Skip to main content

Hiya, ik ben Carly, ik ben 12 en een meisje. Ik zit hier al ongeveer een jaar mee; ik denk dat ik misschien autistisch kan zijn. Mijn broer heeft een diagnose voor autisme gehad toen hij klein was, maar ik denk dat ik het misschien ook heb. Ik doe al maanden research over autisme, en heb echt honderden verschillende online autisme tests gedaan. Ze zeiden bijna allemaal dat ik het beste voor een officiële diagnose kan vragen! Ik kan het alleen niet aan mijn ouders vragen. Die zouden dan zeggen dat ik daarvoor te ‘slim’ ben, me niet gedraag zoals mijn broer, ik ‘normaal’ doe, ik dramatisch aan het doen ben of dat ik gewoon aandacht wil. Ik heb ook heel vaak gehoord van masken, en dat meisjes dat meestal vaker doen en dan pas ouder zijn met een diagnose? 
 

Ik zou heel graag willen laten testen of ik het wel of niet zou hebben, maar mijn ouders zouden dat gewoon niet doen, “komt door je operatie, denk ik?” is ook een van hun favoriete excuus! (een paar maanden geleden een scoliose operatie gehad)

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Heeft iemand tips/advies?

 

De tekst is aangepast omdat deze in strijd was met forumregel 3. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Heyy @carlyyyyyyy ,

Ik heb autisme en er zijn heel veel verschillende soorten autisme, ik ben bijvoorbeeld redelijk normaal en ik kan gewoon goed functioneren en ben erg slim, maar anderen kunnen dat misschien niet, dus ik zou zeggen het gewoon doen of vragen, want ik weet het ook pas 10 maanden ofzo en het was echt niet heel duidelijk bij mij te zien. En wat is scoliose?

-OnlyMe

 


Hey ik ben een meisje met autisme en ik doe Havo/Vwo niveau. Autisme zegt niks over hoe slim je bent hoor! Autisme wordt je mee geboren, maar er zijn wel verschillend maten van hoe erg je het hebt. Autsime heeft vooral te maken met de prikkels die binnenkomen in je hersenen. Zoals ruiken, proeven, horen en zien. Sommige mensen met autsime kunnen prima naar een concert, maar een bioscoop wordt hun dan teveel bijvoorbeeld.

Bij mij is het al bekend sinds ik 4 jaar ben, maar dat komt omdat mijn moeder in de zorg werkt en dus de symptomen sneller kon zien en herkennen.

Ik zou je aanraden om met je ouders gewoon in gesprek te gaan zovan ik denk dat ik autsime heb. En of je misschien een onderzoek mag krijgen, waarin dat onderzocht wordt. Je zou ook altijd nog op Thuisarts.nl kunnen kijken voor meer informatie!

 

Laat ons maar op de hoogte of je al met je ouders hebt gesproken!❤️


Hey, ik ben ook een meisje die hopelijk ook snel getest word voor autisme. Hoe jou broer zich gedraagt heeft helemaal niet te maken over hoe jij je gedraagt want hij is een jongen en heeft het misschien wel een maat hoger dan jou. Iedereen  met autisme is ook gewoon een mens met z'n eigenlijk persoonlijkheid, dan is het heel logisch dat jij autisme kan hebben en je helemaal niet zo gedraagt als je broer. En een autisme diagnose willen voor aandacht zou een beetje gek zijn want autisme hebben is geen lolletje voor de aandacht (ik heb een neef die ook autisme heeft en hij zou het ook niet willen). 

Ik hoop dat je snel je ouders hebt overgehaald:) 


Hey, ik ben ook een meisje met autisme. Ik heb de diagnose gekregen toen ik 15 was (2 jaar geleden) en misschien moet je tegen je ouders zeggen dat het helemaal niks met intelligentie te maken heeft. Ik heb havo gedaan, ben daarvoor afgestudeerd en zit nu op het hbo Rechten, ook al heb ik autisme. Ook is iedere vorm van autisme anders. Sommige mensen hebben moeite met sociale situaties, terwijl andere moeite hebben met bijv. plannen en gestructureerd blijven (de vorm die ik heb). Autisme is in werkelijkheid een informatieverwerking stoornis, waarbij neurotypische (de mensen die volgens jou ouders ‘normaal’ zijn)  mensen een soort ‘filter’ in hun hoofd hebben om alle inkomende informatie te verwerken. Bij iemand met autisme is dit niet zo en komen alle prikkels van buitenaf even hard binnen (denk aan: geur, beweging, geluid, mensen om je heen etc.). Misschien dat als je je ouders uitlegt dat het voor iedereen (en speciaal voor meisjes) anders eruit ziet. Niet iedereen valt in het stereotype wat rondom autisme zit. Sowieso is het onderzoek model voor autisme gebaseerd op mannen en jongens en hun brein werkt nou eenmaal anders dan die van vrouwen en meisjes. Daarom worden vrouwen vaak later in hun leven gediagnostiseerd. 

Ik hoop dat dit een beetje helpt en dat je snel met je ouders naar een eventuele diagnose kan kijken. Het heeft voor mij in ieder geval heel veel geholpen!! xx 


Heyyy. Laats had ik mijn ouders om therapie gevraagd omdat ik heel veel moeite heb met het omgaan van sociale dingen en na heel veel test kwamen ze met het idee dat ik misschien autistisch ben. Het is nog niet zeker want het was nog geen officiële diagnosis, maar de manier hoe ik hulp heb gekregen is in plaats van praten over wat je denkt wat de diagnosis is, te praten over de symptomen en daar dan hulp voor vragen aan je ouders. 

 

Hoopt dat het helpt!!! 


Reageer