Skip to main content
Vraag

Ik haat mijn zusje

• March 19, 2025
  • 2 reacties
  • 105 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,

Ik heb dus eigenlijk al zolang ik het me kan herinneren best vaak ruzie met mijn zusje ( ze is nu 12) ik ben nu 15,  nu ze een beetje ouder begint te worden begint ze steeds irritanter te worden en probeerd me altijd te naaien. Mijn ouders zijn gescheiden en bij mijn vader gaat het heel goed, daar doet ze niet zoveel eigenlijk, maar bij mijn moeder is ze 10x zo vervelend. Het probleem is denk ik dat het mijn moeder niks boeit, ze is zo oneerlijk dat als ik iets fout doe er gelijk iets van gezegd wordt en zij kan doen wat ze wilt. Als ik dan vraag aan mn moeder of ze er iets van wilt zeggen zegt ze dat ze er op let en dat ze zich niet gaat bemoeien. Ze verpest mijn humeur echt heel erg en ze verpest ook de band tussen mij en mijn moeder. Heeft iemand tips want het liefst wil ik haar soms echt een mep geven, en dat hoort niet natuurlijk.

2 reacties

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • July 1, 2025

Als ik jou was zal ik het een keer met je moeder over hebben dat je met dit probleem zit.

Anders moet je haar een keer op heterdaad pakken als ze iets doet en dat aan je moeder laaten zien .

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hey ​@nieuwschierig, het klinkt echt heel lastig wat je meemaakt met je zusje en je moeder. Het is super frustrerend als je het gevoel hebt dat je moeder niet eerlijk is en niet ingrijpt als je zusje vervelend doet, vooral als dat je humeur en jullie relatie schaadt.

Ruzies met een broer of zus kunnen extra zwaar voelen als het thuis al niet helemaal lekker loopt, zeker met gescheiden ouders en verschillende omgevingen. Probeer, ook al is het moeilijk, om niet op die boosheid in te gaan met geweld, want dat kan de situatie alleen maar erger maken en jij komt er uiteindelijk zelf mee in de problemen.

Het kan helpen om met je moeder rustig te praten over hoe jij je voelt, bijvoorbeeld op een moment dat het niet meteen weer ruzie is, en duidelijk te maken dat je haar steun nodig hebt. Misschien helpt het ook om met een andere volwassene te praten die je vertrouwt, zoals een mentor op school of een familielid. Soms kan een buitenstaander helpen om te bemiddelen of te luisteren.

En probeer ook momenten te vinden om iets voor jezelf te doen waar jij blij van wordt, zodat je je minder gefrustreerd voelt. Het is echt niet makkelijk, maar je bent niet alleen in dit gevoel. 

xx liefs Wolf 🐺