ik durf mijn ouders niet om therapie te vragen?

  • 22 March 2024
  • 1 reactie
  • 24 Bekeken

Badge

hoi, 

ik wil dus aan therapie beginnen. ik durf er niet over te praten met mijn ouders omdat ze nogal streng zijn. mijn ouders willen dat ik goede cijfers haal enzovoorts. ik had in de eerste klas een dipje en was nogal ongelukkig, ze namen het niet serieus. ik geloof dus niet dat ze het beste met mij voor hebben, dus ja ik weet niet wat ik moet doen. ik kan namelijk nog niet alleen naar de huisarts zover ik weet omdat ik nog geen 16 ben. ik wil therapie, omdat meerdere mensen mij erop wezen en ik denk ook dat het het beste voor mij is.

dus heeft iemand een idee wat ik kan doen?


1 reactie

Reputatie 7
Badge +5

Hey @anoniemmeisje81! Lastige situatie zeg. Goed van je dat je wel hulp wilt en in therapie wilt gaan! Je zegt dat je denkt dat je op je 16e nog niet zonder je ouders naar de huisarts mag, maar dat kan en mag zeker wel! Je bent in de medische wereld vanaf je 16 zeg maar al volwassen dus je kan gewoon zonder toestemming van je ouders dingen beslissen en bespreken bij de huisarts! Je huisarts heeft ook beroepsgeheim dus alles wat je met hem bespreekt vertelt hij niet aan jouw ouders zonder jouw toestemming dus ik zou zeker een afspraak gaan maken met je huisarts om dit met hem te bespreken!

 

Kinderen onder de 12 jaar mogen niet zelf beslissen over het medisch onderzoek of de behandeling. Dat doen hun ouders.
Jongeren tussen 12 en 16 jaar beslissen samen met hun ouders.
Jongeren vanaf 16 jaar mogen zelf beslissen.

https://www.thuisarts.nl/rechten-en-plichten-van-pati%C3%ABnten

 

Groetjes van ItsJustMe :)

Reageer