Skip to main content
Vraag

Ik haat mijn lijf

• August 11, 2025
  • 3 reacties
  • 52 Bekeken

Meris
Forum|alt.badge.img+5

Ik haat mijn lijf, ik vind het niet goed en het is te dik in mijn opinion.

Ik kan nog wel tanktops aan, maar ik voel me er ongemakkelijk in en ik zet me broek strak zodat me buik niet zichtbaar is.

Ik draag liever oversized, maar dat helpt niet vanwege het geval dat ik mijn schouders OOK te breed vind.

Ik zat altijd met hele kleine meisjes in de brugklas, en daar ging ik mezelf echt mee vergelijken totdat ik mijn lijf echt begon te haten en daarmee ook SH heb gedaan.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, volgend jaar... Ik wil mezelf niet opnieuw gaan haten, omdat ik mezelf zo veel verglijk.

Mijn LO (gym) docent zei ooit eens tegen mij dat ik "de sterkste van de meiden was" als een compliment.  Maar ik vond die opmerking niet bepaald leuk, laten we zeggen.

Wat moet ik doen om van mijn lijf te gaan houden :(

Ik haat het nu

3 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 12, 2025

Hoi ​@Misty.,

Het klinkt alsof je al lang worstelt met negatieve gevoelens over je lichaam, en dat kan heel zwaar zijn. Vergelijken met anderen, zeker op school waar je veel lichamen om je heen ziet, kan je zelfbeeld erg beïnvloeden, maar iedereen ontwikkelt zich in een ander tempo en met een ander lichaamstype.

Probeer stap voor stap je blik te verschuiven naar wat je lichaam kan, in plaats van alleen hoe het eruitziet – dat compliment van je LO-docent over je kracht was waarschijnlijk oprecht bedoeld, want sterk zijn is waardevol, ook al voelt dat nu misschien niet zo.

Kies kleding waar jij je prettig in voelt, niet alleen om jezelf te verbergen, en wees mild voor jezelf: je hoeft niet ineens van je lichaam te houden, maar je kunt wel oefenen om het neutraal te bekijken en te waarderen dat het jou draagt en laat bewegen.

Omdat je eerder aan SH hebt gedaan, is het belangrijk om hierover te praten met iemand die je vertrouwt, zoals een ouder, vriend(in) of schoolmaatschappelijk werker, zodat je hier niet alleen mee blijft zitten. Je mag er zijn zoals je bent, ook zonder te voldoen aan een bepaald ideaalbeeld.

xx liefs Wolf 🐺

Blub
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 12, 2025

Hoi ​@Misty. ,

wat naar dat je dit zo ervaart 😢 ik vind het lastig om goed te reageren maar niemand is hetzelfde en iedereen is op zijn of haar eigen manier perfect. Het is verdrietig om te lezen dat je het je zo erg aantrekt, je bent echt perfect en mensen die van je houden en om je geven zullen accepteren zoals je bent. Kan me wel voorstellen dat je jezelf met anderen vergelijkt maar dat is niet een gezonde manier, want niemand is hetzelfde en niemand heeft een top lichaam. Ik hoop dat je daar zelf ook snel achter komt. Kun je er met iemand over praten? Dat lucht misschien al op.  Om van je lichaam te houden moet je eerst accepteren hoe je bent, je kunt jezelf niet veranderen want jij bent jij en dat maakt je juist speciaal. Als je jezelf vergelijkt gaat je dat alleen maar tegenwerken en onzeker maken. Ik ken je niet, maar weet zeker dat je goed bent zoals je bent en dat geldt voor iedereen. Dus ook voor degene die het nodig hebben en moeten horen hoop dat dit helpt.🩷🥰

liefs🩷

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • August 12, 2025

Bedankt ​@Blub en ​@Wolf :)))

Inderdaad, ik moet mezelf niet zo verglijken, want ik kan ook niks aan de bouw van mijn lichaam doen.

Ik hoop dat de meiden in mijn jaar wat meer volgroeid zijn, want dan hoef ik me niet meer zo breed te voelen eig😓

En ik denk dat ik het er ook wel over ga hebben, want ik weet met eerdere ervaringen dat dit erg fijn is.

Bedankt vr de reactiee, they mean alot for me <3