Vraag

Ik doe arrogant

  • 22 June 2022
  • 2 reacties
  • 59 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Hoi iedereen, 

Vandaag werd ik verteld door een klasgenoot dat ik op school arrogant gedraag. Ik denk persoonlijk dat het misschien wel waar is. Ik zal je een beetje vertellen over hoe ik mij gedraag op school, oftewel redenen waarom ik misschien arrogant overkom: 

Ik praat best veel in de klas en ik maak vaak grapjes met de leraar, maar ik praat nooit wanneer de leraar aan het woord is en ik maak nooit respectloze/racistische/discriminerende grapjes. 

Ik stel doelen voor mijzelf en laat klasgenoten mijn doelen weten. De doelen zijn bijvoorbeeld een hoog cijfer halen of bij gym een bepaalde tijd/punt/afstand. Mijn klasgenoot zei tegen mij dat ik arrogant overkwam doordat ik zei dat ik 5m wilde verspringen (mijn hoogste was toen 4,70), terwijl de rest nog niet bij 4m kwam. 

Ik maak grapjes met klasgenoten en ik lach er ook vaak om. Maar als een grapje te ver of respectloos is spreek ik hen erop aan. Je ziet dan meestal aan mijn blik dat ik een beetje boos ben. 

Ik vind dit eigenlijk best stom, omdat ik gewoon plezier wil hebben en niks arrogant bedoel. Ik wil niet arrogant overkomen. 

Vinden jullie dat dit arrogant overkomt? En hebben jullie tips om er iets tegen te doen? 

Groetjes! 
 

 


2 reacties

Ik weet niet of al dit gedrag per se arrogant zou noemen. Net hoe het overkomt voor anderen. Arrogant vind ik meer neerkijken op anderen en jezelf beter voelen (of voordoen) dan hen. Misschien dat het delen van je doelen daar wel onder valt. Het kan voor de anderen overkomen alsof jij aan het opscheppen bent met je prestaties en je beter wilt voordoen dan hen. Daarom denk ik dat je dit beter voor je kunt houden.

Wat betreft dat grapjes maken, soms is even op je tong bijten en je mond houden beter. Je mag het gerust niet eens zijn met hun gevoel voor humor, maar ik denk dat je dat nu wel duidelijk hebt gemaakt. Ik snap dat ze het irritant vinden als je ze daar steeds op aanspreekt.

Denk altijd even na voordat je wat zegt en, vooral, hoe dit op anderen overkomt. Bedenk eens hoe het over zou komen als iemand anders het tegen jou zou zeggen, denk je dan van “pff, wat een arrogante kwal, praatjesmaker, opschepper, etc.” Dan is het verstandig om je woorden in te slikken.

Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om mijn mening te geven, want als dit arrogant is dan ben ik 10 keer arroganter! Ik ben dat type dat altijd hoge cijfers haalt en er de hele tijd over opschept (uhm ja dat doe ik nu ook ;) Maar ik vind niet dat je arrogant overkomt, kijk dat 5 meter ding is misschien een beetje irri. Maar iedereen is ergens anders goed in, en als je daar nou een maal goed in bent wil je het toch delen? Het zou me alleen niet verbazen als je die jongen een beetje onzeker laat voelen (bijvoorbeeld hij was heel slecht met dat hoogspringen) Het lijkt alsof je altijd heel zelfverzekerd en tevreden over jezelf bent. En pubers zijn nou eenmaal onzeker dus waarschijnlijk is die klasgenoot een beetje jaloers en irriteert hij zich daarom zo aan jou (ik kan er trouwens wel gewoon totaal naast zitten).

 

Arrogant is natuurlijk wel subjectief, wat ik arrogant vind is voor iemand totaal niet arrogant. Maar ik vind dat je niet je hele persoonlijkheid moet veranderen omdat een random klasgenoot tegen je zei dat je arrogant was.

Reageer