Skip to main content
Vraag

Ik blijf hiermee zitten..

• October 9, 2025
  • 12 reacties
  • 233 Bekeken

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8

Hoi,

Ik had al eerder een topic aangemaakt over het gebruik van AI, maar heb eig niet zoveel hoop dat de kindertelefoon er iets mee doet.. Ik zit er eigenlijk best wel mee, merk dat er nog steeds best veel AI reacties geplaatst worden en eerlijk gezegd maakt dat me best wel verdrietig. Omdat het persoonlijke dan weg is en dat juist zo fijn is hier, en eerlijk gezegd zou ik het een jaar geleden ook niet door gehad hebben omdat ik het zelf toen nog nauwelijks gebruikt had.. maar ik merk dat mensen hier echt bij bepaalde berichten niet door hebben dat dit door AI is geschreven terwijl dat voor mij heel duidelijk is (bijv ik heb ook weleens een topic in AI geplakt en vergeleken met een reactie waarvan ik het al wel vrijwel zeker wist, en die reactie op mij door AI was bijna hetzelfde). Wil niemand persoonlijk aanspreken maar sommige waarvan ik merk dat ze het gebruiken laat het me een beetje onzeker maken wat ze nou echt menen, denken, en uberhaupt zelf schrijven.. omdat ik dan weet dat ze AI iig regelmatig gebruiken voor forumreacties. Hoop dat de mensen die dit doen het begrijpen en het een beetje binnenkomt, hoop vooral dat dit gaat veranderen❤ En denk dat het ook gedaan wordt om zo goed mogelijk te helpen of zoveel mogelijk, maar ik denk dat het fijner is als er minder reacties komen die dan door een mens zijn geschreven, dan veel maar door AI. Weet wel dat het meeste gewoon zonder AI is geschreven hoor maar blijf het toch lastig vinden..    Wat ik me trouwens ook wel kan voorstellen is dat sommige het gebruiken om hun teksten beter te laten klinken, maar denk dat dat juist niet goed is om te doen omdat als het niet helemaal perfect is ook duidelijker is dat het door een mens is geschreven. :) En sowieso hoeft het niet perfect😊   Ik heb trouwens mijn zelf geschreven tekst ook door AI laten verbeteren en hieronder gezet in de spoiler, dan is het verschil mss wat duidelijker/ beter herkenbaar voor de mensen die het niet veel gebruiken.🙂

ChatGPT:
Heyyyy lieve mensen,

Ik had al eerder een topic aangemaakt over het gebruik van AI 🤖, maar eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel hoop dat de Kindertelefoon daar echt wat mee gaat doen… 😕 Ik zit er best wel mee, want ik merk dat er nog steeds best veel AI-reacties geplaatst worden en ja, dat maakt me eigenlijk best wel verdrietig 😢. Want daardoor gaat het persoonlijke helemaal weg, en juist dát is zo fijn hier op het forum 💖✨.

Eerlijk gezegd had ik het een jaar geleden zelf ook niet zo door, want toen gebruikte ik AI zelf nog nauwelijks. Maar nu merk ik bij sommige berichten écht dat mensen niet doorhebben dat ze door AI zijn geschreven, terwijl het voor mij overduidelijk is 🤯 (ik heb weleens een topic in AI geplakt en het vergeleken met een reactie waarvan ik al bijna zeker wist dat het AI was, en die waren bijna hetzelfde 😳).

Ik wil niemand persoonlijk aanvallen of zo, maar bij sommige waarvan ik merk dat ze AI gebruiken, voel ik me soms onzeker over wat ze nou écht menen, denken, of zelf schrijven… omdat ik dan weet dat ze AI toch regelmatig inzetten voor hun forumreacties 🤔.

Ik hoop dat de mensen die dit doen het een beetje snappen en dat het een beetje binnenkomt ❤️. En ik hoop vooral dat het gaat veranderen 🙏. Ik denk dat het ook gedaan wordt om zo goed mogelijk te helpen of zoveel mogelijk reacties te geven, maar ik vind het fijner als er minder reacties komen en dat ze gewoon door een mens geschreven zijn, dan veel reacties die door AI zijn gemaakt.

Ik weet dat het meeste gewoon zonder AI is geschreven hoor, maar ik blijf het toch lastig vinden…

Oh, en ik kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen AI gebruiken om hun teksten beter te laten klinken 📝✨, maar ik denk juist dat het niet zo goed is om dat te doen. Want als het niet helemaal perfect is, dan is het juist duidelijker dat het door een mens is geschreven 😊. En sowieso hoeft het helemaal niet perfect te zijn hoor!

Veel liefs aan iedereen 🤗💖✨

Copilot:

Hey allemaal,

Ik wilde even iets delen over het gebruik van AI op het forum. Het is me opgevallen dat er steeds vaker reacties verschijnen die waarschijnlijk door AI zijn geschreven. Hoewel ik begrijp dat dit vaak gebeurt met de intentie om anderen zo goed mogelijk te helpen, merk ik dat het voor mij soms lastig voelt.

Wat ik zo waardeer aan dit forum is de persoonlijke betrokkenheid — het gevoel dat iemand écht met je meedenkt. Als een reactie door AI is gegenereerd, mis ik dat menselijke stukje. Het voelt dan minder oprecht, en dat maakt me soms verdrietig. Zeker omdat ik weet dat ik het een jaar geleden zelf ook niet door zou hebben gehad, toen ik AI nog nauwelijks gebruikte.

Ik wil niemand persoonlijk aanspreken of bekritiseren, maar ik merk dat het me onzeker maakt als ik niet weet of iemand iets zelf heeft geschreven of met hulp van AI. Dat haalt voor mij een beetje de echtheid weg.

Mijn hoop is dat mensen die AI gebruiken zich bewust zijn van dit effect. Natuurlijk is het goed bedoeld, en ik snap dat het handig kan zijn om je woorden beter te formuleren. Maar juist die imperfectie in een bericht maakt het menselijk en herkenbaar. Het hoeft niet perfect te zijn — het hoeft gewoon echt te zijn.

Veel dank aan iedereen die hier oprecht en met aandacht reageert. Jullie maken dit forum tot een fijne plek ❤️

Liefs 🤗

12 reacties

NightShadow

Hey,

Ik gebruik zelf nooit Ai om dingen voor me te schrijven. Ik snap dat je dat vervelend vindt. Ik kan er zelf ook niet tegen als mensen dat doen. Eigenlijk kun je niks anders dan het bericht te melden en misschien de persoon erop aanspreken? 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 9, 2025

Heyy lieve ​@NightShadow ,

Heb beide al wel geprobeerd hoor, maar dat aanspreken werd verwijderd omdat het voor diegene niet fijn kan zijn om daar in openbaar op aangesproken te worden. Snap ik ook wel hoor maar had het wel heel voorzichtig gebracht en dat ik snap dat die persoon het wel goed heeft bedoeld etc.

Ps. eerst stond de tekst die ik zelf heb geschreven/ de bovenste tekst er niet, maar nu wel ;) Was iets mis gegaan, dus sorry als dat heel verwarrend/raar overkwam😬

Liefs🤗

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 16, 2025

@Cantaloupe ik gebruik geen AI. 

ik wil gewoon mn reacties mijn eigen reactie laten, dan maar minder mooi.

XXX Yusa 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 16, 2025

Hey lieve ​@Cantaloupe  ik ben het met je eens hoor. Ik gebruik het ook niet, hooguit om feiten te checken. Ik schrijf altijd zelf mijn reacties. Soms vind ik dat ik te lange zinnen maak maar ik ga niet via AI mijn zinnen verbeteren 😊

Liefs, Tover xxx

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 16, 2025

Heyy,

Dacht het bij jullie ook niet hoor😊 Gebruik het zelf ook niet voor het forum (behalve hierboven dan als voorbeeld😅), zou dan ook niet dit topic hebben gemaakt 😉

Liefs🤗

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 16, 2025

Haha ja ​@Cantaloupe 

Ik vond jouw topic vooral een grote lap tekst eerlijk gezegd 

Heb een beetje door de zinnen gescrold xD

XXX Yusa 

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

Ik heb zelf autisme waardoor zinnen bij mij soms erg onlogisch zijn. Als ik moe ben heb ik er veel meer last van dan normaal. Ik doe mijn best om zelf dingen te typen, maar soms typ ik zelf een bericht of topic, en plaats ik het in een AI bot om de zinnen beter te maken en het niet eruit te laten zien alsof een 5 jarige het heeft getypte. Ik vind het zelf erg jammer dat ik het niet zelf kan. Niet altijd tenminste. 

copilot:
Vanwege mijn autisme merk ik dat het soms lastig is om mijn gedachten logisch en gestructureerd op te schrijven. Vooral wanneer ik vermoeid ben, heb ik hier extra veel moeite mee. Ik doe mijn best om berichten zelf te formuleren, maar soms voelt het alsof mijn zinnen kinderlijk overkomen, wat ik erg jammer vind. Daarom maak ik af en toe gebruik van een AI-hulpmiddel om mijn teksten te verbeteren. Zo probeer ik ervoor te zorgen dat mijn communicatie duidelijk en serieus overkomt. Hoewel ik het graag helemaal zelfstandig zou willen doen, lukt dat niet altijd — en dat frustreert me soms. Toch blijf ik mijn best doen om mezelf zo goed mogelijk uit te drukken.

ik weet prima dat autisme geen excuus is om Ai te gebruiken, maar het gaat gewoon wat makkelijker. je kan bij mij volgens mij wel prima zien wat Ai is en wat ik is.

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 16, 2025

Heyy ​@ikweethetnietmeer2009 ,

Dat snap ik wel hoor maar aan de andere kant kan ik je prima volgen, en als berichten die misschien minder perfect zijn niet meer zoveel geplaatst worden kan dat juist meer onzekerheid geven, omdat het juist fijn kan zijn dat meer mensen dat hebben. Ik lees in elk geval liever hoe iemand het zelf schrijft en het hoeft niet perfect te zijn om begrepen te worden😊 Vind de gedachte dat er een AI tussen zit zelf niet fijn, hoop dat je die kant ook kan voorstellen❤

Heb al best vaak berichten van je gelezen en heb echt nooit gehad dat ik dacht ik kan er niks van volgen of dat het als 5 jarige overkomt, hoop dat dat een beetje geruststelt dat je zonder AI je berichten prima zijn😊 En vind het juist fijner/persoonlijker dan❤

Liefs🙂

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi lieve ​@Cantaloupe ,

Ik schrijf ook altijd mijn reacties gewoon zelf 🙂persoonlijk vind ik ook dat er meer moet worden opgelet of het AI is of niet. 

Liefs 🤗

• October 17, 2025

Hi, ik ben dit helemaal met je eens. Geef gewoon je eigen antwoord. Behalve als je echt niet anders kan natuurlijk. Voor vragenlijsten vind ik het als ideeën bron dan nog wel kunnen. Groetjes K.

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

Heyy ​@ikweethetnietmeer2009 ,

Dat snap ik wel hoor maar aan de andere kant kan ik je prima volgen, en als berichten die misschien minder perfect zijn niet meer zoveel geplaatst worden kan dat juist meer onzekerheid geven, omdat het juist fijn kan zijn dat meer mensen dat hebben. Ik lees in elk geval liever hoe iemand het zelf schrijft en het hoeft niet perfect te zijn om begrepen te worden😊 Vind de gedachte dat er een AI tussen zit zelf niet fijn, hoop dat je die kant ook kan voorstellen❤

Heb al best vaak berichten van je gelezen en heb echt nooit gehad dat ik dacht ik kan er niks van volgen of dat het als 5 jarige overkomt, hoop dat dat een beetje geruststelt dat je zonder AI je berichten prima zijn😊 En vind het juist fijner/persoonlijker dan❤

Liefs🙂

Dat is om eerlijk te zijn best fijn om te horen. Ik denk gewoon dat ik altijd heb gedacht dat als ik er niks van begreep, dat anderen mijn zinnen al helemaal niet zouden kunnen begrijpen.

Maar als het meevalt, dan kan ik wel proberen veel minder met Ai te doen

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 18, 2025

Hey ​@ikweethetnietmeer2009 ,

Ah dat is fijn😊❤️