen bezig zijn? Moet iedereen het echt in z'n eentje doen? Waarom dan dit forum?
Ik dwaal af, ik ga offtopic, sorry KT. Ik raak zo snel mijn concentratie kwijt, dit wilde ik niet eens typen. Ik wilde iets korts typen over/tegen iemand op dit forum, maar ik schrijf het ergens anders wel. Ik ben moe, waarschijnlijk is deze reactie morgen verwijderd. Dan snap ik het ook wel, want ik krabbel maar wat. Deze tekst ben ik nu weer tussen mijn oude tekst aan het schrijven, dus mijn bruggetje naar de volgende zin is wel kapot, en mijn rivier is te breed.
Wow ik ga slapen, ik weet niet wat ik doe, welterusten.

Als mensen pijn voelen, onterecht aangedaan zijn of ongelukkig zijn, dan zeggen ze dat de wereld oneerlijk is. En ik, ik denk dat de wereld fking oneerlijk is. En ik snap niet waarom. Ik weet niet eens hoe het voelt om echt buitengesloten te worden. Buitengesloten worden betekent voor mij dat ik een keertje niet mee mocht spelen op de basisschool, ik bedoel, er zijn mensen die omdat ze een andere kleur zijn, linksom of rechtsom anders denken, etc... , die echt buitengesloten worden..

Ik weet niet waarom hier, op deze topic, ik weet niet waarom op dit forum.
Ik was aan het denken en m'n vingers typten mee... Ik ben weer compleet offtopic. Ik probeer het een beetje terug te sturen naar mijn hulpvraag.

Ik heb me nog nooit in hoeven te spannen, daarom weet ik ook niet hoe ik dit moet aanpakken. Als ik nu niet mijn patroon doorbreek zal ik blijven zitten, dan doe ik 7 jaar over vwo, so what. Dan ga ik CM of EM doen, en red ik het ook. Ik stel me een beetje aan volgens mij, ik doe mn hw of ik doe het niet. Simpel.
Nevertheless ben ik wel heel blij met jullie hulp. Ik denk dat mijn probleem gewoon is dat ik weet dat ik iets moet doen, maar dat ik er op de een of andere manier niet aan begin.
Ik doe nu alsof ik heel veel problemen heb en een zwaar leven heb, en dat is best stom eigenlijk. Ik heb het niet verkeerd, ik zit op het vwo, en heb er nog niet echt hard voor moeten werken. Ik woon in Nederland, wat wil je nog meer?! Ik bedoel, er zijn zoveel mensen die zoveel ergs hebben meegemaakt, ik heb nog nooit gevochten, ik ben nog nooit aangevallen, bestolen, ik ben nooit, echt nog nooit, ziek geweest. Ik doe niet heel gezond en toch word ik niet dikker. Ik heb een telefoon, geen honger, geldproblemen of wat dan ook. Ik heb geweldige ouders, mijn grootste problemen zijn nog zo onbenullig.

Ik weet niet of de volgende alinea ongepast is. Ik denk hier al een tijdje aan, dus ik typ het maar. Let wel: ik bedoel dit niet verkeerd, ik wil dit in een opwelling kwijt.
Oké ik ben dus een blanke, Europeaanse man, nota bene. Misschien nog straight ook.. Oftewel: ik behoor tot de meest bevoorrechte groep. Ik ga het, ondanks hoe ver we al zijn, zo veel makkelijker krijgen dan andere mensen: een seksslaaf in Brazilië, een homo in Rusland of zelfs een in de bibelbelt. Zoveel verschillende mensen worden geboren met een onderscheiding van de groep, die hun problemen gaat kosten, en ik weet gewoon niet wat ik hiermee moet doen. Moet ik partij kiezen, moet ik ergens voor vechten, moet ik, zoals veel anderen, met mijn eigen problemen bezig zijn? Moet iedereen het echt in z'n eentje doen? Waarom dan dit forum?
Ik dwaal af, ik ga offtopic, sorry KT. Ik raak zo snel mijn concentratie kwijt, dit wilde ik niet eens typen. Ik wilde iets korts typen over/tegen iemand op dit forum, maar ik schrijf het ergens anders wel. Ik ben moe, waarschijnlijk is deze reactie morgen verwijderd. Dan snap ik het ook wel, want ik krabbel maar wat. Deze tekst ben ik nu weer tussen mijn oude tekst aan het schrijven, dus mijn bruggetje naar de volgende zin is wel kapot, en mijn rivier is te breed.
Wow ik ga slapen, ik weet niet wat ik doe, welterusten.

Als mensen pijn voelen, onterecht aangedaan zijn of ongelukkig zijn, dan zeggen ze dat de wereld oneerlijk is. En ik, ik denk dat de wereld fking oneerlijk is. En ik snap niet waarom. Ik weet niet eens hoe het voelt om echt buitengesloten te worden. Buitengesloten worden betekent voor mij dat ik een keertje niet mee mocht spelen op de basisschool, ik bedoel, er zijn mensen die omdat ze een andere kleur zijn, linksom of rechtsom anders denken, etc... , die echt buitengesloten worden..

Ik weet niet waarom hier, op deze topic, ik weet niet waarom op dit forum.
Ik was aan het denken en m'n vingers typten mee... Ik ben weer compleet offtopic. Ik probeer het een beetje terug te sturen naar mijn hulpvraag.

Ik heb me nog nooit in hoeven te spannen, daarom weet ik ook niet hoe ik dit moet aanpakken. Als ik nu niet mijn patroon doorbreek zal ik blijven zitten, dan doe ik 7 jaar over vwo, so what. Dan ga ik CM of EM doen, en red ik het ook. Ik stel me een beetje aan volgens mij, ik doe mn hw of ik doe het niet. Simpel.
Nevertheless ben ik wel heel blij met jullie hulp. Ik denk dat mijn probleem gewoon is dat ik weet dat ik iets moet doen, maar dat ik er op de een of andere manier niet aan begin.


Ik heb het toch verzonden... anders had ik het weg moeten gooien... ik weet niet of ik weet waarom.
Hi David,

het is natuurlijk goed om de werkelijkheid niet uit het oog te verliezen, maar dat wil niet zeggen dat je jezelf en de dingen waar je mee zit hoeft weg te cijferen.

Ook al zijn jouw “problemen” dan minder groot dan die van sommige anderen, je mag er vanzelfsprekend aandacht aan geven en er hulp voor vragen.

Je schrijft dat je “min of meer” wel weet wat er aan de hand is en ook dat je de oplossing weet, maar dat het jouw schuld is dat je er niks aan doet.

Dat je er niks aan doet, ben ik niet met je eens. Niemand kan verwachten dat je na die probleem- en oplossinganalyse alles binnen een dag voor elkaar hebt. Dat kost gwn tijd en aanpassingen. Neem die tijd er ook voor en vraag hulp waar nodig.

Ik zie iedereen graag happy en ik heb het gevoel dat jij nog niet superhappy bent op dit moment.

Natuurlijk kun je wel een “makkelijker pakket” nemen en dan doorgaan zoals je eigenlijk zelf ook niet wil, volgens mij dan (dat laatste).

Maar als dat dan ook niet gaat, doe je dan weer een stapje terug, terwijl je weet dat je het aankunt.

Het is niet erg om doelen bij te moeten stellen, zeker als de doelen te hoog gegrepen zijn. Maar waar eindigt het?

Zal je nog die dingen kunnen doen die jou voldoening geven. Ik bedoel in werk en relaties. Word je daar dan gelukkig van?

Ik snap wel dat je niet de hele tijd op je tenen wilt lopen om op die manier dat hogere doel wel te kunnen halen. Daar word je ook niet vrolijk van.

Voor nu zou ik gwn ff lekker gaan slapen en uitrusten en morgen is er weer een nieuwe dag.

Voor mezelf weet ik ook nog niet in detail hoe en wat, maar ik heb wel het doel om mijn diploma te halen. Daarvoor moet ik dingen doen en ook laten.
Met dat diploma heb ik de keus welke kant ik daarna opga.

Misschien pakken we het ook wel “verkeerd” aan en kunnen we het beter “anders” doen.

Ik kwam een artikel tegen wat ik wel interessant vond en hieronder een quote uit de aanhef van het artikel. Als het je interesse opwekt, dan raad ik je aan om het hele artikel (ongeveer een A-4tje, dus dat moet wel lukken toch) door te lezen.

Onder de quote heb ik een linkje naar het artikel gezet.

- begin quote

Natuurlijk is het goed om concrete doelen te stellen als je een plan de wereld in wilt helpen. Maar wist je dat een einddoel ook vaak angst in de hand werkt om jammerlijk te mislukken? Toch is er een effectieve manier om jezelf wel te motiveren: stel niet het doel centraal, maar de weg er naar toe.

- einde quote

Bron: http://www.qualityoflife.tips/overdenkingen/sigrid-van-iersel-niet-het-doel-maar-de-weg-er-naar-toe/

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe
Boeddha

Groetjes en slaap lekker 😴,
M&M’s
Hoi,

De wereld is ook oneerlijk, daar heb je ook gelijk in. ''Mother nature didn't design us to be happy'' En ja, zoals jij het beschrijft, zit je inderdaad in een bevoorrechte groep. Maar is dat niet stiekem ook oneerlijk? Omdat jij in een bevoorrechte groep zit, betekent nog niet dat je geen problemen kan en mag hebben. Misschien is het wel net zo zwaar om al deze dingen mee te hebben, want ook aan jou kleven nu verwachtingen. Misschien is dat wel het gene waar je nu last van hebt.

Je schreef ergens dat je hoogbegaafd bent? Men verwacht dan meteen dat je hoge cijfers haalt en dat je alles perfect doet. Dat je een studiekop bent en altijd achter de boeken zit. Of juist niet, dat je nooit ene reet doet, omdat je alles onthoudt door je fotografische geheugen... Dat zijn vooroordelen waar ik met enige regelmaat last van heb, als iemand die hoogbegaafd is.

Echter ben ik helemaal niet zo. Ik heb geen fotografisch geheugen. Ik ben een beelddenker en onthoudt details. Dat is anders. Ik zit niet altijd achter de boeken. Echt veel te weinig, lol. En ja, ik let op in de les en daardoor haal ik voldoendes. Ik kan beter leren door mijn intelligentie, maar ik ben niet zoals de vooroordelen doen denken.

Omdat jij in het ''beste'' hokje zit, verwachten mensen dat je je fantastisch voelt. Wellicht ook ''dat je niet moet zeiken''. Of misschien denk jij dit alleen. Maar het betekent niet dat het lot van anderen je niet kan aantrekken of dat je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Niemand heeft alles mee. Vroeg of laat krijgt iedereen een tegenslag te verwerken. En ja, sommige mensen lijken ''ergere'' dingen te hebben, dingen waar wij ons niks bij kunnen voorstellen. Maar bij iedere maatschappij en iedere sociale klassen horen zijn eigen problemen.

Ook jij kan problemen hebben. En ja, deze problemen zijn anders dan die van mensen uit andere hokjes, maar dat is ook logisch. Zelf zit ik in meerdere hokjes die mijn leven in zekere zin oneerlijk maken, maar ieder nadeel heeft ook z'n voordeel. Ik kan zo snel geen voorbeeld bedenken, maar ja. Ik probeer vooral te zeggen dat je zeker beperkt kan worden door bepaalde ''nadelen'', maar dat deze beperkingen je op andere gebieden wellicht zelfs een voorsprong en een maatschappelijk sterkere positie kunnen bieden.

Dus als je er zo over nadenkt, hebben we allemaal onze eigen nadelen en voordelen binnen die hokjes waar we in worden gedeeld. En dat is oké. Het is niet zo dat je pas zielig bent als je dit en dat hebt. Of dat je het niet zwaar kan hebben, omdat je in een huis woont en genoeg geld hebt om te leven. Omdat je naar school kan, sterker nog, moet. Deze maatschappij kent gewoon andere problemen. Het valt niet te vergelijken, dus dat moeten we ook niet doen.

Gr. Pin
He EDWARD, Je leven is op dit moment geen veni, vidi, vici. Maar als je gewoon een goed slaapritme aanhoudt en goed leert voor je toetsen, dan kan je makkelijk je diploma halen en misschien ook een master of doctoraat

Reageer