Ik ga het slechte pad op

  • 8 February 2019
  • 4 reacties
  • 229 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo, ik ben ******, 13 jaar

ik woon niet perse in een achterstandswijk, maar het is een redelijk tokkieachtige wijk met veel allochtonen.
ik doe als enige van mijn vriendengroep vwo en kan daarom ook niet even vaak buiten hangen als hun. Ik ben sinds een paar maanden ook begonnen met blowen, omdat ik erachter ben gekomen dat mijn pa wiet rookt ben ik het ook gaan proberen. Ik ben 13 maar al redelijk volwasse qua denkwijze en daarom zijn de meeste van mijn vrienden 14-16 en zelf soms 17-18 jaar. Ik kan daarom gemakkelijk aan hasj, wiet, tabak etc komen. Mijn ouders hebben weleens dingen gevonden in mijn kamer of jaszakken waardoor ze erg boos worden (vooral mijn vader). Laatst vonden ze een zakje wiet en werden ze razend. Mijn vader heeft niet zo een leuke jeugd gehad en wilt niet dat ik dezelfde fouten als hem maak. Ik begin steeds agressiever te worden en mijn motivatie voor school is op dit moment nergens te vinden, ookal haal ik nogsteeds voldoendes...

laatst kwam ik thuis nadat ik met wat vrienden in de stad heb rondgehangen. Mijn moeder checkte mijn zakken en vond een mes. Ik heb me ouders duidelijk proberen te maken dat ik geen slechte bedoelingen had en gewoon iets bij me wou hebben voor het geval dat ik mezelf moet verdedigen (wat niet zo raar is aangezien er weleens overvallen/schietpartijen/steekincidenten bij mij in de buurt hebben plaatsgevonden). Mijn vader wordt ook steeds sneller boos... ik eet doordeweeks altijd gewoon alleen op de bank en ik had een beetje gemorst, vervolgens ziet mn vader het en hij barst uit in een woedeaanval ‘klote joch’ ‘klootzak die je bent’ ‘als je moeder die vlek niet wegkrijgt gaat de rekening voor een nieuwe bank naar jou en halen we het van je studiegeld af’ blablabla. Ook werd ik op een dag ziek wakker en wilde mijn vader gelijk meg me praten. Hij zei dat ik me toekomst aan het verkloten ben terwijl mn moeder en hij alles voor me doen en dat hij me het leven heel zuur maakt als ik zo doorga enz. Ik weet op dit moment niet wat ik ermee aan moet... aan de ene kant heb ik het gevoel dat alles mijn schuld is, maar aan de andere kant vraag ik me af of die ‘vrije’ opvoeding van mijn ouders wel zo goed is voor een kind, of dat je kind uitschelden en ondankbaar noemen echt zo goed helpt als mijn vader blijkbaar denkt. Ik weet dat ik fouten maak en dat blowen, op straat hangen en stelen niet goed is... ik ben ook van plan het vwo af te maken en verder te komen met mijn sport, maar ik ben erg geneigd om gewoon lekker te doen waar ik zin in heb en later zoals sommige vrienden van mij gewoon drugsdealer ofzo te worden.
heeft iemand tips over hoe ik mijn thuissituatie kan verbeteren en misschien wat meer motivatie voor school kan opwekken?

4 reacties

Hey, ik snap je heel goed! Ik heb het zelf niet (ik heb weer andere problemen) maar ik heb een van mijn beste vriendinnen die dit ook heeft. Ik snap dat je geen zin in school enzo hebt, maar denk aan wat je kunt doen als je klaar vent met school! Je hebt vast dingen die je interesseren en als je klaar bent met school kun je je daar mee bezig houden en lekker je eigen pad volgen. Als je eenmaal van school bent dan hoef je ook niet meer naar je ouders te kijken en doe je lekker je eigen dingen. Maar het blowen is niet goed. Ik snap dat het veeel makkelijker gezegd dan gedaan is maar je kan er dood aan gaan, of iniedergeval het is slecht voor je! Ik snap dat je dit doet als uitlading voor alles, even nergens meer aan hoeven denken enzo. Ook als je stopt hoef je niet bang te zijn voor de reacties van je ouders als ze wat vinden in je zakken. Het klinkt een beetje alsof je vader je binnenkort gaat slaan... probeer een bepaalde plek te vinden waar je het kan verstoppen, en er een gewoonte van te maken het te verstoppen op die plek. En een vraagje: waarom had je je mes bij je? Ik ben trouwens een meisje van 13
xxx
Hoi

Je hebt het moeilijk, en bent steeds minder gemotiveerd voor school. Ik kan me voorstellen dat het verleidelijk kan zijn om met vrienden rond te hangen, en, hoewel ik geen ervaring heb met drugs, de verleiding hiernaar vast sterk is. Ondanks dat, zou het jammer zijn om je kansen weg te gooien. Je hebt het in je om er wat van te maken.

Heb je iemand in gedachten waarbij je terecht kan? Op school zou je bijvoorbeeld kunnen melden dat je het niet makkelijk hebt thuis. Op die manier kan school daar rekening mee houden, en je eventueel helpen. Voel je je goed bij je mentor, of is er een andere leraar waarmee je zou willen praten?

Mag ik vragen welke sport je doet? Misschien is dat één van de dingen waar je je op zou kunnen richten. Je zou thuis oefeningen kunnen doen, bv. voor spierkracht en souplesse. Vaak voel je je na het sporten een stuk beter, en gaan dingen als schoolwerk vlotter.

Ik raad je af een mes te dragen. De kans is groot dat iemand die je aanvalt, beter met een mes overweg kan dan jij. Je wapen zou dan tegen jezelf gebruikt kunnen worden.

Groetjes
Kenshin
Met blowen moet je elke keer ongeveer 2x zoveel binnen krijgen om het zelfde gevoel te krijgen dit is omdat je brein snel aan de hoge dopamine dosis gewend raakt. Hierdoor ga je steeds meer nemen en uiteindelijk neem je en overdosis en raak je in coma of ga je dood. Ik snap dat de verleiding groot is in zo'n slechte situatie maar die het toch maar niet wil je niet je hele leven verpesten.
Ik ben sinds een paar maanden ook begonnen met blowen, omdat ik erachter ben gekomen dat mijn pa wiet rookt ben ik het ook gaan proberen. Ik ben 13 maar al redelijk volwasse qua denkwijze en daarom zijn de meeste van mijn vrienden 14-16 en zelf soms 17-18 jaar. Ik kan daarom gemakkelijk aan hasj, wiet, tabak etc komen. Mijn ouders hebben weleens
Mag dat wel volgens de wet want roken is ook niet toegestaan voor je 18e en je bent pas 14

Reageer