Skip to main content

ik geef op

• March 13, 2026
  • 13 reacties
  • 141 Bekeken

ghast
Forum|alt.badge.img+9

Hoi lieve leden van het Kindertelefoonforum,

De laatste tijd ben ik niet (veel) online geweest op het Forum. Dat is vanwege het feit dat ik er alles aan doe om over te gaan, maar het wil maar niet lukken. Ik leer super hard, begrijp de stof en dan stort ik elke keer weer in tijdens een proefwerk. Ik denk dat ik niet meer over ga naar 5 gymnasium, want de school gaat het me niet makkelijk maken denk ik.

Mijn droom was om te slagen (met mijn vrienden, met wie ik een o zo goede band heb opgebouwd) over 2 jaar en dan mijn familie zo blij zien en dat is ook wat me blijft motiveren, maar dat lijkt in vlammen op te gaan.

Het doet me gewoon zo veel pijn om te weten dat je zo goede punten kan halen, en dat vroeger deed, maar tegengehouden wordt door een zware aandoening in je lichaam.

Volgend jaar zit ik dan denk ik met anderen waar ik niks mee kan vinden en word ik waarschijnlijk door elke persoon die ik ken uitgelachen.

Sorry dat ik zoveel hierover schrijf, maar het zit me zo erg in mijn hoofd dat zelfs de vakken waar ik een acht of negen voor stond ik nu een 4 of 5 sta.

Je hoeft niet te reageren, maar ik wilde gewoon mijn gevoelens hier even uiten.

13 reacties

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • March 13, 2026

Heftig om te horen man is echt k*t voor je. Ik wens je succes, weet alleen dat je zolang je blijft pushen blijft doorgaan je best blijft doen je nog steeds een kans hebt. 

Nogmaals succes en laat je niet gek maken.

Blauwe Banaan
Forum|alt.badge.img+1

Hey lieve ghast,

Wat ontzettend enorm jammer voor je! Het klinkt inderdaad heel erg en ik zou dit zelf ook helemaal niet leuk vinden om m'n vrienden te moeten verlaten (en ik hoop voor je dat - wat er ook gebeurd - je vrienden met ze blijft). Ik weet niet hoe ik je moet helpen en ik weet dat ik niet hoefde te reageren, maar toch wil ik je een grote, dikke knuffel geven vanaf hier naar jou en ik hoop dat je nog wel van het leven blijft genieten💛

Ik wens je nog heel veel succes en geluk toe🍀

Liefs Blauwe Banaan

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • March 13, 2026

hi lieve lieve  ​@ghast  wat ontzettend naar dat het zo slecht gaat. ik hoop echt dat je je snel beter mag en gaat voelen. ik sluit me aan bij wat deze lieve forumleden hier boven mij hebben gezegd💗weet dat je het waard bent en dat je er toe doet. en dat je zoveel als je wilt hier bij ons op het forum mag schrijven want je doet er toe. ook van mij krijg je een dikke knuffel. 💗🫂

veel liefs vie

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • March 14, 2026

Hey ​@ghast  ik ben het eens met de anderen en wil eig hetzelfde zeggen als ​@vie !  Een extra knuffel en veel  liefde 🫂🥰

😘Tover 

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • March 14, 2026

Heyy, 

op de toets, heb je dan zo veel stress dat je een soort blackout hebt? Ik wens je echt veel succes en sterkte

liefs kat

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • March 15, 2026

Dankjewel voor de lieve berichten allemaal! Het laat me echt even wat beter voelen. Ik slaap al dagen wat minder, maar ik ga toch alles op alles zetten om misschien nog een wonder te verrichten. 💕

@Katjatja Ik heb tijdens toetsen niet per se stress, maar ik heb meerdere aandoeningen (ook wel dysautonomie (= hartslag, ademhaling, etc. werkt niet goed) genoemd waarvan ik een erge variant heb en orthostatische hypotensie = bloeddrukdaling bij houding etc.) waardoor ik eigenlijk een limiet heb op wat mijn lichaam wel of niet aankan. Bij mensen zoals mij moet het lichaam constant werken en werken om niet flauw te vallen. En als je nog een toets van 2 uur moet maken, dan is het zoveel lastiger en ga je op een gegeven moment zoveel error hebben.

Liefs,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 15, 2026

Hi lieve ​@ghast ,

Sluit me helemaal aan bij de anderen😘 Wil ook nog even iets zeggen..❤ Snap dat je heel graag over wilt maar probeer toch een beetje op je grenzen te letten.. en ik vind het ergens heel vreemd en ook heel rot voor je dat school zo weinig rekening met je houd😓 Volgens mij zou er veel meer moeten kunnen dan ze nu doen… :/

Zit trouwens nog te denken weer..🙈 Mss is het een optie dat je een pauze neemt tijdens de toets?.. en zou een gesprek met de schoolarts mss mogelijk zijn?.. Die begrijpt je denk ik wat beter..❤

Liefs en knuffel 🫂

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • March 15, 2026

Ik heb eig helemaal niets toe te voegen aan wat de rest al heeft gezegd... Knuffel van mij 🫂😘

Liefs ♥︎

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • March 15, 2026

Hoi lieve ​@Cantaloupe,

Momenteel heb ik tijdens de proefwerken een pauze van maar 5 minuten. Ik neem deze alleen maar om iets te drinken, want ik weet dat het niet veel gaat doen.

Van de schoolarts heb ik nog nooit iets gehoord, vlgm hebben we er zelfs geen.

En ik voel ook nu wel dat de grenzen er wel zijn zoals je zegt, maar ik heb geen andere keus op dit moment want anders mag ik weer op gesprek (zeiden ze) en word ik wrs benaderd met "je inzet is duidelijk, maar dat zien we niet terug in je cijfers" en mag ik niet over. En dat is hetgene dat mijn hart kapot gaat maken, de nachtmerrie, maar het ziet er wel naar uit dat het gaat gebeuren. :(

Nogmaals, bedankt voor je reactie! Super lief 😘

Liefs,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 15, 2026

Hoi ​@ghast ,
Elke school heeft een schoolarts, maar die is van de GGD en niet van school zelf🙂 En komt alleen op school als dat nodig is.. geen idee of het kan hoor maar je zou kunnen vragen of je een gesprek met hem/haar kan hebben.. Mss heeft die nog ideeen wat kan helpen of iig duidelijk kan maken aan school hoeveel moeite dit je allemaal kost (weet niet of ze het nog steeds onderschatten)❤

Ja snap ik😓 Wat lastig dit..

Liefs

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • March 17, 2026

Tja… heb weer een proefwerk dat belangrijk was niet goed kunnen maken vanwege dit. Denken jullie dat de school me wel overlaat maar naar 5 atheneum, me toch naar 5 gymnasium stuurt of me een jaartje laten zitten.  Ik ben iemand die in de lessen super goed meedoet, aantekeningen overneemt, projecten op tijd en netjes inlevert en rustig in het algemeen. Sorry, super gespannen voor de punten en heb gwn super veel stress dus sorry als het een beetje off-topic is.

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 17, 2026

Hey lieve ​@ghast ,

Ik zou het eig niet zo goed weten..❤ Denk dat school ook met jou overlegt.. want als je nu wel naar gym 6 overgaat moet je weer een heel jaar toetsen maken.. Mss dat ze ook zoiets zeggen van: misschien is vwo 6 (of mss zelfs havo 5) dan beter, om de druk er iets meer af te halen..  Ben zelf ook van havo naar vmbo gegaan om die reden🙈

Liefs.

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • March 17, 2026

gelukkig als ik overga ga ik nog nie naar de 6e mr de 5e. Zit nu in de 4e.