Skip to main content

Ik ben een jongen van 15 jaar en heb wel een vrij lange geschiedenis. Het komt erop neer dat ik me vooral thuis niet erg gelukkig voel. Onder andere omdat ik in een vrij strenge familie leef. Het afgelopen jaar+eind 2019 heb ik heftig gebruik gemaakt van wiet, alcohol en sigaretten. Nadat mijn ouders hier achter zijn gekomen in augustus heb ik huisarrest gekregen tot en met december. Alles wordt nu gechecked van mij zelf Contant geld. De maanden dat school begon lukte me het nog wel stiekem te roken maar daar wil ik nu mee stoppen dus wens me succes! 🙂 mijn moeder is erg overbezorgd maar doet wel haar best mij vrijheid te geven, die ik nu heb misbruikt. Mijn moeder is echt door de aller ergste dingen gegaan in haar verleden en is altijd sterk en positief gebleven. Ik heb een vader met depressie en agressie problemen. Hij doet zijn best een goede vader voor me te zijn. Ik respecteer mijn ouders erg en voel me schuldig om te laten zien dat ik keuzes heb gemaakt die naar drugs en drank leidde.

Nu ik thuis zit en alleen nog naar school mag wordt mijn somberheid van binnen nog erger dan dat het al werd. Ik ben erg extravert en vind het thuis totaal geen fijne plek. Mijn zus is namelijk overgevoelig en huilt vaak of maakt hele hele erge ruzies. Mijn vader is altijd nors en aan het zeuren. Mijn moeder is aan het revalideren van kanker. Ook mijn opa en oma kijken me niet meer aan na de betraping van mij drugs gebruik. De laatste dagen ben ik dus nog slechter in mijn vel gaan zitten dan ik al zat. Ook ben ik heel erg bang voor de toekomst. Ik wil helemaal niet volwassen zijn en er wordt door mijn familie juist veel druk op mijn schoolprestaties gelegd. Ik leef in een echte universiteit familie op mijn opa en oma na die juist door dik en dun hebben gestreden mijn moeder en hun kleinkinderen (ik en m'n zus) een goede opvoeding te geven. Ik doe vwo 4 nu maar vind het erg erg lastig en slechte prestaties gaan echt mijn rock bottom worden. Ik ben heel heel heel bang om op te groeien en vooral die gedachte maakt mij somber. Toch wil ik ook niet dood, ook al denk ik daar wel veel over na. Ik ben bang dat ik dan de leuke dingen mis of misschien kan alles nog goed komen. Ik weet wel dat als ik na mijn 30e nog steeds niet gelukkig ben het voor mij niet meer hoeft. Ik respecteer daarom oude mensen ook heel erg, hoe zij al zoveel mee hebben gemaakt en vaak nog zo positief en gelukkig zijn. Het is een grote stap dat ik mijn gevoelens nu op schrijf want ik loop met het sombere gevoel al 3 jaar en soms doe ik mezelf zelfs pijn om dingen te vergeten. Ik wilde vragen of iemand advies heeft op mijn situatie. Ik heb Adhd dus kom vaak niet erg somber over en kan dit soort dingen dus moeilijk vertellen omdat mensen me niet snel geloven en denken dat ik aandacht vraag. 

Hoi hoi,

Ik vind het heel lastig om je advies te geven want je hebt behoorlijk wat mee gemaakt, maar zou je niet via school met iemand kunnen praten? Je kan altijd met mij praten als je wilt btw. Ik hoop dat het snel beter gaat en weet dat er altijd hoop is. Altijd ook al voelt dat niet altijd zo


Ik weet het niet, school is moeilijk aangezien leerlingen vaak gaan roddelen of overdrijven en liever vertel ik dit niet aan mensen, de docenten die ik ken zijn niet echt de juiste personen voor dit soort gesprekken. Ik vind het fijn dat ik hier in iedergeval kan zijn. 


Hey Justsomeone0566,

Wat een lastige situatie waar je in zit. Wel echt goed en knap dat je probeert te stoppen met roken of al gestopt bent!

Ik denk dat er op jou school ook wel een vertrouwenspersoon is. (Volgens mij is dat op elke school wel?) Daar kan je heen gaan en die persoon kun je echt vertrouwen, die gaat niet zomaar naar ouders of iemand anders. Je kan daar je verhaal kwijt, die persoon kan luisteren en met je meedenken. Is dat misschien een optie?

Kun je ook ergens afleiding in vinden of positieve energie van krijgen. Van vrienden, muziek of een leuke hobby/sport of iets anders. Dat helpt jou om niet in dat sombere te blijven hangen, maar ook even je gedachten en gevoelens positief om te zetten.

Als je veel last hebt van je sombere gevoel zou je hierover ook met de huisarts kunnen praten. Dan kun je kijken of er misschien iets mogelijk is wat voor jou helpt. Misschien wel een vorm van therapie, ik denk dat je misschien wel bent gaan gebruiken om dat sombere gevoel te onderdrukken. Daarom lijkt het me verstandig als je dat aanpakt. (Bij 16+ heeft de huisarts ook zwijgplicht)

Je zegt dat je nadenkt over de dood, maar niet echt dood wil.  Maar ook bang bent om op te groeien. Ik weet niet of je echt aan zelfmoord denkt, maar anders kan je ook eens chatten of bellen met iemand van 113. https://www.113.nl/ of 0800-0113. Of met een medewerker van de Kindertelefoon. www.kindertelefoon.nl of 0800-0432. Je kunt je verhaal kwijt en die mensen kunnen met je meedenken.

Sterkte!

Xx Simply Me


Reageer