Ik ga mijzelf verbeteren

  • 16 May 2022
  • 7 reacties
  • 149 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Hoi allemaal,

 

Ik had net de grootste mental breakdown in mn hele leven. Zat net 45 minuten in de douche te huilen en meer wil ik niet delen.

 

Ik ga mijn leven verbeteren en dat wil ik super erg.Ik wil mijn motivatie die ik ooit had weer terug. Ik wil niet alles op tijdsdruk moeten maken. Ik wil niet alles saai vinden.

 

Hier zijn de dingen waarmee ik wil stoppen:

  • Aftrekken
  • Elke dag zo belachelijk laat slapen. 
  • Telefoonverslaving
  • Geen huiswerk maken
  • Geen motivatie hebben
  • Niet sporten
  • Niet voor mijzelf zorgen

Heeft een van jullie tips voor zelfs 1 onderwerp,  deel ze alsjeblieft en ik ben je erg dankbaar!


7 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Aftrekken hoef je niet mee te stoppen. Mensen die vaak aftrekken hebben namelijk minder kans op prostaatkanker. Alleen als het je in de weg zit met huiswerk maken ofzo, dan moet je het misschien wat minder doen

 

Dat zijn goeie voornemens, maar je moet niet te streng voor jezelf zijn. Al deze dingen horen nou eenmaal een beetje bij onze leeftijd en bij de puberteit. Het is dus echt niet gek, raar of slecht dat je deze dingen ervaart. Dat is best normaal.

Ik snap dat je deze dingen wilt aanpakken. Maar zoals ik al eerder zei, wees niet te streng voor jezelf. Bouw zulke dingen rustig af en je mag jezelf ook best wel eens belonen.

  1. Aftrekken

Zoals Iemand_00 ook al aangaf heeft masturberen ook veel voordelen. Het wordt pas vervelend (of schadelijk) als het ten koste gaat van andere dingen. Daarnaast is het een hele menselijke behoefte. Je kunt natuurlijk minderen als je dat nodig vindt, maar helemaal stoppen is niet per se nodig lijkt mij.

  1. Elke dag belachelijk laat slapen

Goed voornemen. Slaap is enorm belangrijk en kan een wereld van verschil maken. Ik ben hier trouwens ook schuldig aan hoor. Maar het is natuurlijk ook een beetje de vraag waardoor je zo laat slaapt. Kán je gwn niet slapen of houd je jezelf wakker. Dat eerste is natuurlijk niet zo eenvoudig op te lossen. Voor dat tweede scenario kun je bijvoorbeeld denken aan je telefoon beneden laten, op tijd naar bed gaan, etc.

  1. Telefoonsverslaving

Tja, verslaving is een beetje een lastige term. Meestal wordt er van een verslaving gesproken als je niet meer zonder datgene kan. Ik denk dat niemand tegenwoordig meer zonder telefoon kan omdat het bijvoorbeeld gwn het belangrijkste communicatiemiddel is tegenwoordig. Dus je moet voor jezelf een beetje bedenken wat te veel is. Je kan naar je schermtijd kijken en daar voor jezelf een maximum aan stellen. Ook kun je voor jezelf zeggen van apps zoals YouTube, Tiktok, games, etc etc doe ik maar zolang per dag of tussen bepaalde tijdstippen. 

  1. Geen huiswerk maken.

Probeer een structuur in te bouwen. Bijvoorbeeld ‘Als ik thuiskom ga ik zolang aan school en na het eten nog zolang of tot een bepaald tijdstip’, maar maak het ook niet te moeilijk voor jezelf. Zorg dat het een realistisch doel is en dat je het vol kunt houden. Dus niet van ‘huiswerk van het moment dat ik thuiskom tot het avond eten en daarna weer verder.’ Dat is niet vol te houden. Plan voor jezelf momenten waarop je huiswerk wilt maken, maar plan ook zeker vrije tijd in. Ook heel belangrijk. Daarnaast helpt het misschien om afleiding te minimaliseren. Leg je telefoon bijvoorbeeld beneden als je huiswerk gaat maken. Verder kan het nog helpen om goed te onthouden waar je het voor doet. Denk aan je toekomst, je droomberoep of de vervolgopleiding die je hierna graag wilt doen.

  1. Geen motivatie hebben

Dat is heel lastig, want daar begint de uitvoer van elk goede voornemen eigenlijk mee. Zoals hierboven ook staat, onthoud waar je het voor doet. En als dat niet helpt komt het klassieke geval motivatie vs discipline om de hoek kijken. Als je niet gemotiveerd bent om iets te doen, zorg dan dat je wel gedisciplineerd bent en blijft. Probeer jezelf niet teleur te stellen (maar dus ook geen onrealistische doelen te stellen) en vol te houden met wat je jezelf hebt beloofd en wat je met jezelf hebt afgesproken.

  1. Niet sporten

Probeer dit een beetje op te bouwen en te verwerken in je ‘weekprogramma’. Creëer vaste momenten waarop je gaat sporten. Spreek met jezelf bijvoorbeeld af dat je elke woensdag en zondagmiddag iets intensiefs gaat doen om mee te beginnen, bijvoorbeeld een stukje hardlopen of evt sportschool. (een sportschool abonnement is meestal ook een goede stimulatie om te gaan sporten). Maar ook hier weer. Begin rustig anders houdt je het niet vol of verlies je de lol erin.

  1. Niet voor mezelf zorgen

Best een breed begrip. Sporten is bijvoorbeeld ook ‘voor jezelf zorgen’ toch? Zie ‘voor jezelf zorgen’ gwn als dingen die erbij horen en wat eigenlijk geen optie is. Maak van deze dingen ook routine. Dan wordt het vanzelf makkelijker en wordt het uiteindelijk een gewoonte waar je niet meer bij nadenkt.

 

 

Heel veel succes, maar wees alsjeblieft niet te streng voor jezelf. Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Stel realistische doelen met kleine stapjes en wees trots op jezelf als je het goed doet en vol weet te houden.

Hoi, 

Ik ga mijn best doen maar ja, ik weet niet of het lukt/helpt. Soms geef ik een tip, en soms heb ik een vraag.

Aftrekken: waarom wil je er precies mee stoppen? 

Elke dag zo belachelijk laat slapen: ga je laat slapen omdat als je in je bed ligt, dat je dan nog iets anders gaat doen? Of wat anders?

Telefoonverslaving: ga gewoon lekker naar buiten of huiswerk maken. Niet over nadenken, ga het gewoon doen!

Geen huiswerk maken: misschien bedenken van: als ik nu mijn huiswerk afmaak, mag ik zometeen even gamen.

Geen motivatie hebben: waar heb je precies geen motivatie voor?

Niet sporten: kijk gewoon of er in de buurt een pleintje ofzo is, neem een bal ofzo mee, en ga naar buiten!

Niet voor mijzelf zorgen: hoe bedoel je dit precies?

 

Badge

Hoi, 

ik heb wat tips voor je bedacht. Ik ben ook bezig met mijn leven te verbeteren, en ik voel me al veel beter. Wat ik nog even wou zeggen is dat als je 1 ding doet de andere dingen ook verbeteren. Voorbeeld: als je minder op je telefoon zit krijg je meer motivatie, maak je je huiswerk eerder en heb je meer tijd over, waardoor je meer kan sporten, voor jezelf zorgen en hoef je 's avond geen dingen meer te doen waardoor je eerder kan gaan slapen.

  • Elke dag zo belachelijk laat slapen. 
    • Probeer de dingen die je in de avond doet eerder op de dag te doen. Je hoeft ook niet meteen elke dag om 21:00 in bed te liggen, maar begin met 1x in de week 22:00 bijvoorbeeld.
  • Telefoonverslaving
    • Ik heb zelf alle sociale media van mijn verwijderd, en dat is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Ik heb veel meer tijd, ben veel positiever en gelukkiger en heel eerlijk heb ik echt bijna niets gemist. Maar ik snap dat je dit misschien niet zo snel doet. Probeer gewoon als je op je telefoon zit alleen maar daarmee bezig te zijn, dus niet tijdens het ontbijten etc.
  • Geen huiswerk maken
    • Het is zo fijn om wel huiswerk te maken, want je voelt je veel beter voorbereid en docenten mogen je, en op de toetsen gaat het je serieus helpen. Probeer daar vooral aan te denken, en wat voor mij helpt, is mijn huiswerk meteen maken als ik uit school kom.
  • Geen motivatie hebben
    • Al de dingen die je wil doen helpen met meer motivatie krijgen. Maar voordat je motivatie krijgt, is het belangrijk gewoon discipline te hebben. Je hoeft niet per se heel veel zin te hebben in je huiswerk, het moet gewoon even en het is geen keuze. Als je dit een tijdje zo doet, zul je er vanzelf motivatie van krijgen.
  • Niet sporten
    • Doe dingen die je leuk vindt, dan houd je het waarschijnlijk langer vol. Ik dacht dat sporten niets voor mij was, maar ik doe nu al een paar maanden elke dag een work-out en ik voel me echt stukken beter.
  • Niet voor mijzelf zorgen
    • Plan het in. Bijvoorbeeld elke dag 1 uur voor het slapen leg je alle apparaten weg, en ga je voor jezelf zorgen. 

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt, en onthoud dat het niet makkelijk zal gaan, er ups en downs gaan zijn en dat dit oké is. Als je 1x 10 uur schermtijd hebt, betekent dat niet dat nu alles in de soep loopt en je maar altijd 10 uur schermtijd moet hebben. Wees niet te streng voor jezelf en let op de positieve dingen. 

Groetjes!

Heb 3-4 uur geleden een reactie verstuurd, nog steeds in afwachting van de mod check… 

‘Heel toevallig’, heb ik twee best lange reacties achter elkaar geschreven ook op een ander topic, beetje vreemd dat deze beide gecheckt moeten worden, terwijl de korte reacties er juist makkelijk doorheen lijken te komen. Ik zou juist denken dat hoe langer de berichten zijn (en hoe meer moeite er dus inzit), hoe kleiner de kans dat de reactie tegen de forumregels ingaat…

Hoop dat ie snel wordt geplaatst.

Reputatie 7
Badge +9

Hoooi, 

Ik wil met aftrekken stoppen ivm met kutte gevoelens erna!!
Bedankt voor alle reacties! 

Misschien moet je iets doen aan die gevoelens.  Aftrekken is heel normaal en je moet je niet schuldig voelen maar er van genieten.  Zie het als een soort huiswerk.  Het is fijn dat je je lichaam leert kennen. 

 

Qua laat slapen zou ik samen nemen met de telefoon. Gewoon na 22.00 niet meer op je telefoon, dan kan je ook beter slapen. 

Reageer