Skip to main content
Vraag

ik heb geen vrienden maar heb er wel behoefte aan

• January 26, 2025
  • 1 reactie
  • 61 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hallo, ik ben Luca en ik ben 12.

ik heb geen vrienden, maar ik wil wel heel graag (minimaal 1) vrienden. ik heb ooit 1 hele goede vriend gehad, maar dat is heel chaotisch geëindigd en ik had daar een trauma aan opgelopen. 

ik voel me heel erg alleen en ik heb geen idee hoe ik verder moet.

heeft iemand tips over hoe ik vrienden kan maken en hopelijk een hechte bond met ze kan maken? dankjewel

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hoi ​@henkinsupercharger, ik snap dat je je heel alleen voelt en dat het moeilijk is geweest met je vorige vriend. Vrienden maken kan lastig zijn, vooral als je een nare ervaring hebt gehad, maar het is zeker mogelijk. Probeer vooral jezelf te zijn en wees eerlijk over wie je bent.

Begin klein, bijvoorbeeld door één persoon beter te leren kennen in je klas of buurt. Doe mee aan activiteiten of clubs waar je mensen met dezelfde interesses ontmoet, zo wordt het makkelijker om contact te maken. Wees geduldig, vriendschappen hebben tijd nodig om te groeien.

Als het lastig is, praat dan met een docent, mentor of iemand die je vertrouwt; die kunnen je ook helpen. Onthoud dat je niet alleen bent en dat er mensen zijn die graag vriend van je willen zijn. Geef het tijd en blijf hoop houden!

xx liefs Wolf 🐺