Vraag

Ik duw mijn vrienden weg


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi ik ben een jongen van 15 jaar en ik zit in de vierde klas middelbaar.

Sinds deze coronacrisis zie ik mijn klasgenoten heel erg weinig. Het enige moment dat ik ze zie is als ik ze toevallig tegenkom als ik bijvoorbeeld ga sporten, of via bijvoorbeeld Snapchat.

Ik vind dit erg lastig, omdat ik graag omringd wordt door mensen. Ik kan het met de meeste van mijn klasgenoten erg goed vinden en daarom vind ik het gezellig op school. Nu is school gesloten en zie ik hen bijna niet tot nooit.

Om deze reden zoek graag mijn vrienden op. Van mijn ouders mag ik hen zien, als we maar genoeg afstand houden en niet met teveel tegelijk afspreken.

De laatste tijd gaan mijn vrienden wel samen afspreken, maar wordt ik niet gevraagd. Ik weet dat ze dit niet expres doen, en niet alleen doen omdat ze mij er gewoon niet bij willen hebben, want zo zijn zij niet.

Als zij dan afspreken, zonder mij, vind ik dit natuurlijk niet fijn, omdat ik ook graag hen wil zien en niet alleen wil zijn. Juist om deze reden kan ik soms iets te fel reageren en zo laten merken dat ik het niet fijn vind dat ze mij niet mee vragen.

Ik heb het idee dat ik ze hiermee alleen maar verder en verder weg duw. Als ik boos ga reageren en boze opmerkingen ga maken, hebben ze al helemaal geen zin meer om iets met mij te gaan doen.

Ik heb het ook al wel gewoon rustig verteld aan één van die vrienden van mij, dit is dan ook mijn beste vriend.

Ik probeer er zo min mogelijk van te zeggen, maar soms kan ik 't gewoon echt niet meer laten en dan zeg ik het gewoon.

Wat kan ik doen zodat ik hen niet kwijtraak en dat ik alleen nog maar minder uitgenodigd word?


2 reacties

Hey @ejabule ,

Ik snap je frustratie, het is ook niet makkelijk om je vrienden nu te moeten missen en totaal geen sociale contacten bijna meer te hebben. De boze reacties zijn eigenlijk begrijpelijk en eigenlijk horen zij dit ook te begrijpen. Ik neem aan dat hun het ook niet fijn zullen vinden als jij het bij hun deed bijvoorbeeld. 

Je boze reacties heb je nu gegeven, en eigenlijk is dat helemaal niet zo erg. Je mag echt wel een keer voor je opkomen, dat is niet zo’n ramp in een vriendengroep. Ik denk dat vrienden er moeten zijn voor bijvoorbeeld ook een keer tegen elkaar uit te vallen. Je moet immers het bij iemand een keer kwijt, op welke manier dan ook. Dus ik denk juist niet dat je ze wegduwd van je. Alleen zou ik gewoon voortaan opletten met de dingen die je zegt. 

Je kunt bijvoorbeeld ze het ook gewoon vertellen, dat jij ook graag mee wilt. En ofcourse je bent een jongen, en over gevoelens praten doen jullie ( meestal ) niet zo snel. Maar dit kan ook gewoon op een soepele minder sentimentele manier gezegd worden ; )  Dan zullen ze je heus wel begrijpen het zijn je vrienden!

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, als je nog vragen hebt of iets wilt weten kan je me terug feedbacken via het @    

Liefss, JustHelping. 

​​​​@JustHelping , dank je voor je antwoord.  Ik zal met hen praten!

Reageer